Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 30-06-2017 17:23 Tittel: Ladeproblemer |
|
|
Min California, sviktet meg nok en gang. På vei til jobb i Oslo, ble det tomt for strøm.
Kom meg etter hvert videre. Satt på lader og batteri tar i mot strøm. Fikk ladet såpass opp i løpet av dagen, slik at jeg kom meg hjem igjen. Kjørte da uten lys
Målte spenning ut fra dynamo. 3,8 volt på tomgang og ca 10 ved 4-5000 omd.
Hva nå? Må jeg bytt hele dynamoen eller er det andre ting som er vanlig ryker? Er det slike kullstifter som slites ned på denne dynamoen (98 mod)
Ser det sitter 3 unbrakoskruer i front på dynamo. Nok å løsne disse for å få ut sulamitten? Har ikke noe peil på dette, så tips mottaes med takk |
|
Til Toppen |
|
|
Gorgon
Ble Medlem: 16 Des 2014 Innlegg: 75 Bosted: austevoll
|
Skrevet: 01-07-2017 15:44 Tittel: |
|
|
Alltid like ubeleilig når ladelampa lyser. Har mer tro på att det er spenningsregulatoren som har tatt kveld ,hvis dynamoen tar kveld er det vel stort sett game over med alt som heter strømproduksjon.
Regulatoren sitter over dynamoen ,liten innretning i støpt aluminium med kjøleribber og noen ledninger , festet med to skruer i rammen.
Kan jo også være dårlig jording eller andre løse tilkoblinger som forårsaker problemet-bare for å nevne noe _________________ California Bobber 1100
Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800 |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 01-07-2017 20:56 Tittel: |
|
|
Det som er merkelig, ladelampe lyser ikke.
Skal lade opp, fyre og måle ut i fra spenningsregulatoren. Det var når jeg målte rett ut fra dynamo jeg fikk ovennevnte spenning.
Har plukka ut dynamo og det ser skittent ut. Får etter beste evne prøve meg fram. Hva mye volt skal det være ut i fra spenningsregulatoren? |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 01-07-2017 23:15 Tittel: |
|
|
Hei
Hadde lignende problem med min 1100 sport. Der gikk det en sikring som er i samme krets som sender styrestrøm til spenningsregulatoren.
Fant en ledning i denne kretsen som var nesten helg av(var blitt "gnegd" over av vibrasjoner). Dette var sansynligvis årsak til at sikringen røk.
I tillegg var det meget dårlig med jording på spenningsregulatoren, jeg strekte en egen jordingsledning til regulatoren helt fra batteriet. Det som var bonusen med dette er at den typiske "hikkingen" som mange er plaget med på 1100 sporten har forsvunnet totalt, jeg har også hatt mye vibrasjoner på motoren, dette er nesten helt borte, motoren er ikke å kjenne igjen. Den går bedre for hver tur, bedre drag i mellomregisteret har den fått også. Nu lader den skikkelig, ikke ryker det sikringer eller noe.
Det trenger ikke være det samme på din California, men jeg anbefaler å sørge for skikkelig jording til spenningsregulatoren!
Ladespenning skal normalt være 13,7 - 14,0 Volt.
Under 12,7V betyr utlading av batteriet. |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 02-07-2017 04:11 Tittel: |
|
|
Takker, for svar.
Skal sørge for god jording til s. regulator.
Når jeg først har ute dynamo, går det på noe vis å måle mellom vinklinger og ramma rundt om det er noe feil på den? F.eks Ohm? Eller er jeg helt på villspor?
Ang vibrasjoner, så er det ganske mye. Spesielt når det blir litt turtall. Ved 80-90 går det greit. Ved kjøring på motorvei i 110-20, blir jeg helt nummen i nevene og det er umulig å se hva som kommer bak i speil. Normalt?
Mvh |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 02-07-2017 15:09 Tittel: |
|
|
Det er etter all sannsynlighet en Ducati dynamo på din sykkel - Regulator er antakelig ett godt sted å starte. HVis det er en Ducati så står det på fronten av dynamoen - og på regulatoren.
DET er ikke så ofte dynamoene gir opp - regulatorer er nok oftere - men jordingstrøbbel er også greit å sortere ut først.
Din sykkel har lik dynamo som Ingvars 1100 sport - og følgelig samme regulator.
NB! - det ligger en slik regulator hos Askim mc - som ble bestilt feil til en Guzzi med Saprisa dynamo. - Den kan du antakelig overta hvis du trenger, og jordingssjekken ikke gir lading _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 02-07-2017 17:43 Tittel: |
|
|
Takk for tips.
Kommer hjem fra jobb i slutten av kommende uke og skal sjekke det ut da.
Mvh |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 06-07-2017 11:35 Tittel: |
|
|
Dynamo pusset og rengjort. Nå, 18-19 v ut. Fra likeretter/ s.reg. 12,2 ut.
Det blir vel for snaut. Er merket med Ducati energia. 0610 12VDC.
Når den er byttet, håper jeg på å få kjørt en tur🤔🤔 |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 06-07-2017 15:43 Tittel: |
|
|
Hei -som nevnt så har vi en slik regulator liggende - for din dynamo.
sender deg PM _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 06-07-2017 17:22 Tittel: |
|
|
Svart på pm |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 06-07-2017 23:12 Tittel: |
|
|
det virker ikke som mailvarsling fungerer hos meg i alle fall - men anyhow . du har fått ny PM _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 07-07-2017 03:28 Tittel: |
|
|
Forsøkte å sende pm, igjen.
Tror ikke det funker.
Men, har plukket av tank, regulator.
Ville vært fint om jeg kunne ta fergen uten kjøretøy og du kunne møtt meg i Horten.
Utveksle penger/reg og så tar jeg samme ferge tilbake.
Er det mulig?
VH
Thormod. |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 07-07-2017 06:20 Tittel: |
|
|
Det går bra - jeg kan møte deg i Horten
sendt deg tlf nr i PM _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 07-07-2017 06:59 Tittel: |
|
|
Takk😊 |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 03-09-2017 19:55 Tittel: |
|
|
Var på tur i dag. Kjørte med fullt lys + begge sidelys front.
Tok en rast underveis og hadde ikke strøm nok til å starte.
Fikk skjøvet den til nærmeste bakke og fikk start igjen. Kjørte da kun på blend og sidelykter front slukket.
Etter ca 50 km og i en nedoverbakke, stoppet jeg motor for å se om jeg hadde fått ladet opp. Strøm nok til start. Forsøkte dette 3-4 ganger, så strøm nok.
Da til spørsmål: hvor mange w gir dynamo på California? Gir den ikke nok til å kjøre med alle tre frontlys på?
Noen som har opplevd det samme?
Noen tips ang dette, mottas gjerne.
Mvh |
|
Til Toppen |
|
|
|