Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Gorgon
Ble Medlem: 16 Des 2014 Innlegg: 75 Bosted: austevoll
|
Skrevet: 30-05-2017 09:57 Tittel: Oljefråga-10w-40 eller 20w-50 |
|
|
Ja da var det bare å kvesse tastaturet gutter
Stort sett kjører vi våre Guzzier på 20w-50 olje,men er det nå nødvendig å bruke en så tykk olje som 20w-50 her i det kalde nord?
Sjønner godt att den gjør god nytte for seg i sydligere strøk med helt andre temperaturer enn det vi har her,skulle ikke en 10w-40 olje gjøre samme nytte med tempraturer som sjelden går over 20 + _________________ California Bobber 1100
Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800 |
|
Til Toppen |
|
|
lagspiller
Ble Medlem: 23 Mar 2006 Innlegg: 200
|
Skrevet: 30-05-2017 22:59 Tittel: |
|
|
Agent provocateur...
_________________ Centauro |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 31-05-2017 00:30 Tittel: |
|
|
Fylte 5w-40 på Cali. Sjekket etter en kjøretur og synes den var veldig tynn.
Bytter nok til tykkere olje.
Har kjørt 20w-50 på mine HD'er i mange år og det ser ut til å funke utmerket.
Kanskje HD blir varmere en Guzzi, iom sylinderplassering? |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 31-05-2017 06:56 Tittel: |
|
|
Hei
W20-50 er helt ok - de nyere Guzziene skal ha w10-60 , det siste vil nok fungere helt utmerket på de eldre også
og - de nyere oljene overgår standardene på "gamle oljer" så motorenes "krav til smøring" er innafor med de fleste typer oljer. _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Gorgon
Ble Medlem: 16 Des 2014 Innlegg: 75 Bosted: austevoll
|
Skrevet: 31-05-2017 18:09 Tittel: |
|
|
20w-50 er helt ok ,men spørsmålet er om vi trenger en så tykk olje til Guzziene våre på disse breddegrader..
Ett problem i Norge er jo att luftkjølte motorer stort sett går for kaldt på grunn av det klimaet vi har og dermed oppnår ikke oljen rett driftstemperatur,en motor er jo ikke varm før oljen har riktig temperatur.
Ser på ett SAE oljekart att en 20w-50 olje har bruksområde fra -15 til +45 grader Celsius mens en 10w-40 olje har bruksområde fra -25 til +40.
Utifra oljekartet som jeg har sett på heller jeg mer mot 10w-40 olje enn 20w-50 olje .
Ser også at oljeklasse SF og SG er foreldet og att oljeklasse SL og SM har overtatt for disse,SF og SG er jo oljklassen som er spesifisert for eldre guzzier,bare til opplysning _________________ California Bobber 1100
Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800 |
|
Til Toppen |
|
|
Dag
Ble Medlem: 07 Jun 2006 Innlegg: 48 Bosted: Austevoll
|
Skrevet: 01-06-2017 12:25 Tittel: |
|
|
Har hørt at olivenolje er supert til det meste...kaldpresset..extra virgin. _________________ California Special 97
Stelvio 1200 NTX 2010 |
|
Til Toppen |
|
|
Roy Arild
Ble Medlem: 12 Jun 2016 Innlegg: 165 Bosted: Skotterud
|
Skrevet: 01-06-2017 17:13 Tittel: |
|
|
Traktor Universal ! Brukte jeg før i vela på alt rullende matriel.
På Guzzi'n bruker jeg nå 10/60 Esterolje. (Den var billig, eneste grund) _________________ Vennligst Roy-Arild
-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 03-06-2017 00:27 Tittel: |
|
|
Synes Dag sitt forslag er brilliant - forutenom Extra Virgine Olive Oil ville jeg absolutt foreslå helt vanlig motorolje. Det er tross alt snakk om en nokså enkel konstruksjon, ikke en 250hk 1000ccm motor a la Aprilia eller Ducati. Trur det meste klarer brasene(smult kan være et alternativ?), det er jo tross alt Guzzi. Shell olje ville jeg holdt meg langt unna - her snakker vi vann med konditorfarve. |
|
Til Toppen |
|
|
Gorgon
Ble Medlem: 16 Des 2014 Innlegg: 75 Bosted: austevoll
|
Skrevet: 05-06-2017 09:44 Tittel: |
|
|
He he litt spit får man vel tåle når man fyrer igang en oljetråd .
