Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Targa750
Ble Medlem: 08 Mar 2006 Innlegg: 8 Bosted: Gran
|
Skrevet: 07-06-2006 07:53 Tittel: Teknisk: regulator / ladespenning |
|
|
Hei!
Min Targa 750, 1991 mod. vil ikke gå skikkelig, skyter litt osv. Har justert ventiler, forgassere, og kikket litt på tenning (elektronisk).
I går målte jeg ladespenningen til batteriet, og den var 12,0 volt. Er det da sannsynlig at regulatoren må skiftes, eller kan det like gjerne være selve generatoren?
Ser de har Saprisa generator hos Motomecca til ca 1300kr komplett, og ca 900 kr for regulator/rectifier.
Mvh Gudbrand |
|
Til Toppen |
|
|
Arne
Ble Medlem: 11 Mai 2006 Innlegg: 22 Bosted: Tranby
|
Skrevet: 07-06-2006 17:47 Tittel: fusking |
|
|
Targaen skal gå greit på 12V så den fusker ikke pga av det.
Prøv evn å kjør med og uten lys og evn nylig oppladet batteri, og se om du merker forskjell. Sjekk batteri, børster og kontakter føre du handler inn elektronikk.
Fusker Targaen så kan orginal coilene/pluggledningene/plugghettene være ferdige, sjekk for irr og kabel brudd.
Bytt til Biltemas tørre coiler og silikon pluggledninger og bruk NGK plugger.
Arne |
|
Til Toppen |
|
|
Targa750
Ble Medlem: 08 Mar 2006 Innlegg: 8 Bosted: Gran
|
Skrevet: 08-06-2006 07:53 Tittel: |
|
|
Hei!
Jeg synes den går litt bedre uten lys, og når jeg slår på lyset faller viseren på voltmeteret på sykkelen fra ca 14 til ca 11-12...
Ladespenningen til batteriet endret seg derimot ikke, men lå på 12,0 volt både med og uten lys.
Fikk opplyst da jeg kjøpte sykkelen for 3 år siden at den gikk best med nyoppladet batteri...
Gudbrand |
|
Til Toppen |
|
|
Geir
Ble Medlem: 20 Apr 2006 Innlegg: 3 Bosted: Fjellhamar
|
Skrevet: 09-06-2006 09:36 Tittel: |
|
|
Jeg ville ha gått over alle terminerte punkter/koblinger sjekket de for irr og at de har god forbindelse . Ikke bare brukt kontaktspray men også renset det som ser tvilsomt ut rent mekanisk ved å børste kontaktene rene. Også sjekket om isolasjonen på ledninger er hele og at det ikke gnisser mot jord/ramma noen steder. Når du måler 14 volt ut fra dynamo og 12 v på batteriet er det noe av strømmen som ikke 'kommer frem' dit den skal , via dårlig kontakt antagelig. Det kan også være dårlige kontaktpunkter i brytere så disse bør også sjekkes. |
|
Til Toppen |
|
|
Targa750
Ble Medlem: 08 Mar 2006 Innlegg: 8 Bosted: Gran
|
Skrevet: 09-06-2006 15:16 Tittel: |
|
|
Hei! Takk for svar!
Skal gå over kontaktpunkter osv, det hørtes lurt ut.
Det var imidlertid ikke jeg som målte 14 volt ut fra dynamoen, det var voltmeteret på instrumentpanelet på sykkelen som viser ca 14-15 volt uten lys, og 11-12 volt med lys på. Multimeteret jeg målte ladespenningen med (ved batteriet) var uforandret på 12,0 volt både med og uten lys
Forøvrig skal jeg nok stikke innom Biltema etter coiler og pluggledninger etterhvert, det koster jo ikke allverden, men det løser jo ikke problemet med ladespenningen... |
|
Til Toppen |
|
|
Arne
Ble Medlem: 11 Mai 2006 Innlegg: 22 Bosted: Tranby
|
Skrevet: 09-06-2006 19:07 Tittel: lading |
|
|
Hvis du har ladespenning på 14V uten belastning er ladekretsen OK.
Du har trolig en overledning i ledningskretsen til hovedlyset siden spenningen faller så mye. Trekk en ny krets med kraftigere ledninger og releer.
Jeg kjører med 100/130wH4 fra Biltema og med 13,5-14V ladespenning...dog ingen fusking selv ved 10-11v batterispenning
Arne |
|
Til Toppen |
|
|
jul
Ble Medlem: 09 Aug 2006 Innlegg: 25 Bosted: Sømådalen!
|
Skrevet: 10-08-2006 20:35 Tittel: |
|
|
En gammel link, men er ikke innom så ofte. Et tips å sjekke ut er alle de forskjellige multikontaktene Guzzi liker å benytte seg av. Jeg har minst fire forskjellige på min Mille GT og ved en anledning hadde koblingen for hovedstrømmen til tenningslåsen blitt brent i en av disse kontaktene. Det tok ei stund å finne den! Det er et godt tips å åpne kontaktene og rengjøre og påføre litt electracleaner el. Ellers er det å be om problemer å føre all strøm gjennom tenningslåsen så jeg kan bare applaudere det forrige tipset om å montere rele på alle store strømforbrukere.
Jul Langsjøvold |
|
Til Toppen |
|
|
|