www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Moly i motoroljen?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Hans Petter



Ble Medlem: 03 Jan 2007
Innlegg: 613
Bosted: Kråkstad

InnleggSkrevet: 17-09-2015 21:15    Tittel: Moly i motoroljen? Svar med Sitat

En fråga: hvis molykote har de egenskapene som jeg leser om hos owre-johnsen.no: Hvorfor bruker vi ikke en dråpe i motoroljen, spesielt på vinter-Guzziene? Eller gjør alle det, bare ikke meg?

http://owre-johnsen.no/produkter/kjemikalier/smoremidler/molykote-a/
_________________
1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
ole m.



Ble Medlem: 25 Feb 2010
Innlegg: 60
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 18-09-2015 08:46    Tittel: Svar med Sitat

Eller: Hvis man ikke bruker det i motoroljen, hvorfor bruke det på klokka?
Confused
_________________
Moto Guzzi V 1000 SP 1984
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 18-09-2015 18:18    Tittel: Svar med Sitat

Ole m; godt sagt Smile !
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 19-09-2015 07:10    Tittel: Svar med Sitat

Virker litt rart å skulle blande inn tilsetninger i et produkt laget av professionelle oljeprodusenter som ikke driver med annet enn å utvikle nye smøreprodukter (f.eks Castrol). Her skal man altså tilsette et mirakelstoff som man ikke vet effekten av sammen med for eksempel Castrol sin hypoid gearolje... hvor i tillegg blandingsforholdet er rimelig vanskelig å styre. Hvorfor har ikke Castrol tenkt på å putte denne magiske tilsetningen i oljen selv? Jeg tenker at det er en tanke man bør stille seg selv. Den eneste gangen jeg har fått havari på kronhjul og pinion er når jeg tilsatte molykote...kanskje jeg hadde uflaks? Kanskje ble blandingsforholdet feil? Kanskje, kanskje, kanskje..?

Etter havariet overhalte jeg kardang klokka og kjørte med Castrol(GL5) uten noen tilsettninger uten noen former for problemer. Når jeg solgte Guzzien med over 140 000km på den overhalte klokka var det hverken vibrasjoner eller ulyder av denne. Kan selvfølgelig være at jeg gjorde en fantastisk god jobb med overhalingen eller at Castrol sitt produkt fungerte best uten tilsetningen. Jeg heller mest til siste alternativ.

Hva er så spesielt med Guzzi sitt bakdrev siden man må tilsette Molykote? Jeg har fortid som bilmekaniker og har jobbet på diverse bilverksteder/storbilverksteder uten at jeg har vært borti at noen andre produsenter anbefaler å tilsette Molykote i kardanklokka, jeg ville vel heller påstå at alt av garantier ryker hvis man skulle finne på å leke kjemiker hjemme i garasjen med smøreoljene på kjøretøyet.

Vel, dette er vel opp til alle og enhver å vurdere.

Hva sier f.eks Castrol til å tilsette Molykote som tillegg i deres produkter?

Bare så det sagt; jeg stoler mer på Castrol enn på mine evner som kjemiker Confused


Sist endret av Ingvar Tautra den 20-09-2015 13:59, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Stein



Ble Medlem: 30 Apr 2009
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord

InnleggSkrevet: 20-09-2015 11:33    Tittel: Svar med Sitat

Ikke akurat det du spør om Hans Petter, men jeg bruker Motul gearbox i alle kardangklokker, den er allerede innblandet det samme virkestoffet, som i Molykote.

Vet ikke om det finnes motoroljer, hvor det også er innblandet fra produsent..

https://www.motul.com/az/en/products/oils-lubricants/gearbox-80w90?f[application]=141&f[range]=25
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 20-09-2015 13:51    Tittel: Svar med Sitat

Jeg husker at det var mye snakk om å bruke et tilsvarende produkt som Molykote(molybdentilsetning) som tilsetning i motoroljen på åttitallet.
Produktene og selgerne forsvant da en del fikk motorhavari (hvis jeg husker riktig)pga for dårlig kjøling for stempel og stempelringer.

Om det var riktig årsak vet jeg ikke, men jeg ville nok vært noe forsiktig å prøve ut om stoffet har positive effekter i motoren da man ikke vet hvordan det reagerer med andre virkestoffer som alt finnes i oljen man bruker.

