www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

KenguruBreva 750ie ved oppstart og lave turtall - LØST!

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Anfelbre



Ble Medlem: 10 Apr 2016
Innlegg: 10
Bosted: Bodø

InnleggSkrevet: 14-05-2016 09:50    Tittel: KenguruBreva 750ie ved oppstart og lave turtall - LØST! Svar med Sitat

Hei folkens, takk for mye fin lesning her! Som nybakt nordnorsk Guzzist har jeg fått erfare hvordan mager blanding gjør igangsetting og kjøring ved lave turtall (typisk køkjøring) til en trøblete affære, vi har jo litt kjølig vær.. Jeg har saumfart Guzzitech, Myoldtractor og andre fora, og skjønner at dette er et tema. Min Breva har en 15RC ecu og ikke justerbar TPS. Jeg har lest ut verdier med Guzzidiag og skal ta en synk på throttlene.

Er det noen som har funnet og faktisk prøvd en fornuftig fix? Har det noen hensikt å endre oppsettet i ECU for å justere TPS noe? Jeg ser diskusjonen i "Kvikk-fix for uren gange", er det en løsning på problemet mitt?
Det er et stykke fra Bodø til nærmeste Guzziverksted.. Confused
_________________
Olav B

Startet på Honda CB100 når alle med penger kjørte Kawa KH og lette etter bensinstasjoner.


Sist endret av Anfelbre den 03-09-2016 08:15, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 14-05-2016 18:53    Tittel: Svar med Sitat

Se tidligere link på forumet om boosterplug - den finnes for breva 750 ie

Sjekk med Reimar på Hadeland MC - kanskje han har den på lager også
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Anfelbre



Ble Medlem: 10 Apr 2016
Innlegg: 10
Bosted: Bodø

InnleggSkrevet: 15-05-2016 11:37    Tittel: Svar med Sitat

augbjo skrev:
Se tidligere link på forumet om boosterplug - den finnes for breva 750 ie

Sjekk med Reimar på Hadeland MC - kanskje han har den på lager også


Jeg kobler meg på tråden om Booster Plug og hører om flere har erfaring med den.
_________________
Olav B

Startet på Honda CB100 når alle med penger kjørte Kawa KH og lette etter bensinstasjoner.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
svru



Ble Medlem: 30 Apr 2013
Innlegg: 16
Bosted: Lindesnes

InnleggSkrevet: 18-05-2016 22:53    Tittel: Svar med Sitat

Når du allerede har kommet så langt at du har testet Guzzidiag, så ville jeg fulgt det sporet videre. Kjenner kun mulighetene i 5AM ECU, men antar at noe av det samme går for 15RC.
To muligheter er relativt enkle og kan bidra til eliminasjon; det første er å nullstille autolearning parameters, altså hva closed loop har lært ecu at virker for å nå target AFR. Dersom problem ikke er relatert til closed loop området ved at du ikke er oppe på temperatur/utenfor korrigert område, vil da dette ikke ha noen effekt. Kan nullstilles i Guzzidiag eller ved å kople fra batteri.
Annen mulighet er å justere "CO" i Guzzidiag. Det øker (+) eller reduserer (-) bensinmengde noe på lave turtall og blir "borte" når turtall øker/når du er closed loop igjen. Jeg testet ved å justere -16 på mitt map nå og AFR gikk fra ca 12,4 til 14,5 på tomgang, varm motor og open loop.

Dersom ikke noe av dette er mulig/gir effekt er det stor sannsynlighet for at du kan programmere inn den samme effekten i temperatur korreksjonstabellen i ECU som booster pluggen skal gjøre piggy back. Si gjerne fra om du er klar for å prøve det, vil ikke koste noe. Programvaren er gratis tilgjengelig (Tunerpro) og XDF ligger der du fant Guzzidiag.

Merk, jeg står fortsatt på at det ikke gir en vesentlig og varig effekt closed loop, men ser ikke bort fra at det kan bedre litt på problemet ditt. Og grunnforutsetning er uansett god grunntuning; ventiler, plugger, luftfilter, balansert TB. Ikke vanskelig, men lett å overse eller utsette fordi vi tror noen andre har gjort det ordentlig på den siste servicen...

Ikke gjør mer enn en ting om gangen før du sjekker effekt, kan være greit å forstå hva som virket.