I helga i forbindelse med Vårtreffet har jeg fått testet ut mine små teorier.
før avgang skiftet jeg til Castrol GTX 10w-40 delsyntetisk,med stor andakt fylte jeg på denne brune,nokså tyntflytende 10-40 substansen ,var jo litt usikker hvordan dette ville gå,men etter helgens langtur kan jeg ikke si meg annet enn att motoren aldri har oppført seg finere.
Motoren har aldri snurret så fint som nå,den har en helt annen lyd og går nå mye lettere , tomgangen har økt såpass att den nå må justeres ned ett hakk for å havne der den var tidligere med 20-50 olja,så noe mer 20-50 blir det ikke på min Guzzi,ikke uten att jeg skal på tur sørover til andre temperaturer enn det vi har her på berget.
Hadde tidligere også endel trøbbel med majones i toppdekslene, vet foreløpig ikke om dette har blitt bedre,men skal ta av dekslene med anledning,tilbakemelding følger.
_________________ California Bobber 1100
Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800
Sist endret av Gorgon den 05-06-2017 10:25, endret 1 gang |
|
Til Toppen |
|
|
Hans Petter
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 613 Bosted: Kråkstad
|
Skrevet: 05-06-2017 10:05 Tittel: |
|
|
For øvrig får man den fine Biltemaoljen i alle varianter, til og med 10-60 synt. Jeg ble kvitt majonesen med Biltemasynt, i alle fall. _________________ 1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 05-06-2017 13:19 Tittel: |
|
|
Hei!
Olje er som religion og politikk - det går fort over i ismer
Oljevelger hos Castrol for min noe tilårskomne Guzzi 1100 sport gir følgende resultat: 10W-40. Jeg stoler på at det er et godt alternativ - Castrol bruker å være bra, dessuten er jo Castrol sin logo skrevet med farvene fra det Italienske flagget - da må det være en helt perfekt kombinasjon.
Har brukt 10W-40 med stort hell på de Guzziene jeg har hatt i mitt eierskap. Selv om det sies at Olivenolje er et sunnere alternativ skal den foreløpig få bli på kjøkkenbenken sammen med Pestoen.
http://applications.castrol.com/oilselector/no_no/c/search?_ga=2.40433575.463201009.1496663885-1017521792.1496247487
Biltema sine motoroljer har jeg brukt på mine firehjulede fremkomstmidler - de fleste drevet av tynn tungolje. Det har fungert helt utmerket - de fleste har passert nærmere 0,5 millioner kjørte km før jeg har latt de fare uten at motorene har tatt skade av det. Det har vært andre årsaker til kassering enn motor.
Forøvrig er det en kjent sak at røde biler er gode biler - det samme gjelder for motorsykler. |
|
Til Toppen |
|
|
Gorgon
Ble Medlem: 16 Des 2014 Innlegg: 75 Bosted: austevoll
|
Skrevet: 20-07-2017 00:32 Tittel: |
|
|
Da har jeg omsider fått av toppdekslene for en sjekk,og gjett hva-ikke antydning til majones
Har ventet med å ta av dekslene da jeg ville teste ut med småkjøring også
(15-20 minutters turer)
Ser ut som castrol GTX 10w-40 olja har gjort jobben sin _________________ California Bobber 1100
Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800 |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 20-07-2017 22:32 Tittel: |
|
|
Castrol - Majones =1 - 0
Majones får heller finne seg i å smøre reker fremfor hyperavansert Italiensk maskineri! |
|
Til Toppen |
|
|
|