www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Oljefråga-10w-40 eller 20w-50

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Gorgon



Ble Medlem: 16 Des 2014
Innlegg: 75
Bosted: austevoll

InnleggSkrevet: 30-05-2017 09:57    Tittel: Oljefråga-10w-40 eller 20w-50 Svar med Sitat

Ja da var det bare å kvesse tastaturet gutter Very Happy

Stort sett kjører vi våre Guzzier på 20w-50 olje,men er det nå nødvendig å bruke en så tykk olje som 20w-50 her i det kalde nord?
Sjønner godt att den gjør god nytte for seg i sydligere strøk med helt andre temperaturer enn det vi har her,skulle ikke en 10w-40 olje gjøre samme nytte med tempraturer som sjelden går over 20 + Cool
_________________
California Bobber 1100

Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 30-05-2017 22:59    Tittel: Svar med Sitat

Agent provocateur...
Cool
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lølle



Ble Medlem: 03 Apr 2017
Innlegg: 90
Bosted: Fredrikstad

InnleggSkrevet: 31-05-2017 00:30    Tittel: Svar med Sitat

Fylte 5w-40 på Cali. Sjekket etter en kjøretur og synes den var veldig tynn.
Bytter nok til tykkere olje.
Har kjørt 20w-50 på mine HD'er i mange år og det ser ut til å funke utmerket.

Kanskje HD blir varmere en Guzzi, iom sylinderplassering?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 31-05-2017 06:56    Tittel: Svar med Sitat

Hei
W20-50 er helt ok - de nyere Guzziene skal ha w10-60 , det siste vil nok fungere helt utmerket på de eldre også Smile


og - de nyere oljene overgår standardene på "gamle oljer" så motorenes "krav til smøring" er innafor med de fleste typer oljer.
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Gorgon



Ble Medlem: 16 Des 2014
Innlegg: 75
Bosted: austevoll

InnleggSkrevet: 31-05-2017 18:09    Tittel: Svar med Sitat

20w-50 er helt ok ,men spørsmålet er om vi trenger en så tykk olje til Guzziene våre på disse breddegrader..
Ett problem i Norge er jo att luftkjølte motorer stort sett går for kaldt på grunn av det klimaet vi har og dermed oppnår ikke oljen rett driftstemperatur,en motor er jo ikke varm før oljen har riktig temperatur.
Ser på ett SAE oljekart att en 20w-50 olje har bruksområde fra -15 til +45 grader Celsius mens en 10w-40 olje har bruksområde fra -25 til +40.
Utifra oljekartet som jeg har sett på heller jeg mer mot 10w-40 olje enn 20w-50 olje .
Ser også at oljeklasse SF og SG er foreldet og att oljeklasse SL og SM har overtatt for disse,SF og SG er jo oljklassen som er spesifisert for eldre guzzier,bare til opplysning Cool
_________________
California Bobber 1100

Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Dag



Ble Medlem: 07 Jun 2006
Innlegg: 48
Bosted: Austevoll

InnleggSkrevet: 01-06-2017 12:25    Tittel: Svar med Sitat

Har hørt at olivenolje er supert til det meste...kaldpresset..extra virgin.
_________________
California Special 97
Stelvio 1200 NTX 2010
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Roy Arild



Ble Medlem: 12 Jun 2016
Innlegg: 165
Bosted: Skotterud

InnleggSkrevet: 01-06-2017 17:13    Tittel: Svar med Sitat

Traktor Universal ! Brukte jeg før i vela på alt rullende matriel.
På Guzzi'n bruker jeg nå 10/60 Esterolje. (Den var billig, eneste grund) Smile
_________________
Vennligst Roy-Arild

-72 850GT
-86 LM 1000
-91 BMW K1 m. Speedline vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 03-06-2017 00:27    Tittel: Svar med Sitat

Synes Dag sitt forslag er brilliant - forutenom Extra Virgine Olive Oil ville jeg absolutt foreslå helt vanlig motorolje. Det er tross alt snakk om en nokså enkel konstruksjon, ikke en 250hk 1000ccm motor a la Aprilia eller Ducati. Trur det meste klarer brasene(smult kan være et alternativ?), det er jo tross alt Guzzi. Shell olje ville jeg holdt meg langt unna - her snakker vi vann med konditorfarve.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Gorgon



