www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Teknisk: regulator / ladespenning

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Targa750



Ble Medlem: 08 Mar 2006
Innlegg: 8
Bosted: Gran

InnleggSkrevet: 07-06-2006 07:53    Tittel: Teknisk: regulator / ladespenning Svar med Sitat

Hei!

Min Targa 750, 1991 mod. vil ikke gå skikkelig, skyter litt osv. Har justert ventiler, forgassere, og kikket litt på tenning (elektronisk).
I går målte jeg ladespenningen til batteriet, og den var 12,0 volt. Er det da sannsynlig at regulatoren må skiftes, eller kan det like gjerne være selve generatoren?

Ser de har Saprisa generator hos Motomecca til ca 1300kr komplett, og ca 900 kr for regulator/rectifier.

Mvh Gudbrand
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne



Ble Medlem: 11 Mai 2006
Innlegg: 22
Bosted: Tranby

InnleggSkrevet: 07-06-2006 17:47    Tittel: fusking Svar med Sitat

Targaen skal gå greit på 12V så den fusker ikke pga av det.

Prøv evn å kjør med og uten lys og evn nylig oppladet batteri, og se om du merker forskjell. Sjekk batteri, børster og kontakter føre du handler inn elektronikk.

Fusker Targaen så kan orginal coilene/pluggledningene/plugghettene være ferdige, sjekk for irr og kabel brudd.
Bytt til Biltemas tørre coiler og silikon pluggledninger og bruk NGK plugger.


Arne
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Targa750



Ble Medlem: 08 Mar 2006
Innlegg: 8
Bosted: Gran

InnleggSkrevet: 08-06-2006 07:53    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

Jeg synes den går litt bedre uten lys, og når jeg slår på lyset faller viseren på voltmeteret på sykkelen fra ca 14 til ca 11-12...
Ladespenningen til batteriet endret seg derimot ikke, men lå på 12,0 volt både med og uten lys.
Fikk opplyst da jeg kjøpte sykkelen for 3 år siden at den gikk best med nyoppladet batteri...

Gudbrand
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Geir



Ble Medlem: 20 Apr 2006
Innlegg: 3
Bosted: Fjellhamar

InnleggSkrevet: 09-06-2006 09:36    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ville ha gått over alle terminerte punkter/koblinger sjekket de for irr og at de har god forbindelse . Ikke bare brukt kontaktspray men også renset det som ser tvilsomt ut rent mekanisk ved å børste kontaktene rene. Også sjekket om isolasjonen på ledninger er hele og at det ikke gnisser mot jord/ramma noen steder. Når du måler 14 volt ut fra dynamo og 12 v på batteriet er det noe av strømmen som ikke 'kommer frem' dit den skal , via dårlig kontakt antagelig. Det kan også være dårlige kontaktpunkter i brytere så disse bør også sjekkes.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Targa750



Ble Medlem: 08 Mar 2006
Innlegg: 8
Bosted: Gran

InnleggSkrevet: 09-06-2006 15:16    Tittel: Svar med Sitat

Hei! Takk for svar!

Skal gå over kontaktpunkter osv, det hørtes lurt ut.
Det var imidlertid ikke jeg som målte 14 volt ut fra dynamoen, det var voltmeteret på instrumentpanelet på sykkelen som viser ca 14-15 volt uten lys, og 11-12 volt med lys på. Multimeteret jeg målte ladespenningen med (ved batteriet) var uforandret på 12,0 volt både med og uten lys Confused

Forøvrig skal jeg nok stikke innom Biltema etter coiler og pluggledninger etterhvert, det koster jo ikke allverden, men det løser jo ikke problemet med ladespenningen...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne



Ble Medlem: 11 Mai 2006
Innlegg: 22
Bosted: Tranby

InnleggSkrevet: 09-06-2006 19:07    Tittel: lading Svar med Sitat

Hvis du har ladespenning på 14V uten belastning er ladekretsen OK.
Du har trolig en overledning i ledningskretsen til hovedlyset siden spenningen faller så mye. Trekk en ny krets med kraftigere ledninger og releer.

Jeg kjører med 100/130wH4 fra Biltema og med 13,5-14V ladespenning...dog ingen fusking selv ved 10-11v batterispenning
Arne
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
jul



Ble Medlem: 09 Aug 2006
Innlegg: 25
Bosted: Sømådalen!

InnleggSkrevet: 10-08-2006 20:35    Tittel: Svar med Sitat

En gammel link, men er ikke innom så ofte. Et tips å sjekke ut er alle de forskjellige multikontaktene Guzzi liker å benytte seg av. Jeg har minst fire forskjellige på min Mille GT og ved en anledning hadde koblingen for hovedstrømmen til tenningslåsen blitt brent i en av disse kontaktene. Det tok ei stund å finne den! Det er et godt tips å åpne kontaktene og rengjøre og påføre litt electracleaner el. Ellers er det å be om problemer å føre all strøm gjennom tenningslåsen så jeg kan bare applaudere det forrige tipset om å montere rele på alle store strømforbrukere.
Jul Langsjøvold
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group