Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 23-07-2017 17:48 Tittel: Elektriske Gremlins ..tips mottas..Reparert! |
|
|
Kontakten her greide jeg å kortslutte, er 12V til bremselysbryter foran:
Dette medførte først at sikring nr 3 fra venstre blåste. Kurant nok
tenkte jeg, og bytter sikring. Etter det er alle små Gremlins
kravlet ut fra hullene sine.
Etter kortslutningen og bytte av sikring hadde jeg kun parklys, bremselys og blinklys.
Motor starter og går normalt, men ladelampa lyser når motoren går. Den
lyser imidlertid ikke med kun tenning på, i tillegg har jeg
ingen nøytrallampe mer. Mistenker tenningslåset, plukker det ut og samtidig løsner
to koblinger, jatta, jatta.Det var da som svarte..
Noen som hvilke ledninger som kommer hvor på tenningslåsen??
Rød er iaf 12V inn. Edit: Svaret står under
EDIT: Tenningslås koblinger:
Klemme 30 = rød
Klemme 50 = hvit
Klemme 16 = grønn
Klemme 15/54 = brun.
Jeg er ikke sikker på om det er noen sammenheng...iallefall klikket
det i rele(r) samtidig som jeg kortsluttet. Er veldig usikker på sammenhengen.
Det er gjort en del endringer / koblinger fra
tidligere eier(e) som jeg ikke kan følge.
Er da også alt annet enn elektriker. Bildet viser releler
som er lagt mot nær- og fjernlys. Omdet var en av disse som klappret??
Tips og ideer noen?
_________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Sist endret av Roy Arild den 26-07-2017 16:38, endret 1 gang |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 23-07-2017 19:23 Tittel: |
|
|
Hei
Endringene som er gjort på det elektriske ser ut til å være ettermontasje av relè på nær og fjærnlys. Det var ikke montert orginalt slik at full spenning gikk gjennom lysbryteren som hadde en stygg tendens til å smelte slik at alt av lys forsvandt, gjerne midt i en kurve en sen høstkveld...jeg har hatt en Le Mans 1000 selv.
Her er link til koblingsdiagram for Le Mans 5, regner med at alt er identisk med din Le Mans 4:
http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1990_LM_V.gif
Sikring 3 går til:
Nær og fjærnlys
Front-bremselysbryter
Voltmeter
Nøytrallampe
Ladeleampe
Oljetrykkslampe(og giver antar jeg)
Bremseveskenivå varsellampe.
Kjente feil er oljetrykksmåler(noe skikkelig billig dritt). Prøv å trekk ut kabelen til oljetrykksmåleren og se om det hjelper..
Sikringsholderne er heller ikke av det mest ekslusive, ville sjekket om du har kontakt mot sikringen i holderen.
Dårlig jording er også verdt å kontrollere på litt eldre maskiner, det kan skape litt morsomme effekter. |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 26-07-2017 16:37 Tittel: |
|
|
Problem løst:
Ikke nok med at sikringen blåste, i tillegg så sørget den samme
kortslutningen for at det ble dårlig kontatk (ingen) inn på sikrng 3.
Hele rasket blir byttet en dag
Da rele og co så litt suspekt ut, ble det satt inn nytt..
Ordentlige kontaktpunkter igjen til tenningsbryter..
Og dette hører han gammelerik til!
@Ingvar, du har rett i at det nok ikan bli noe lurv med sikringsholdrene.
Følgefeil oppsto jo akkurat der. Blir også byttet en dag jeg har lyst _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Sist endret av Roy Arild den 27-07-2017 15:02, endret 1 gang |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 26-07-2017 22:02 Tittel: |
|
|
Hei Roy Arild
Gledelig å høre at feilen er funnet og elektriske spøkelser er gjemt unna!
Av og til lurer jeg på om Guzzi har hatt Lucas(mannen som oppfant mørket) som innleid konsulent når de lager det elektriske anlegget på ellers hyperavansert ingeniørkunst.
Jeg kan huske et plutselig opptredende mørke midt i en skarp kurve med min 1000 Le Mans en meget sen høstkveld for over 30 år siden(jøss - hvor ble de 30 årene av!?), jeg skjenket nok noen Italienske teknikere en liten tanke etter å ha kommet meg velberget(puuhh..) gjennom den litt overraskende opplevelsen... svidd lysbryter. |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 26-07-2017 22:36 Tittel: |
|
|
Ingvar Tautra skrev: | Hei Roy Arild
...for over 30 år siden(jøss - hvor ble de 30 årene av!?),... svidd lysbryter. |
De 30 åra, ja hvor i allverden ble de av?? Har jeg spurt med selv om også, de ble bare borte. (etter de neste 30 slutter jeg og kjøre Guzzi, da er jeg blitt 90 og da er det på tide å la Guzzi'en hvile )
Bryterne på Diva'en (ja hun heter Diva) er alle nye, montert av en av de tidligere eierne, og det har blitt brukt releer, (nå nye), så jeg håper ikke på slike plutselig mørke opplevelser. _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 30-07-2017 19:31 Tittel: |
|
|
Da ble sikringsholderen(e) her....
Byttet til disse, kjøpt på Biltema og lett modifisert
(Klikk på bilde for større bilde..) _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 30-07-2017 21:08 Tittel: |
|
|
De gamle sikringsholderne så litt slitne ut ja!
PS: Hvis man rekker å bli 90 får Guzzimotoren bli montert på rullatoren. |
|
Til Toppen |
|
|
|