Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 09-04-2017 19:43 Tittel: |
|
|
Når det gjelder hastedeler - hvis ingen i Norge har - så ville jeg gått for Teo Lamers (TLM.nl ) de har meget effektiv logistikk. her flere ganger erfart at en pakke tar to dager ( særlig hvis du er under tollgrensen)
Så tror jeg at Reimar på Hadeland MC har de vanligste slitedeler ( pluss litt til ) på lager - og ville nok sjekket det først
Til ditt bensinfilter - ville nok sjekket kompabilitetstabellene til andre leverandører ( for.eks autoutstyr eller bilextra ) jeg fikk filter til min centauro for 140 kr - det er ikke det samme som du skal ha - men dog.
Noe av det samme finner du på sensoren som skal gi impuls for tenning til ECU - denne koster grisemye i original Guzzi pakning ca 120 euro -- men den samme i Fiat/Alfa Romeo innpakning koster 25 euro - en prisdifferanse på 5 gangen - delen er identisk - så det lønner seg å sjekke litt _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 12-04-2017 09:08 Tittel: |
|
|
Hei.
Håper det er noen Guzzi-guruer som er innom forum nå i påsketider.
Nå, starter og går, men når den blir varm, så er det som å slå tenning av og på. Går i rykk og napp. Noen ganger, virker det som bare en sylinder er med. Smeller i potter, ved slipp av gass. Tenningsfeil? Hva kan slutte å fungere ordentlig når motor blir varm?
Noen tips på årsak?
Takk😊 |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 12-04-2017 10:24 Tittel: |
|
|
Hva slags tenninsanlegg har du?
Har vært borti(blitt fortalt) at dersom kondensatorene svikter - så kan man få trøbbel når motoren blir varm. Spør meg ikke hvorfor - men når jeg har byttet defekte kondensatorer - så har problemet blitt løst.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 12-04-2017 15:13 Tittel: |
|
|
augbjo skrev: | Når det gjelder hastedeler - hvis ingen i Norge har - så ville jeg gått for Teo Lamers (TLM.nl ) de har meget effektiv logistikk. her flere ganger erfart at en pakke tar to dager ( særlig hvis du er under tollgrensen)
Så tror jeg at Reimar på Hadeland MC har de vanligste slitedeler ( pluss litt til ) på lager - og ville nok sjekket det først
Til ditt bensinfilter - ville nok sjekket kompabilitetstabellene til andre leverandører ( for.eks autoutstyr eller bilextra ) jeg fikk filter til min centauro for 140 kr - det er ikke det samme som du skal ha - men dog.
Noe av det samme finner du på sensoren som skal gi impuls for tenning til ECU - denne koster grisemye i original Guzzi pakning ca 120 euro -- men den samme i Fiat/Alfa Romeo innpakning koster 25 euro - en prisdifferanse på 5 gangen - delen er identisk - så det lønner seg å sjekke litt |
Det var jaggu litt av en pris forskjell. Takker for tipset😊 |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 12-04-2017 15:18 Tittel: |
|
|
Rolf Halvorsen skrev: | Hva slags tenninsanlegg har du?
Har vært borti(blitt fortalt) at dersom kondensatorene svikter - så kan man få trøbbel når motoren blir varm. Spør meg ikke hvorfor - men når jeg har byttet defekte kondensatorer - så har problemet blitt løst.
Rolf |
Vet vel ikke noe annet, en at det er elektronisk tenning. Har de brukt forskjellige anlegg, opp i mellom?
Kan du forklare litt mer om kondensator? Hvor de sitter, osv?
Prøvde meg på ny tur nå og det hakker og går. Skyter osv.
Kjøpte meg en slik dings på Biltema som man kopler mellom plugg og kabel og det gnistrer jevnt og trutt, men da står jeg i ro i garage. |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 12-04-2017 15:37 Tittel: |
|
|
Jeg kan ikke forklare hvilken jobb kondensatorene gjør. Mulig at andre kan forklare oss dette.
