Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Hans Petter
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 613 Bosted: Kråkstad
|
Skrevet: 17-09-2015 21:15 Tittel: Moly i motoroljen? |
|
|
En fråga: hvis molykote har de egenskapene som jeg leser om hos owre-johnsen.no: Hvorfor bruker vi ikke en dråpe i motoroljen, spesielt på vinter-Guzziene? Eller gjør alle det, bare ikke meg?
http://owre-johnsen.no/produkter/kjemikalier/smoremidler/molykote-a/ _________________ 1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica |
|
Til Toppen |
|
|
ole m.
Ble Medlem: 25 Feb 2010 Innlegg: 60 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 18-09-2015 08:46 Tittel: |
|
|
Eller: Hvis man ikke bruker det i motoroljen, hvorfor bruke det på klokka?
_________________ Moto Guzzi V 1000 SP 1984 |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 18-09-2015 18:18 Tittel: |
|
|
Ole m; godt sagt ! |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 19-09-2015 07:10 Tittel: |
|
|
Virker litt rart å skulle blande inn tilsetninger i et produkt laget av professionelle oljeprodusenter som ikke driver med annet enn å utvikle nye smøreprodukter (f.eks Castrol). Her skal man altså tilsette et mirakelstoff som man ikke vet effekten av sammen med for eksempel Castrol sin hypoid gearolje... hvor i tillegg blandingsforholdet er rimelig vanskelig å styre. Hvorfor har ikke Castrol tenkt på å putte denne magiske tilsetningen i oljen selv? Jeg tenker at det er en tanke man bør stille seg selv. Den eneste gangen jeg har fått havari på kronhjul og pinion er når jeg tilsatte molykote...kanskje jeg hadde uflaks? Kanskje ble blandingsforholdet feil? Kanskje, kanskje, kanskje..?
Etter havariet overhalte jeg kardang klokka og kjørte med Castrol(GL5) uten noen tilsettninger uten noen former for problemer. Når jeg solgte Guzzien med over 140 000km på den overhalte klokka var det hverken vibrasjoner eller ulyder av denne. Kan selvfølgelig være at jeg gjorde en fantastisk god jobb med overhalingen eller at Castrol sitt produkt fungerte best uten tilsetningen. Jeg heller mest til siste alternativ.
Hva er så spesielt med Guzzi sitt bakdrev siden man må tilsette Molykote? Jeg har fortid som bilmekaniker og har jobbet på diverse bilverksteder/storbilverksteder uten at jeg har vært borti at noen andre produsenter anbefaler å tilsette Molykote i kardanklokka, jeg ville vel heller påstå at alt av garantier ryker hvis man skulle finne på å leke kjemiker hjemme i garasjen med smøreoljene på kjøretøyet.
Vel, dette er vel opp til alle og enhver å vurdere.
Hva sier f.eks Castrol til å tilsette Molykote som tillegg i deres produkter?
Bare så det sagt; jeg stoler mer på Castrol enn på mine evner som kjemiker
Sist endret av Ingvar Tautra den 20-09-2015 13:59, endret 2 ganger |
|
Til Toppen |
|
|
Stein
Ble Medlem: 30 Apr 2009 Innlegg: 21 Bosted: Sandefjord
|
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 20-09-2015 13:51 Tittel: |
|
|
Jeg husker at det var mye snakk om å bruke et tilsvarende produkt som Molykote(molybdentilsetning) som tilsetning i motoroljen på åttitallet.
Produktene og selgerne forsvant da en del fikk motorhavari (hvis jeg husker riktig)pga for dårlig kjøling for stempel og stempelringer.
Om det var riktig årsak vet jeg ikke, men jeg ville nok vært noe forsiktig å prøve ut om stoffet har positive effekter i motoren da man ikke vet hvordan det reagerer med andre virkestoffer som alt finnes i oljen man bruker.
Hvis det er en del av de tilsatte virkestoffene i oljen man bruker så er jo det selvsagt ok! |
|
Til Toppen |
|
|
ole m.
