Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Guzzibjørn
Ble Medlem: 28 Jul 2014 Innlegg: 42 Bosted: Kristiansand og Mandal
|
Skrevet: 21-02-2017 21:48 Tittel: Vurderer Griso 1100/1200 eller 1200 Sport |
|
|
Jeg ønsker meg ny brukt Guzzi. Lysten sier Griso, men fornuften 1200 Sport. Ønsker meg gjerne tips/erfaringer. Spesielt på 1100 motoren. Jeg har tidligere hatt 1200 2V Norge, syntes den gikk ok, men mer effekt hadde ikke gjort noe. Ønsker ikke en 1200 med flat tappets. Har forstått det slik at man må opp på 2013 eller sen 2012 for å få roller tappets.
1200 Sport sine fordeler er vel primært mer komfortabel (vindskjerm og sete) og ABS samt plass til kjerringa
Tips om sykler som er til salgs mottas også, men har vært i Tyskland å handlet tidligere så det er ingen hindring. _________________ Kjører:
Moto Guzzi V11
CZ 150 cc 1953
Bruksbil: Jeep Renegade
Sommerbil: BMW 320 cab |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 22-02-2017 09:49 Tittel: |
|
|
Hei
Ikke kjøp noe før du har lest neste nummer av Bicilindrica. Her omtales blant annet problematikken rundt "flat tappets".
Ring meg dersom du "må" kjøpe nå.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
AlfaGuzzi
Ble Medlem: 04 Sep 2013 Innlegg: 32 Bosted: Grua
|
Skrevet: 22-02-2017 11:42 Tittel: |
|
|
Den siste Norsk solgte 1200 Sport sitter jeg på. 2013. etter dette er det ikke solgt noen 1200 Sport og produksjonen ble jo lagt ned i 2014. så skal du ha en 2013 eller nyere 1200 Sport så må du utenlands. Eller kjøpe en av de 4 stk 1200 4V som finnes her i landet, som sikkert er ombygget til roller tappets.
sjelden modell 1200 Sport, her til lands i hvert fall.
H. Atle _________________ 2013, 1200 Sport Corsa |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 22-02-2017 15:22 Tittel: |
|
|
Ingen 1200 Sport ble utstyrt med "roller tappets" fra fabrikken.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
AlfaGuzzi
Ble Medlem: 04 Sep 2013 Innlegg: 32 Bosted: Grua
|
Skrevet: 22-02-2017 18:18 Tittel: |
|
|
Det kan nok stemme, for det er ikke det på min heller, og den er produsert i april 2013.
Da er det jo litt større utvalg å velge i, for da kan du velge i modeller fra 2009. Så er det bare å sjekke om ombyggingen er foretatt.
Har du noen info om hvorfor det ikke ble utført på Sporten Rolf? _________________ 2013, 1200 Sport Corsa |
|
Til Toppen |
|
|
Guzzibjørn
Ble Medlem: 28 Jul 2014 Innlegg: 42 Bosted: Kristiansand og Mandal
|
Skrevet: 22-02-2017 19:57 Tittel: |
|
|
Takk for info rundt 1200 sport.
Vedr Griso så mener jeg å huske fra "velinformert hold" at det i løpet av 2012 ble skiftet til roller tappets, men mulig jeg surrer Det kan man finne ut via rammenr.
Jeg er litt spent på om noen har synspunkter på 1100 kontra 1200?
Har ikke hastverk med å handle akkurat nå Rolf, men det kan fort snu - så fint om du er klar ved telefonen _________________ Kjører:
Moto Guzzi V11
CZ 150 cc 1953
Bruksbil: Jeep Renegade
Sommerbil: BMW 320 cab |
|
Til Toppen |
|
|
Rolf Halvorsen
Ble Medlem: 08 Feb 2006 Innlegg: 245 Bosted: Gj�vik
|
Skrevet: 22-02-2017 20:17 Tittel: |
|
|
Jeg kommer til å være tilstede på klubbens stand på MC-messa lørdag og søndag.
Bicilindrica med artikkelen om bl. a. "roller tappets" kontra "flat tappets" skal komme ut før Messa.
Interesserte som vil småprate om temaet kan møte meg der.
Jeg har ingen info om hvorfor 12oo Sport ikke har "roller tappets" fra fabrikken.