På de gamle Guzziene som har stiftetenning, sitter kondensatorene (2stk.) på utsiden av fordeleren. Det er normalt blanke små sylindre.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 12-04-2017 19:00 Tittel: |
|
|
Ok, siden ingen andre melder seg - så prøver jeg:
Coil: Oppave med å skaffe høyspenning
Stifter: Styrer lukke og åpningstid for coilen
Kondensator: Tar imot høyspent energien fra coilen
Plugg-ledning: Fører høyspent energi fram til plugg
Plugghette: Fører høyspent energi fram til plugg
Coil-hette: Fører høyspent energi fram til plugg
Plugg: Høyspent energi gjøres om til gnist
Jording: Sørge for at strømmen beveger seg
Er det brudd i en av disse komponentene - svikter tenningen.
Jeg antar at elektronisk tenning erstatter stiftene. Tenningstidspunktet blir mer stabilt.
Energien opplagret i kondensatorene utløses når stiftene åpner seg.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 12-04-2017 19:46 Tittel: |
|
|
[quote="Rolf Halvorsen"]Ok, siden ingen andre melder seg - så prøver jeg:
Coil: Oppave med å skaffe høyspenning
Stifter: Styrer lukke og åpningstid for coilen
Kondensator: Tar imot høyspent energien fra coilen
Plugg-ledning: Fører høyspent energi fram til plugg
Plugghette: Fører høyspent energi fram til plugg
Coil-hette: Fører høyspent energi fram til plugg
Plugg: Høyspent energi gjøres om til gnist
Jording: Sørge for at strømmen beveger seg
Er det brudd i en av disse komponentene - svikter tenningen.
Jeg antar at elektronisk tenning erstatter stiftene. Tenningstidspunktet blir mer stabilt.
Energien opplagret i kondensatorene utløses når stiftene åpner seg.
Rolf[/
Ok. Takk. Da går jeg ut i fra at jeg ikke har kondensator på min? (Iom elektr. tenning)
Står rimelig fast, men håper på et stall-tips, som går inn, etterhvert 😊 |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 12-04-2017 19:59 Tittel: |
|
|
Er litt uenig med meg selv.
Etter litt grubling er jeg nå kommet fram til at kondensatoren lades opp (lavspenning) når stiftene er lukket.
I det øyeblikket stiftene åpnes - så går den opplagrede lavspente energien fra kondensatoren til coilen hvor den får høy spenning - og så videre til pluggen.
I prinsippet må elektronisk tenning inneholde alle disse enkeltkomponentene - men å si hvor de befinner seg - vet jeg ikke.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 12-04-2017 20:49 Tittel: |
|
|
Rolf Halvorsen skrev: | Er litt uenig med meg selv.
Etter litt grubling er jeg nå kommet fram til at kondensatoren lades opp (lavspenning) når stiftene er lukket.
I det øyeblikket stiftene åpnes - så går den opplagrede lavspente energien fra kondensatoren til coilen hvor den får høy spenning - og så videre til pluggen.
I prinsippet må elektronisk tenning inneholde alle disse enkeltkomponentene - men å si hvor de befinner seg - vet jeg ikke.
Rolf |
👍👍 |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 13-04-2017 09:57 Tittel: |
|
|
Kan du få byttet/lånt andre coiler? Såvidt jeg vet så er det når de er varme at coiler kan svikte. _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 13-04-2017 12:03 Tittel: |
|
|
Guzziracer skrev: | Kan du få byttet/lånt andre coiler? Såvidt jeg vet så er det når de er varme at coiler kan svikte. |
Kjenner nok ingen andre som har Guzzi. Bare HD folk😊 |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 13-04-2017 13:44 Tittel: |
|
|
Du trenger ikke originalcoiler for feilsøking, bare mål deg fram til at de har ca. samme ohm som originale. _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
|
lølle
Ble Medlem: 03 Apr 2017 Innlegg: 90 Bosted: Fredrikstad
|
Skrevet: 13-04-2017 14:41 Tittel: |
|
|
Guzziracer skrev: | Du trenger ikke originalcoiler for feilsøking, bare mål deg fram til at de har ca. samme ohm som originale. |
Ok. Takk. |
|
Til Toppen |
|
|
Hans Petter
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 613 Bosted: Kråkstad
|
Skrevet: 13-04-2017 16:16 Tittel: |
|
|
Jeg har en '99 Cali, og bor bare kort unna deg. Si i fra om du trenger noe. _________________ 1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica |
|
Til Toppen |
|
|
|