Ble Medlem: 25 Feb 2010 Innlegg: 60 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 21-09-2015 22:38 Tittel: |
|
|
Ingvar Tautra skrev: | Virker litt rart å skulle blande inn tilsetninger i et produkt laget av professionelle oljeprodusenter som ikke driver med annet enn å utvikle nye smøreprodukter (f.eks Castrol). Her skal man altså tilsette et mirakelstoff som man ikke vet effekten av sammen med for eksempel Castrol sin hypoid gearolje... hvor i tillegg blandingsforholdet er rimelig vanskelig å styre. Hvorfor har ikke Castrol tenkt på å putte denne magiske tilsetningen i oljen selv? Jeg tenker at det er en tanke man bør stille seg selv. Den eneste gangen jeg har fått havari på kronhjul og pinion er når jeg tilsatte molykote...kanskje jeg hadde uflaks? Kanskje ble blandingsforholdet feil? Kanskje, kanskje, kanskje..?
Etter havariet overhalte jeg kardang klokka og kjørte med Castrol(GL5) uten noen tilsettninger uten noen former for problemer. Når jeg solgte Guzzien med over 140 000km på den overhalte klokka var det hverken vibrasjoner eller ulyder av denne. Kan selvfølgelig være at jeg gjorde en fantastisk god jobb med overhalingen eller at Castrol sitt produkt fungerte best uten tilsetningen. Jeg heller mest til siste alternativ.
Hva er så spesielt med Guzzi sitt bakdrev siden man må tilsette Molykote? Jeg har fortid som bilmekaniker og har jobbet på diverse bilverksteder/storbilverksteder uten at jeg har vært borti at noen andre produsenter anbefaler å tilsette Molykote i kardanklokka, jeg ville vel heller påstå at alt av garantier ryker hvis man skulle finne på å leke kjemiker hjemme i garasjen med smøreoljene på kjøretøyet.
Vel, dette er vel opp til alle og enhver å vurdere.
Hva sier f.eks Castrol til å tilsette Molykote som tillegg i deres produkter?
Bare så det sagt; jeg stoler mer på Castrol enn på mine evner som kjemiker |
Godt skrevet, og det er vel stort sett det samme som jeg mener om denne saken. _________________ Moto Guzzi V 1000 SP 1984 |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 22-09-2015 11:28 Tittel: |
|
|
Takk for det Ole.
Har vært I kontakt med Castrol, deres anbefaling for bakdrevet for min 1100 sport i, er:
Castrol Axle EPX 80W-90 GL5, eller Castrol Scooting Gear Oil SAE 90 GL5 uten angivelse av noen andre tilsetninger.
Altså ikke en semi-slip olje som jeg ser andre anbefaler her på forumet. Dette er jo ikke et drev med differensial så det skal ikke ha en semi-slip gearolje.
Det spesielle med en hypoid fortanning(typisk API GL5 olje) er at drevene/oljen utsettes for både høy trykkbelastning sammen med slitasje-belastning pga forskjøvet senter mellom kronhjul og pinion. Dette er en vanlig konstruksjon de siste 40 årene på alle personbiler og tyngre kjøretøy og ikke noe spesielt for Guzzi.
Jeg har også kontaktet Moto Guzzi angående dette, så får jeg håpe de kan svare meg på henvendelsen! |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 22-09-2015 12:16 Tittel: |
|
|
Det er på flere forum - utenlands - blant annet Wild guzzi også anbefalt
Castrol 75-140 oljen - på grunn av visikositeten.
Oljen tilfredstiller alle krav - men har i tillegg tilsetninger for sperre -løsninger for bla. BMW differensialer.
Guzzi anbefaler 75-140 på de nyere CARC kardangene. - uten tilsetning _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 22-09-2015 12:29 Tittel: |
|
|
Hei
Jeg har også brukt Castrol 75-140(semi-slip) tidligere(uten tilsetninger), jeg har ikke opplevd noe problemer med denne oljen.
Fikk svar på min mail fra Castrol hvor de anbefaler 80W-90 EPX, det utelukker imidlertid ikke 75-140.. |
|
Til Toppen |
|
|
|