Rolf |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 23-02-2017 14:21 Tittel: |
|
|
Hei! Griso eller 1200 Sport? Jeg kjører 1200 Sport 2V ABS med Corbin-sal og er kjempefornøyd.
Var i samme dilemma som du da jeg kjøpte sykkelen for etpar år siden. Vurderte da Griso 1100 vs. 1200 Sport og havnet tilslutt på 1200 Sport. Har senere prøvekjørt Griso 1200.
Grisoen virket veldig lettkjørt og en kunne danse seg lett gjennom svingene uten at jeg merket noen spesielle begrensinger på prøveturen min. 1200 Sport er også lettkjørt og tåler aktiv kjøring men er litt mykere i fjæringen og kan ikke presses like max. i svingene som Grisoen ser ut til å tåle. Derimot virker 1200 Sport mer stabil og gir en roligere og mer komfortabel ferd mens Grisoen til sammenligning virker mer hard og litt "urolig" å kjøre pga. stivere fjæring og en mer svingvillig styregeometri.
Komfortmessig er nok 1200 Sport i en helt annen klasse enn Grisoen. Du sitter mer "nedi" en 1200 Sport og føler du er litt beskyttet av bensintanken og den lille kåpen, mens du sitter mer "oppå" Grisoen med en flatere tank og et lite instrumentbord slik at fronten virker lavere og kortere. Der 1200 Sport flyter greit over små ujevnheter i veien uten at de merkes så rister de samme ujevnhetene mere på Grisoen fordi den er "fastere i fisken".
Griso 1200 er mye mer akselreaksjonsvillig enn 1200 Sport 2V, men krever til gjengjeld turtall og giring - og da drar den også godt unna. 1200 Sport har et trivelig bunndrag og har krefter i massevis til kjappe forbikjøringer dersom en girer ned et hakk eller to. Ellers innbyr vel ikke 1200 Sport like mye til akselreaksjonsøvelser på stripa som Grisoen gjør. Nå har ikke jeg kjørt 1200 Sport 4V, den sparker vel mere unna en 2V-versjonen. Merket meg at Griso 1200-motoren var mer silkemyk å håndtere ved sneglefartkjøring gatelangs, mens 1200 Sport 2V-motoren er noe mer rykkete å buksere rundt med på lavt gir og lavt turtall.
Bagasjeløsningen er vel hakket bedre på 1200 Sport i og med at sideboksene til Norge passer rett på dersom du har motasjekitet til Norge.
Når det gjelder originalsetet på 1200 Sport 2V så ble det temmelig kjapt byttet ut med en Corbin-sal, noe som ble en stor forbedring for min del. Den nyere 1200 Sport 4V kom med et forbedret sete som skal være bedre enn det gamle. 1200 Sport 2V har et litt lavere og mer fremoverplassert styre enn den nyere 4V der styret er hevet og trukket litt bakover. Det var endel klaging på 2V-styret, det sitter nok litt langt fremme for kortvokste personer men for meg (185 cm) passer det bra.
Når det gjelder Griso 1100 vs. Griso 1200 så er det vel noen som liker 1100 godt pga. bedre bunndrag, men dette kan andre mye mere om.
Har også prøvd Norge 1200 2V og til sammenligning er 1200 Sport 2V en sportsligere sykkel med fastere fjæring og mer riktig sittestilling for aktiv kjøring enn Norge. På Norge sitter en jo mer oppreist så det blir en litt annen kjøreopplevelse.
Inntrykkene mine stemmer ellers godt overens med diverse sammenligninger ute på nettet der 1200 Sport omtales som komfortmaskinen og Griso som mer leken og morsom med ypperlige kjøreegenskaper.
Dette er jo høyst personlige inntrykk og alt er smak og behag, men liker du lange seige dagsetapper på varierte veier vil jeg nok anbefale en 1200 Sport. Kjører du mest på utfordrende og svingete veier kan nok en Griso gi mer uttelling. _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 23-02-2017 15:04 Tittel: |
|
|
Står en rimelig Sport i Frankrike, hvis du kan tenke deg en tur og kikke:
https://www.leboncoin.fr/motos/1096006437.htm?ca=15_s _________________ Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Café Sport med Furax GT vogn |
|
Til Toppen |
|
|
Guzzibjørn
Ble Medlem: 28 Jul 2014 Innlegg: 42 Bosted: Kristiansand og Mandal
|
Skrevet: 23-02-2017 16:37 Tittel: |
|
|
Takk for mye god info og vurdering Kjell.