Hvis det er en del av de tilsatte virkestoffene i oljen man bruker så er jo det selvsagt ok!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ole m.



Ble Medlem: 25 Feb 2010
Innlegg: 60
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 21-09-2015 22:38    Tittel: Svar med Sitat

Ingvar Tautra skrev:
Virker litt rart å skulle blande inn tilsetninger i et produkt laget av professionelle oljeprodusenter som ikke driver med annet enn å utvikle nye smøreprodukter (f.eks Castrol). Her skal man altså tilsette et mirakelstoff som man ikke vet effekten av sammen med for eksempel Castrol sin hypoid gearolje... hvor i tillegg blandingsforholdet er rimelig vanskelig å styre. Hvorfor har ikke Castrol tenkt på å putte denne magiske tilsetningen i oljen selv? Jeg tenker at det er en tanke man bør stille seg selv. Den eneste gangen jeg har fått havari på kronhjul og pinion er når jeg tilsatte molykote...kanskje jeg hadde uflaks? Kanskje ble blandingsforholdet feil? Kanskje, kanskje, kanskje..?

Etter havariet overhalte jeg kardang klokka og kjørte med Castrol(GL5) uten noen tilsettninger uten noen former for problemer. Når jeg solgte Guzzien med over 140 000km på den overhalte klokka var det hverken vibrasjoner eller ulyder av denne. Kan selvfølgelig være at jeg gjorde en fantastisk god jobb med overhalingen eller at Castrol sitt produkt fungerte best uten tilsetningen. Jeg heller mest til siste alternativ.

Hva er så spesielt med Guzzi sitt bakdrev siden man må tilsette Molykote? Jeg har fortid som bilmekaniker og har jobbet på diverse bilverksteder/storbilverksteder uten at jeg har vært borti at noen andre produsenter anbefaler å tilsette Molykote i kardanklokka, jeg ville vel heller påstå at alt av garantier ryker hvis man skulle finne på å leke kjemiker hjemme i garasjen med smøreoljene på kjøretøyet.

Vel, dette er vel opp til alle og enhver å vurdere.

Hva sier f.eks Castrol til å tilsette Molykote som tillegg i deres produkter?

Bare så det sagt; jeg stoler mer på Castrol enn på mine evner som kjemiker Confused

Godt skrevet, og det er vel stort sett det samme som jeg mener om denne saken. Cool
_________________
Moto Guzzi V 1000 SP 1984
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 22-09-2015 11:28    Tittel: Svar med Sitat

Takk for det Ole.

Har vært I kontakt med Castrol, deres anbefaling for bakdrevet for min 1100 sport i, er:
Castrol Axle EPX 80W-90 GL5, eller Castrol Scooting Gear Oil SAE 90 GL5 uten angivelse av noen andre tilsetninger.

Altså ikke en semi-slip olje som jeg ser andre anbefaler her på forumet. Dette er jo ikke et drev med differensial så det skal ikke ha en semi-slip gearolje.

Det spesielle med en hypoid fortanning(typisk API GL5 olje) er at drevene/oljen utsettes for både høy trykkbelastning sammen med slitasje-belastning pga forskjøvet senter mellom kronhjul og pinion. Dette er en vanlig konstruksjon de siste 40 årene på alle personbiler og tyngre kjøretøy og ikke noe spesielt for Guzzi.

Jeg har også kontaktet Moto Guzzi angående dette, så får jeg håpe de kan svare meg på henvendelsen!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 22-09-2015 12:16    Tittel: Svar med Sitat

Det er på flere forum - utenlands - blant annet Wild guzzi også anbefalt
Castrol 75-140 oljen - på grunn av visikositeten.

Oljen tilfredstiller alle krav - men har i tillegg tilsetninger for sperre -løsninger for bla. BMW differensialer.

Guzzi anbefaler 75-140 på de nyere CARC kardangene. - uten tilsetning Smile
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Ingvar Tautra



Ble Medlem: 15 Sep 2014
Innlegg: 77

InnleggSkrevet: 22-09-2015 12:29    Tittel: Svar med Sitat

Hei

Jeg har også brukt Castrol 75-140(semi-slip) tidligere(uten tilsetninger), jeg har ikke opplevd noe problemer med denne oljen.
Fikk svar på min mail fra Castrol hvor de anbefaler 80W-90 EPX, det utelukker imidlertid ikke 75-140.. Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group