Jeg kjører open loop map og eneste problem jeg har av værsyke er at det 5 år gamle batteriet synes å være litt svakere nå for tiden mellom pluss 5 og minus 1. Altså litt treig start. Ellers ingen forskjeller, regn kulde, varme...


Svein
_________________
Griso 8V
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Anfelbre



Ble Medlem: 10 Apr 2016
Innlegg: 10
Bosted: Bodø

InnleggSkrevet: 19-05-2016 16:06    Tittel: Svar med Sitat

svru skrev:
Når du allerede har kommet så langt at du har testet Guzzidiag, så ville jeg fulgt det sporet videre. Kjenner kun mulighetene i 5AM ECU, men antar at noe av det samme går for 15RC. ..
Svein


Saken er at 15RC setter begrensninger i mulighetene til justering. Bl.a kan ikke CO justeres med Guzzidiag, og når TPS heller ikke har manuell justingsmulighet og TPS verdiene ikke lar seg lese ut sånn uten videre blir dette ikke helt enkelt. Det jeg kan gjøre er å resette TPS og nullstille selvlæringen. Ikke nok, og jeg har bestilt BoosterPlug hos Reimar for å se hva den kan gjøre for meg. Helt enig ellers- en ting av gangen.
_________________
Olav B

Startet på Honda CB100 når alle med penger kjørte Kawa KH og lette etter bensinstasjoner.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Anfelbre



Ble Medlem: 10 Apr 2016
Innlegg: 10
Bosted: Bodø

InnleggSkrevet: 26-05-2016 19:03    Tittel: Svar med Sitat

augbjo skrev:
Se tidligere link på forumet om boosterplug - den finnes for breva 750 ie
Sjekk med Reimar på Hadeland MC - kanskje han har den på lager også


Den andre tråden skar litt bort fra BoosterPlug, så jeg fortsetter her.
Etter ventiljustering, nye plugger og luftfilter og korrigering av throttleskru/bypasskruer (tidligere eier har nok prøvd å kompensere) ble sykkelen ikke det spøtt bedre på lave turtall/lav fart.

Men så kom BoosterPlugen fra Reimar, 10 min montering og for det det er verdt: Til og fra jobb i byen i dag ble umiddelbart cen helt annen opplevelse, både på kald og varm motor. Ikke 100%, men det lover ikke Jens Lyck heller. Lugging og kenguruhopp er redusert til litt småfusk, det er bare lekkert!

Nå venter jeg på en TwinMax fra Frankrike, da tar jeg av BoosterPlugen og synker throttlene og sjekker med Guzzidiag igjen. Så kjører jeg litt, setter på Plug'en og kjører litt til. Da får vi se hva som skjer og hvordan ECUen reagerer over tid med selvlæring. Følg med i neste episode folkens Smile
_________________
Olav B

Startet på Honda CB100 når alle med penger kjørte Kawa KH og lette etter bensinstasjoner.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Anfelbre



Ble Medlem: 10 Apr 2016
Innlegg: 10
Bosted: Bodø

InnleggSkrevet: 03-09-2016 08:12    Tittel: Svar med Sitat

Anfelbre skrev:
Nå venter jeg på en TwinMax fra Frankrike, da tar jeg av BoosterPlugen og synker throttlene og sjekker med Guzzidiag igjen. Så kjører jeg litt, setter på Plug'en og kjører litt til. Da får vi se hva som skjer og hvordan ECUen reagerer over tid med selvlæring. Følg med i neste episode folkens Smile


Langt om lenge en oppdatering.. Å bestille TwinMax fra Selectronic i Frankrike var en sær opplevelse. Pakken gikk frem og tilbake nedi der fordi de ikke klarte å levere faktura til tollbehandlingen Shocked Jeg fikk aldri svar på mail fra dem, bare fra transportør DPD. Til slutt ga jeg opp og fikk PayPal til å refundere kjøpesummen, Selectronic klarte aldri å levere. Ligg unna dem. Så nå har jeg kjøpt meg en Morgan CarbTune og synking av trottler er gjort.
Ok, konklusjon: synking hjalp veldig, men det lugget ennå på lave turtall. Med BoosterPlug på plass forsvant også dette, nå kjører jeg motbakke på 1200 rpm i 2. gir kald motor og har ennå myk akselerasjon! Målt forbruk landevei:0,397 ltr/mila. BoosterPlug forblir på!
_________________
Olav B

Startet på Honda CB100 når alle med penger kjørte Kawa KH og lette etter bensinstasjoner.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group