www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Olje-spørsmål til Hans Petter...
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 21-08-2007 15:50    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kan ikke si annet enn at synsing og fakta ser ut til å gå hånd i hånd. Det er faktisk ingen lett svar som dekker alle varianter.

Jeg leste det samme leserbrevet i Classic Bike, jeg også. Der gikk det fram at det var snakk om topptrimma motorer som funket best med synt. Husker ikke i farten om det var i samme svar eller et annet svar på samme side av samme eskpert en anbefalingen om å bruke mineralolje i eldre motorer... nettopp fordi det ikke ga noen som helst fordel å bruke synt i en gammel design. Guzzi, med den velkjente, hypermoderne høyeffekt-motoren de har brukt i 40-50 år bør kanskje få synt olje, ja.

Men i dokumentasjonen over, sitert fra oljeprodusentens webside og SKF-lager-produsentens webside, vises til en rekke 'ja, men...' type kvalifiserende bemerkninger angående synt olje der de negative bieffektene av oljene (etsing og oppløsning) inntreffer ved langt lavere varme og trykk enn for mineraloljer. Det er litt urovekkende. Men når synt er nødvendig, så...

I topptrimma maskiner er det behov for smøring 'her og nu' før alt skjærer seg. Alt er siktet inn på en kortvarig men ekstremt liv. Livsløpet til våre seige, seinsnurrende maskiner er en helt annen.

Personlig mener jeg ennå at viskositeten er mest viktig. Guzzier flest skal ha 20-50, tydeligvis med unntak. Uansett hva du mener of synt eller mineral, det virker helt opplagt at for lite viskositet er skadelig. Jeg føler meg trygg på at det er mer skadelig enn en mulig 'synt-gevinst' kan oppveie. Særlig i det lange løpet. Finner du en 20-50 synt (eller 10-60, eller hvadetskalvære) er det flott. Men ellers, det bedre med mineralolje enn feil vekt synt.
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 29-08-2007 22:30    Tittel: Svar med Sitat

Ikke på noe annet felt enn religion er det så mange som tror og mener noe enn når det gjelder olje.
En W20-50 olje som mange bruker på sine eldre sykler har en viskostet som er noe tykkere ved kald motor enn en W10- olje. Noe som går bra i og med at de stort sett brukes i sommerhalvåret. Det viktigste her er det andre tallet:-50 det angir viskositet ved varm motor(driftstemperatur) Siden Guzzier er LUFT kjølt er motoroljen utsatt for helt andre temperaturer og driftsforhold enn i en vannkjølt motor. Her snakkes det om "Hot spots" og generelt høyere overflatetemperatur på sylinder. En -50 olje tåler høyere temp. før det oppstår oksydering av molekylene(koksing)enn en -40 eller enda verre en -40 olje. Den er også mer stabil og fordamper mindre ved høye oljetemperaturer enn -30 eller-40 oljer.
De siste Guzziene skal i dag ha en olje med spec: API SG, W10-60 Dette fordi de krever at oljen skal kunne jobbe under høyere motortemperaturer enn før. De nye motorene går nemlig magrere og dermed går forbrenningstemperaturen opp og det fører til at det må avledes større mengde varme fra sylinder/stempel. F.eks blir olje nå spylt opp på undersiden av stempelet for å kjøle dette ned. Det er derfor det er oljekjøler på de nyere motorene og ikke på de eldre.

