Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
HTH
Ble Medlem: 21 Okt 2013 Innlegg: 6 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 22-08-2017 12:36 Tittel: Problemer med SP1000 II, Oljepumpehavari? |
|
|
Hei
Var ute på tur med min 1986 1000 SP 2 på fredag, da den plutselig begynte å gå dårlig. Jeg så oljelampen begynte å lyse så jeg kjørte inn til siden av veien. Jeg prøvde å starte den igjen etter den var avkjølt og den fikk tenning, men gikk ikke bra og oljelampen ville ikke slukke. Jeg valgte derfor å ikke kjøre videre og hentet sykkelen på henger.
Siden har jeg tatt ut pluggene og kjørte den rundt på startmotoren, den gikk fint rundt, men det var en rar lyd som er vanskelig å si hva kommer av.
Jeg tok ut oljetrykksensor og testen den. Den virker å fungere, men jeg vet ikke om den slår inn på riktig trykk.
Jeg tok deretter ut bunnpannen og fant fragmenter av det som ser ut til å være en M6 skive.
Noen som har forslag på videre undersøkelser?
Kan det være oljepumpen som har havarert? hvordan er det i tilfelle å skaffe ny og bytte denne?
Sykkelen har gått 114000km |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 22-08-2017 13:23 Tittel: |
|
|
Uff da.....Ikke noen utvendige lekkasjer?
Det er jo enklest å begynne med å titte på vippearmene, hvis en slik kommer seg løs blir det ulyder og trykkfall.
Ja, oljepumpa kan jo svikte men det er sjelden. Finnes på lager hos bl.a. Stein Dinse. Hvis denne har brutt sammen er det dog stor sjanse for følgeskader rundt omkring.
Andre årsaker til trykkfall kan være at oljefilteret skrur seg ut, en rådebolt kan også løsne.....
Du får oppdatere, dette var uheldig..
;-( _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 22-08-2017 18:48 Tittel: |
|
|
Er vel å frykte av maskinisten har avlidt .
Plukk ned bunnspanna så blir du nok rask klokere. _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
HTH
Ble Medlem: 21 Okt 2013 Innlegg: 6 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 22-08-2017 22:09 Tittel: |
|
|
Takk for svar!
Liten oppdatering:
Ser ingen synlige skader på vippearmene.
Rådeboltene ser ok ut, og oljefilteret satt godt.
Fant denne i bunnpannen, noen som vet hvor den kommer fra?
7,4mm lang (kan se ut som bruddflate i ene enden)
tverrsnitt: 2,4*2,4 mm
Videre tenkte jeg å sjekke om alle oljekanaler i bunnpannen er åpne. Er det vanskelig å få av deksel til oljepumpe, så jeg kan ta en kikk der?
Sist endret av HTH den 24-08-2017 11:54, endret 3 ganger |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 26-08-2017 09:22 Tittel: |
|
|
Bare ved å se på er jo alt vel. Bildene var nå iaf røsslig store.
Men.....er det noen som kan identifisere delen (kilen?) på det siste bildet?
Forrseten, har du sjekket trykkventilen i bunnpanna? _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 26-08-2017 19:00 Tittel: |
|
|
Ser ut som kilen som sitter på akselen som driver oljepumpa ....... uten den snurrer ikke pumpa og fæle ting skjer... Den sikres med mutteren på akselen til oljepumpa, da må denne ha løsnet eller ikke ha vært ordentlig montért. Ta av registeret og sjekk.
(Rimer dårlig med at den har holdt over 100.000 ??)
Hvis dette er tilfelle bør veiv-kam-vippearmer demonteres og sjekkes...don't shoot the piano player... _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 26-08-2017 19:00 Tittel: |
|
|
Ser ut som kilen som sitter på akselen som driver oljepumpa ....... uten den snurrer ikke pumpa og fæle ting skjer... Den sikres med mutteren på akselen til oljepumpa, da må denne ha løsnet eller ikke ha vært ordentlig montért. Ta av registeret og sjekk.
(Rimer dårlig med at den har holdt over 100.000 ??)
Hvis dette er tilfelle bør veiv-kam-vippearmer demonteres og sjekkes...don't shoot the piano player... _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Stasjonsmester`n
Ble Medlem: 20 Jun 2010 Innlegg: 116 Bosted: FL�M
|
Skrevet: 26-08-2017 20:18 Tittel: |
|
|
Enig med Guzziracer.
