www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Hvorfor MOTO GUZZI
Gå til side 1, 2  Neste
 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Larser'n



Ble Medlem: 03 Mai 2007
Innlegg: 16
Bosted: Bj�rkelangen

InnleggSkrevet: 06-05-2007 17:28    Tittel: Hvorfor MOTO GUZZI Svar med Sitat

Hei i forumet.
Vil først og fremst presentere meg som nytt medlem her. Lars er navnet, fersking hva angår MC også. Tok lappen for 3 år siden og har vel funnet ut at MC er HELT OK Cool, også når'n har passert 50. Har lagt 30000km bak meg på de åra jeg har kjørt . Og flere skal det bli.
Vel.... Var på MC messa, og da var det noe "magnetisk" med den derre Guzzi'n som stod der. Jeg måtte bare innom den gang etter gang for å ta på'n. NORGE.
Nå har jeg ridd på en Virago 1100 som "første" MC. Og nå har jeg solgt den, IDAG!!. Crying or Very sad ..med tungt hjerte, driftsikker og god som den var.
Drømmer om Norge om natta og har lyst på en. Derfor spør jeg her!
(vet ikke hvor objektivt svar jeg kan forvente, men lell)
Moto Guzzi har vel hatt llitt rufsete rykte ....har jeg hørt da. Italiensk! Håper jeg kan få en oppriktig tilbakemelding på om jeg gjør et godt valg ved å kjøpe en Guzzi.
Hvordan er pålitelighet, driftsikkerhet og vedlikeholdsbehovet. Jeg kjører MC hver dag til jobb i Oslo, 14mil T/R , og ønsker en som også duger til laaaaange turer med pikpak og selvfølgelig samboer sittende godt bak. (Hun har en tendent til å sovne Shocked ... Norge OK, tenker jeg, men det er jo mange fine Japser og BMW'er osv. Hvorfor Guzzi???
Akkurat nå er jeg veldig lett påvirkelig, så gi meg helst noen oppriktige råd, PLEASE. Må jeg ha? eller?

Ser fram til at hele forumet roper Unisont et JAAAAA

Hilsen en frelst Crying or Very sad
_________________
Larser,n
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Hans Petter



Ble Medlem: 03 Jan 2007
Innlegg: 613
Bosted: Kråkstad

InnleggSkrevet: 06-05-2007 20:22    Tittel: Svar med Sitat

JAAAA. Jeg er selv nyfrelst på Guzzi. Har kjørt Honda, BMW, Triumph, Laverda, etc etc. Men så kjøpte kona en Guzzi, for et par-tre år siden - en Breva 750 - og den bare går og går. Aldri no' tull. Så jeg har handlet meg to guzzier selv. En er straks ferdig ombygget til sidevognsrigg, og så har jeg importert en Quota 1000 fra Tyskland. Den går på røde skilter for øyeblikket, men vises om noen dager. Jeg har vært på et par langturer med den, og er bare så fornøyd atte. Det fine er at deler er billig og det er lett å lære seg å skru på dette. Jeg sier bare: Gjør det! Norge er en utrolig stilig sykkel. Pluss at du som Guzzi-eier kan bli med i det som trolig er den kuleste merkeklubben i Norge...
_________________
1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Larser'n



Ble Medlem: 03 Mai 2007
Innlegg: 16
Bosted: Bj�rkelangen

InnleggSkrevet: 07-05-2007 08:12    Tittel: Svar med Sitat

Hyggelig å høre. Har allerede litt "angst" for å bli uten sykkel om noen dager ettersom jeg skal overlevere Virago'n til helgen. Må vel prøvekjøre før jeg tar en endelig beslutning. Takk for positiv respons. Dog bare eeen foreløpig da Very Happy . . Her Må ringes noen telefoner....
Kan hende vi ses med GUZZI snart.
Ha en fin dag.
_________________
Larser,n
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 07-05-2007 09:48    Tittel: Svar med Sitat

Problemer med pålitelighet er en 'sannhet' som høres ofte - og det er nok korrekt at Guzzi krever litt mer innsats enn de fleste japanske mc - men ikke mer enn de fleste Guzzi-eiere tar det sjøl. Men, kjøper du en Guzzi og behandler den som en vanlig bruk-og-kast mc, vil du fort få en upålitelig sykkel.

Med Guzzi får du en enkel, solid, real mc. Lite dill-dall. Luftkjølt, solide greie mekaniske løsninger som er nærmest skuddsikker i drift. Det er et lite merke... og forholdsvis mange av Guzziene du ser på veiene er gamle - nettopp fordi de varer og varer og varer. Det er et fåtall andre sykler som kan sammenligne seg hva gjelder antall kjørte km pr sykkel, eller gjennomsnittlig levetid. I tillegg får du en sykkel som er veldig god å kjøre - kanskje extremt gode kjøre-egenskaper sammenlignet med det andre, langt mer vanlig luftkjølt V-twin du ser oftest på veien. Det er bra balanse mellom vei-egenskapene og kraft. Høy km-tall og fornøyde eiere er typiske trekk for Guzzi-miljøet.