En syntetisk olje renser ikke nødvendigvis bedre enn en mineralsk. Oljebasen/esterbasen er ikke så forskjellig men det kan mengden "detergents", altså rengjøringsmidler, som er tilsatt oljebasen være. En olje i dag er tilsatt så mye tilsettningsstoffer for å kunne gjøre jobben at det er snakk om helt andre oljer enn for 20-30 år siden.(vaskemidler, anti skum,ep forsterkning etc. etc) Men noe av det viktigste av oljen er den basen den er laget på. Er det mye av de korte hydrokarbon (Hc) molekylene vil du få en svakere olje film og dermed lettere få metall mot metall kontakt. Er det mye av de lange Hc forbindelsene vil du få en oljefilm som tåler mye mer trykk før molekylene slites fra hverandre og du får metall mot metall kontakt. Dette er veldig enkelt å demonstrere. Man tar en el. motor og fester på den ett metallhjul som går i oljebad, så tar man en stang påmontert en Nm måler alá en momentnøkkel(den billige typen der det er bøyingen av stangen som viser på en utenpåliggende skala med en nål antall Nm) fester den i ene enden og lar denne gå over det roterende metallhjulet. Nå kan du se hvor mye kraft du bruker får å få "hull" på oljefilmen. Dette er ett skremmende eksperiment som for fulle viser hvor god oljefilm det er i de forskjellige oljene. Etter å ha utført dette eksperimentet for en del år siden er det noen oljer jeg aldri, aldri! kommer til å fylle på noe jeg har med motor!
Takker for oppmerksomheten og håper at dette kan forklare litt ang. oljer. Må gjerne korrigeres, utvides og inspirere til debatt Very Happy
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 30-08-2007 18:29    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har fulgt denne debatten med stadig stigende interesse, her var det mye å lære Smile

Jeg har begått noen søk på internett etter ulike oljer som tilfredsstiller 20w-50 eller "bedre", og har funnet noen som ser spennende ut. Er det noen som kan/vil gi tilbakemelding på hvordan oljene egner seg / ikke egner seg i "Robin"? Jeg ønsker å prioritere en syntetisk 10w-olje pga kaldstartegenskapene, om mulig.

Shell har to spennende oljer:
Helix Ultra Racing 10w-60 (fullsyntetisk)
X-100 Super 20w-50 (mineralisk)
http://www.shell.com/home/content/no-no/shell_for_businesses/industri/smoremidler/motoroljer_10031504.html

AGIP har også en syntetisk 10w-60 olje
http://www.agip-olje.no/articles.php?tPath=176_187_194

En for meg ukjent oljeleverandør: Fuchs Silkolene 20w/50 (syntetisk)
http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?cPath=35&products_id=233

Castrol sin mineraliske 20w/50 olje er vel et "trygt valg"
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9015152&contentId=7028655
og slike oljer finnes det mange varianter av (HD, Gulf, Statoil, ...). Det jeg merker meg, er at de mineraliske oljene i 20w/50 oftest markedsføres for motorer med høyt oljeforbruk - det er noe jeg IKKE kjenner meg igjenn med for "Robin".

Jeg vil gjerne gi motoren optimale arbeidsforhold, og er mottakelig for råd Smile uten regresskrav etterpå Wink , for det er vel ett "vinn-vinn-valg" blant moderne oljer, etter det jeg skjønner så langt.
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 30-08-2007 19:49    Tittel: Svar med Sitat

Litt synd du ikke er i nærheten av Haugesund da, så kunne du ha fått litt billig Agip TEC-4 15W-50. koster ikke all verden i forhold til hva de skal ha på bensinstasjoner i hvertfall. Veil Kr.139,- Pr.l
eller Racing 4T, 10W-60, denne er fylt på guzziene fra fabrikk. Veil. pris pr. l: Kr 182,50 Embarassed
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Elin Vandevjen



Ble Medlem: 05 Feb 2006
Innlegg: 193
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 30-08-2007 21:19    Tittel: Svar med Sitat

Når det gjelder Agip-olje, minner jeg om at Guzzi-klubbens medlemmer får 25% rabatt på Agip-olje mot fremvisning av gyldig medlemskort. Gå inn på www.agip-olje.no eller ta kontakt med Nordisk Dekk Import A/S på tlf. 69 83 34 10 for å finne din nærmeste forhandler.

Elin
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 30-08-2007 22:01    Tittel: Svar med Sitat

Takk for den påminnelsen Elin!