Jeg vurderer seriøst å dra på mc-messa, i så fall tar vi en prat Rolf. _________________ Kjører:
Moto Guzzi V11
CZ 150 cc 1953
Bruksbil: Jeep Renegade
Sommerbil: BMW 320 cab |
|
Til Toppen |
|
|
Guzzibjørn
Ble Medlem: 28 Jul 2014 Innlegg: 42 Bosted: Kristiansand og Mandal
|
Skrevet: 23-02-2017 16:38 Tittel: |
|
|
Takk -sjekket denne, men etter bildene å dømme -er det vel et prosjekt _________________ Kjører:
Moto Guzzi V11
CZ 150 cc 1953
Bruksbil: Jeep Renegade
Sommerbil: BMW 320 cab |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 23-02-2017 16:50 Tittel: |
|
|
Guzzibjørn skrev: |
Takk -sjekket denne, men etter bildene å dømme -er det vel et prosjekt |
Kjørte beskrivelsen fra 1200 Sport-annonsen gjennom er oversetter og det er visst ikke så godt kjøp allikevel:
FOR SALE 1200 Sport (Black) rough as a whole preferably.
Motorcycle that dropped (slide on right side)
Visible damage:
Fork + Front wheel to change
Tapered Rocker Cover
Twisted Handle Saute Wind Broken but Whole
Brake pedal (missing as the front fender)
Motorcycle frame to be reviewed because the rear buckle is also twisted + platinum foot rest always right side.
Reservoir small poque (a bit of mastics and it's gone!)
All the left side remained intact as the entire rear cycle and the tires are in very good condition.
Dashboard intact and functional.
Photos to support.
Gray card in possession and in my name (no statement of insurance since insured to the Tier).
Make reasonable offer for the purchase of the entire motorcycle.
Greetings
I will only reply to serious proposals. _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
AlfaGuzzi
Ble Medlem: 04 Sep 2013 Innlegg: 32 Bosted: Grua
|
Skrevet: 24-02-2017 08:46 Tittel: |
|
|
Ang Sport eller Griso.
Hvis sykkelen skal brukes til lengre strekker enn til nærmeste kafe' så er Sport vinner'n uansett om Griso har oppned gaffel og radiell monterte bremser.
på papiret skal Sporten ha 106 gamp og Griso 110, men det tror jeg er lite merkbart. Sporten i 4V drakt går overraskende bra, og du havner i turtallssperren på et blunk. Over 4500 omdr er den hissig som bare en Italiensk motor kan være. Har faktisk hengt på en Tuono med påståtte 180hk og det skilte bare 5 - 6 meter mellom oss etter en aks fra 60 til 180km/t. Så Sporten går mer enn bra nok! Og samtidig er den komfortabel dagen lang.
Eneste jeg kan utsette på Sporten er at sidestøtten tar i asfalten i venstresvinger før fothvileren. var en litt ekkel opplevelse første gangen. Men, for å få støtten ned i asfalten, så skal du bruke hele dekksiden, og slik kurvekjøring er jo litt risikosport på offentlig vei med varierende asfalt dekke og ikke alltid optimal dekk temperatur. Så det bør kanskje unngåes, og heller nyte Sportens alle andre egenskaper. _________________ 2013, 1200 Sport Corsa |
|
Til Toppen |
|
|
Guzzibjørn
Ble Medlem: 28 Jul 2014 Innlegg: 42 Bosted: Kristiansand og Mandal
|
Skrevet: 29-03-2017 18:26 Tittel: |
|
|
Nå har jeg handlet ny brukt. Det ble en 01 V11 sport - ja den som ligger/lå på Finn. Den er nå satt til service på Hadeland.
Jeg falt for den klassiske gode stilen
Takk for alle gode innspill og tips - de kom godt med og kan brukes ved neste anledning. _________________ Kjører:
Moto Guzzi V11
CZ 150 cc 1953
Bruksbil: Jeep Renegade
Sommerbil: BMW 320 cab |
|
Til Toppen |
|
|
|