Ble Medlem: 16 Des 2014
Innlegg: 75
Bosted: austevoll

InnleggSkrevet: 05-06-2017 09:44    Tittel: Svar med Sitat

He he litt spit får man vel tåle når man fyrer igang en oljetråd Laughing .
I helga i forbindelse med Vårtreffet har jeg fått testet ut mine små teorier.
før avgang skiftet jeg til Castrol GTX 10w-40 delsyntetisk,med stor andakt fylte jeg på denne brune,nokså tyntflytende 10-40 substansen ,var jo litt usikker hvordan dette ville gå,men etter helgens langtur kan jeg ikke si meg annet enn att motoren aldri har oppført seg finere.
Motoren har aldri snurret så fint som nå,den har en helt annen lyd og går nå mye lettere , tomgangen har økt såpass att den nå må justeres ned ett hakk for å havne der den var tidligere med 20-50 olja,så noe mer 20-50 blir det ikke på min Guzzi,ikke uten att jeg skal på tur sørover til andre temperaturer enn det vi har her på berget.
Hadde tidligere også endel trøbbel med majones i toppdekslene, vet foreløpig ikke om dette har blitt bedre,men skal ta av dekslene med anledning,tilbakemelding følger.
Cool
_________________
California Bobber 1100

Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800


Sist endret av Gorgon den 05-06-2017 10:25, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hans Petter



Ble Medlem: 03 Jan 2007
Innlegg: 613
Bosted: Kråkstad

InnleggSkrevet: 05-06-2017 10:05    Tittel: Svar med Sitat

For øvrig får man den fine Biltemaoljen i alle varianter, til og med 10-60 synt. Jeg ble kvitt majonesen med Biltemasynt, i alle fall.
_________________
1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 05-06-2017 13:19    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

Olje er som religion og politikk - det går fort over i ismer Shocked

Oljevelger hos Castrol for min noe tilårskomne Guzzi 1100 sport gir følgende resultat: 10W-40. Jeg stoler på at det er et godt alternativ - Castrol bruker å være bra, dessuten er jo Castrol sin logo skrevet med farvene fra det Italienske flagget - da må det være en helt perfekt kombinasjon.

Har brukt 10W-40 med stort hell på de Guzziene jeg har hatt i mitt eierskap. Selv om det sies at Olivenolje er et sunnere alternativ skal den foreløpig få bli på kjøkkenbenken sammen med Pestoen.

http://applications.castrol.com/oilselector/no_no/c/search?_ga=2.40433575.463201009.1496663885-1017521792.1496247487

Biltema sine motoroljer har jeg brukt på mine firehjulede fremkomstmidler - de fleste drevet av tynn tungolje. Det har fungert helt utmerket - de fleste har passert nærmere 0,5 millioner kjørte km før jeg har latt de fare uten at motorene har tatt skade av det. Det har vært andre årsaker til kassering enn motor.

Forøvrig er det en kjent sak at røde biler er gode biler - det samme gjelder for motorsykler.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Gorgon



Ble Medlem: 16 Des 2014
Innlegg: 75
Bosted: austevoll

InnleggSkrevet: 20-07-2017 00:32    Tittel: Svar med Sitat

Da har jeg omsider fått av toppdekslene for en sjekk,og gjett hva-ikke antydning til majones Very Happy
Har ventet med å ta av dekslene da jeg ville teste ut med småkjøring også
(15-20 minutters turer)
Ser ut som castrol GTX 10w-40 olja har gjort jobben sin Cool
_________________
California Bobber 1100

Indian Shout 1800 (Scout med stroket Chief motor)
Kawaski Drifter 800
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 20-07-2017 22:32    Tittel: Svar med Sitat

Castrol - Majones =1 - 0

Majones får heller finne seg i å smøre reker fremfor hyperavansert Italiensk maskineri!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group