Ser i forhandlerlista at AGIP kan skaffes på Fagernes (20 km herfra), så da blir det vel en AGIP-olje på Robin Smile
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 31-08-2007 09:00    Tittel: Svar med Sitat

Det er bare så synd at forhandlerlisten ikke er oppdatert!
Vi er ikke oppført som forhandler så jeg vet ikke jeg Rolling Eyes
Ellers er det riktig det som Elin sier, husk 25% rabatt Very Happy
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 31-08-2007 09:13    Tittel: Svar med Sitat

Audun... Hvem er 'vi' i ditt tilfelle? Du er ikke langt fra meg. Hender rett som det er at det blir dagstur i den retningen.
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 03-09-2007 17:06    Tittel: Svar med Sitat

lagspiller skrev:
Audun... Hvem er 'vi' i ditt tilfelle? Du er ikke langt fra meg. Hender rett som det er at det blir dagstur i den retningen.


Vi er i dette tilfellet TOOLS Maskinforretningen Mtc. På Raglamyr ved Amanda storsenter!
Velkommen skal du være dersom du kommer! Very Happy
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 03-09-2007 22:31    Tittel: Svar med Sitat

Spørsmål til Audun (siden du forhandler Agip-olje):

Hvilken gearolje fra Agip vil du anbefale til bruk i gammel-Guzzi (gearkasse og kardanghus)? Trolig den samme som i ny? Ser at det er i alle fall to ulike oljer, med mineralisk (Rotra TruckGear) eller syntetisk (Rotra SX) oppbygging å velge mellom...
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 05-09-2007 09:30    Tittel: Svar med Sitat

Heisan!
Nå har ikke jeg i hodet hva som er spec. på de eldre Guzziene men siden det er tørr clutch kan du bruke så god olje som mulig i girkasse, girolje altså! Vi lagerfører Agip Rotra MP 80W-90, 85w 140
Dette er hva de sier selv om denne oljen:
AGIP ROTRA MP er en spesiell hypoidgearolje(GL 5) med EP(extreme pressure) egenskaper Anbefalt benyttet som olje i differensialer og gearkasser hvor det er store belastninger og høy varmeutvikling. AGIP ROTRA MP er velegnet i landbruksredskaper hvor oljen benyttes i gearkasse, overføringer, våtbrems, hydraulikksystemer og styresystemer. AGIP ROTRA MP er anbefalt av ZF, Lancia, Maserati, Same m. Fl.
Kan brukes både på gearkasse og kardangen. På kardangen anbefalte Guzzi i sin tid tilsats av Molybdendisulfid for å øke levetiden på tannhjulene. Bruk det, det skader i hvert fall ikke!
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 05-09-2007 10:44    Tittel: Svar med Sitat

Om ikke du har prøvd 85/140 i girkassen, bør du i hvert fall forsøke med den. Jeg bytter aldri tilbake til 80/90.
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 05-09-2007 13:56    Tittel: Svar med Sitat

veeeel....
Nå har det seg slik at vi ikke har på lager Rotra MP i 85W-140 men vi får tak i.
Vil tro at gearkassen vil kunne gå litt roligere om man bruker så tykk olje. Rent slitasjemessig tror jeg forskjellen er marginal.
Husk at en -140 olje ikke er flytende ved -15 g.C. mens en -90 olje er flytende ned til -27g.C, Dette til dere som måtte kjøre om vinteren!
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 05-09-2007 15:14    Tittel: Svar med Sitat

Som sagt tidligere en eller annen plass, jeg kom tilfeldigvis over anbefalingen i Guzziology og har hatt god erfaring med det i mange år (ca 15)

Har ikke tenkt på det med kulden (det blir ikke så kaldt her, heller).
Men er det ren 140 olje du mener eller multigrad olje? Vil ikke en 85/140 oppføre seg som en 85 når den er kald?
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
IvarJ



Ble Medlem: 03 Sep 2007
Innlegg: 65

InnleggSkrevet: 05-09-2007 21:11    Tittel: Motorolje Svar med Sitat

Jeg har god erfaring med Biltemas syntetiske 10W/50-olje for bil. Var litt skeptisk, helt til jeg hørte at de kjøper olja av kjente fabrikanter. Min LM 1000 er kjørt 105.000. I sommer kjørte jeg til Hamburg. Etter 2500 km med mye motorvei i 140-150, og et par forsøk med topphastighet, var forbruket 2 dl. Altså under 1 dl pr 1000 km. Det var høyere før, da jeg brukte 10W/40-olje fra Shell.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Side 2 av 3

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group