www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Laverda Formula 750 -98

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
rudger



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 69
Bosted: Hodalen

InnleggSkrevet: 20-06-2007 23:04    Tittel: Laverda Formula 750 -98 Svar med Sitat

Bare et enkelt spørsmål ang ovenstående sykkel, - Har noen noe slags erfaring med denne type sykkel på godt eller vondt?? Confused Deler? Er det en sykkel som tåler å brukes? Driftssikkerhet? ..............??????? Rolling Eyes
Arve
_________________
Det e viktigar å ha med seg en god dagdrøm enn sakliste og møteinnkalling!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Hans Petter



Ble Medlem: 03 Jan 2007
Innlegg: 613
Bosted: Kråkstad

InnleggSkrevet: 20-06-2007 23:50    Tittel: Svar med Sitat

Jeg hadde en 1998 750S Formula. I ca 2 uker. Men jeg tror jeg fikk tak i et dårlig eksemplar. Det var noen nettsider og forum hvor man kunne få tak i deler, men det var ikke spesielt lett. På min var et eller annet med tenningsstyringen gåen, for det harket og smalt på alt under 4000 o/min. Ikke egnet for pendling, med andre ord. På høyt turtall gikk den som et uvær, og den var utrolig lettsvingt. Jeg hadde planer om å få ordnet dette, men før jeg kom så langt ble den kjøpt av en kar som hadde planer for den. Hvordan det gikk, vet jeg ikke. Selv kjøpte jeg den midtvinters og hadde ikke fått prøvd den ordentlig.

I ettertid må jeg vel medgi at det ikke var det smarteste smarteste kjøpet jeg har gjort. Men den er jo så sabla lekker...
_________________
1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Martin



Ble Medlem: 18 Apr 2006
Innlegg: 54

InnleggSkrevet: 21-06-2007 09:29    Tittel: 750-668 Svar med Sitat

Hvis du får tak i et godt vedlikeholdt eksemplar har du en sykkel som i motorsykkeltester fra den tiden kjørte i ring rundt feks Ducati 748. Fjæringskomponenter og bremser og ramme er absolutt top notch. MYE sykkel for penga. Rammen er håndlaget av Bakker i Tyskland. Alt er justerbart.

Deletilgang er faktisk helt ok. Det finnes et firma i Italia 3cmoto.it som har kjøpt hele delelageret til gamle Laverda. De har alt, og er pålitelige, men man må selvsagt dechiffrere litt italiensk for å få det til. I tillegg finnes det eksperter på Laverda i Tyskland og England. Og mye deler er felles med Ducati fra den tiden og faktisk Guzzi (oljefiltere, all elektronikk, bremser....).

Som kjent må ofte deler til italienske motorsykler bestilles på nett, ikke engang "merkeforhandlere" (sic!) her i Norge har helt greie slitedeler til våre Guzzier. Det vet jeg nå, siden jeg "kysset" asfalten i våres. ALT måtte bestilles fra Italia og Nederland.

Min hustru har en 668 Ghost (97mod med 99 motor) som hun forguder. Den går som en klokke, høres ut som torden og er fantastisk å kjøre, lettkjørt og kvikk. I fjor vinter fikk vi åpnet motoren for å se om den trenger noe, men på snart 30000 km har den ikke NOE synlig slitasje innvendig. Trengte ikke ventiljust. engang. 668en har samme veivhus som 750en.

På Notodden finnes det en herre ved navn Waagbø (Waagbø MC og Deler) som kan det meste om disse syklene. Han reparerer og fikser og bestiller deler til en meget godtagbar pris. Snakk med ham om du er i tvil.

Motoren i første gen. av disse syklene hadde en lei tendens til å overopphete. Dette ble etterhvert fikset. Såvidt jeg vet har '98ene de fiksene man trenger.

http://668tech.laverda-nz.org/
Her finner du et vell av teknisk info.

Det er en sykkel bygd med mye sjel og kjærlighet, av folk som desperat ønsket å vise hvor skapet skulle stå en siste gang. Man kjøper en spesiell, sjelden sykkel og må innstille seg på det. Kjøp den beste du finner og har råd til.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne



Ble Medlem: 11 Mai 2006
Innlegg: 22
Bosted: Tranby

InnleggSkrevet: 28-06-2007 08:08    Tittel: litt mer nøktern kanskje.... Svar med Sitat

Jeg har ikke kjørt noen av disse nye Laverdaen, men ut fra tester i Motorrad var de jamnbyrdige med tilsvarende andre twinner i dette prissegmentet.
Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Men - har hørt stygge rykter om at alle motorene raste, og at kammer oljepumpe, topp, +++ måtte byttes ???
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Martin



Ble Medlem: 18 Apr 2006
Innlegg: 54

InnleggSkrevet: 28-06-2007 08:23    Tittel: nøkternhet er en dyd Svar med Sitat

Ryktet stammer fra førsteserien, de syklene var vel det man kan kalle katastrofe, med overoppheting, underdim oljeforsyning + diverse. De lakkerte også førsteseriemotorene med en j--- tykk sort lakk, noe som isolerte varmen og ikke hjalp til med driftssikkerheten i nevneverdig grad.
Laverda byttet mange motorer på garanti (bla på vår sykkel), noe som ikke hjalp økonomien noe særlig. Men de oppgraderte kontinuerlig fra 96-98 og så vidt jeg vet (og kan se, av den Laverdaen som står i garasjen vår) er den siste serien solide og driftssikre.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group