Det ser ut som sporkilen til oljepumpa.
I delekatalogen hos Stein dinse kalles den for Transmission key, og har delenr. 13148300 _________________ Knut L.
99.Nevada-750 Club
99 Goldwing 1500SE. 50th anniversary
Også kalt, Danseband scooter, og Taiwan Buss |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 27-08-2017 11:51 Tittel: |
|
|
Vi venter i spenning...Glasskula vår kommer ikke med noe mer..
Jeg spør meg bare hvordan det skulle være mulig? _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 27-08-2017 13:14 Tittel: |
|
|
Hei
Virker rart at kilen kunne ramlet ut, er det mulig uten å ta av tannhjulet? Kan jo selvfølgelig være at mutteren har løsnet og tannhjulet har vandret ut nok til at kilen har klart å jobbe seg ut....den rare lyden kan jo være oljepumpe-tannhjulet som lever et fritt liv inne i registerhuset.
Dette må sortere under kategori ergelig.
Venter i spenning på mer info. |
|
Til Toppen |
|
|
HTH
Ble Medlem: 21 Okt 2013 Innlegg: 6 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 28-08-2017 09:25 Tittel: |
|
|
Bildene ble litt større enn planlagt!
Demonteringen tar litt tid, men har kommet meg hit:
For å få ut dynamoen snakker de om "short rod":
Noen som vet hvor jeg kan skaffe det? eventuelt om noen har tegninger på den, så jeg kan få laget en selv? eller aller helst hvordan jeg kan få ut dynamoen uten.
Har ikke skal sjekket trykkventilen i bunnpannen. Må ta en nærmere kikk på den, samt sjekke alle kanaler og få renset bunnpannen ordentlig. |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 28-08-2017 13:46 Tittel: |
|
|
Er ikke så lang unna
http://www.motoguzzi.no/teknisk.asp?story=52
Jeg fikk tak i min hos Rolf på Gjøvik, den var en halv centi for kort, men ble løst med ett stykke avkappet unbrakonøkkel . Sistnevnte sitter drr ennå.
Forøvrig må det vel være felere som har denne bolten. Jeg er på full fart ut døren på vei til Tyskland og kan dessverre ikke hjelpe.
Ta av kableene som er tilkoblet dynamoen, så fjærner dy den yttre delen, boltene har du jo allerede løsnet. Om du får av ankret på annet hvis? hmmm..det skal jeg ikke tørre å svare på, _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
bendik
Ble Medlem: 01 Mar 2006 Innlegg: 75 Bosted: østjylland dk.
|
Skrevet: 28-08-2017 14:30 Tittel: |
|
|
Hei HTH
Stein Dinse har verktøyet til å trykke/trekke av rotoren :
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Werkzeuge/Spezialwerkzeug/Werkzeug-Lichtmaschinenabzieher::1914.html
De snakker om "short rod" fordi det originale verktøyet bare var et stykke Hi Grade 6x35mm rundstål som man stakk inn i veivakselen, og deretter trykke med den bolten som du allerede har der. Det kan du også gjøre, bare du bruker et stykke hærdet stål, ellers går det mange historier om folk som har brukt noe mykt stål, og så opplevd at stykket deformerer inne i veiva og blir meget vanskelig å få ut !!
Du kan bruke skaftet av et HSS bor eller et stykke unbrako-nøkkel.
Good luck
PS. Hvis rotoren umiddelbart ikke virker til å ha mye lyst til å poppe av (den sitter på en konus), hjelper det noen ganger å gi bolten et kakk med en hammer.
Sist endret av bendik den 28-08-2017 23:14, endret 1 gang |
|
Til Toppen |
|
|
Bastardo
Ble Medlem: 28 Jan 2006 Innlegg: 274 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 28-08-2017 16:03 Tittel: |
|
|
Jeg har den bolten liggende på Bjerke,ikke bruk noe annet enn den,har prøvd det selv.
Hvor i Oslo holder du til ? _________________ I dont suffer from insanity,I enjoy every minute of it....
Guzzi 850 T5 Bastardo. |
|
Til Toppen |
|
|
|