Det mest negativt med Guzzi har vært finish og brytere. Begge skal ha blitt mye bedre de siste åra, men du må regne med at kroming må passes på og at det kan være tull med bryterne dersom du kjøper en gammel Guzzi.

Jeg har kjørt Guzzi til og fra jobben hver dag, året rundt, i mer enn 15 år. Jeg byttet ut den første guzzien min etter 12 år... og den var ikke ny da jeg kjøpte den. "Ny"Guzzien min er en 97 modell. Begge har til felles at de ga / gir Masse kjøreglede... og har vært pålitelige til tusen.

FWIW - den nye stammen med Guzzi får veldig gode kritikker av MC-journalister verden rundt. Det tyder på at Guzzi har trolig fått det til med den delen av 'pålitelighetsbegrepet' som mc-blada har fokusert på ... brytere og finish.

Og dersom du leser noe om "kardang-effekt" kan du kaste bladet. Det er også noe som snakkes om blant de som aldri har kjørt en Guzzi. De eneste sykler jeg har kjent den effekten på var Tyske og Japanske.
_________________
Centauro


Sist endret av lagspiller den 07-05-2007 13:51, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ulf



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 300
Bosted: Furuset,Oslo

InnleggSkrevet: 07-05-2007 10:29    Tittel: Svar med Sitat

Dette høres fryktelig fornuftig ut.
Har kjørt min Guzzi i 9 år nå og den har gått som en klokke hele tiden.
Service og vanlig stell er det eneste jeg har gjort disse årene. Har hørt dette om manglende pålitelighet, men det har jeg hørt om alt italiensk med motor. Det kan vel være et litt slitent rykte som italinerne sliter med. Og for å sitere en poet fra Østfold: "Evig eies kun et dårlig rykte"
Så min oppfordring her blir; kjøp deg en Guzzi og få kjøreopplevelsen med på kjøpet. Vi ses der ute.
_________________
ulf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 07-05-2007 12:13    Tittel: Svar med Sitat

Dårlige brytere og finish tror jeg faktisk er et 80-talls fenomen i en bestemt periode, og jeg mener Guzzi-fabrikken har tatt seg sammen betraktelig etter dette. Jeg kjøpte selvfølgelig min Le Mans-III midt i den verste perioden Sad . Men i dag ler jeg egentlig av hvordan et produkt med en så bånnsolid og gjennomført bra mekanisk design ble påført et rykte av "upålitelighet" fordi fabrikken valgte underleverandører med billig og glorete Dinky-Toys brytere i en periode. Very Happy

rolf j
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Larser'n



Ble Medlem: 03 Mai 2007
Innlegg: 16
Bosted: Bj�rkelangen

InnleggSkrevet: 07-05-2007 12:28    Tittel: Svar med Sitat

Takk for gode tilbakemeldinger og fine tips. Steller stort sett pent med doningene mine, så pleie og omsorg skal det nok ikke skorte på. (Har bl.a.hatt Fiat, så mekking og denslags er jeg vant med) Som sagt så har jeg ikke kjørt så mye forskjellig, så sammenligningsgrunnlaget er minimalt. Er mest opptatt av å skaffe en sykkel med gode kjøreegenskaper for allsidig bruk. Jeg ble rett og slett betatt av NORGE og velger innerst inne å tro at Guzzi også kan lage MC, i 2007. Nå gjennstår det vel bare å få slått kloa i en, Cool det går litt fort i svinga nå, så det spørts om jeg rekker å prøvekjøre Confused

Sansynligheten for at vi møtes (med Guzzi) er herved styrket Wink
_________________
Larser,n
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 07-05-2007 14:07    Tittel: Svar med Sitat

Du kan søke etter omtale av Moto Guzzi Norge på nettet. Det er mye pent å lese både i inn- og utlandet om den. Til og med MC-avisa, som har vært direkte Guzzi-fiendtlig i mange år, ga den topp karakter. Det ble t.o.m. lansert av redaksjonen som 1 av 10 nye mc i 2006 til deres "Årets MC" konkurranse... og jeg tror faktisk at den vant avstemningen. Redaktøren sleit med den. Kom med idiot-uttalelser som 'det var bare fordi den heter Norge at så mange stemte for den... Han er sååå dust. Laughing
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ulf



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 300
Bosted: Furuset,Oslo

InnleggSkrevet: 07-05-2007 14:22    Tittel: Svar med Sitat

Hei hei nå skal vi vel ikke komme med alt for mange personkarakteristikker av fordomsfulle pressefolk her på forumet. Enkelte mennesker skjønner ikke dette med design og skjønnhet. At våre italienske sykler også er pålitlige kjøredoninger kommer med som et pluss. Så kan jo pressen mene hva den vil om kjønnsløs dusinvare fra den oppgående solens land.
_________________
ulf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
anne s



Ble Medlem: 29 Jan 2006
Innlegg: 197
Bosted: Lier

InnleggSkrevet: 07-05-2007 15:15    Tittel: Svar med Sitat

Larser`n! Dette handler om kjærlighet! Very Happy
_________________
Anne S
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 07-05-2007 17:58    Tittel: Svar med Sitat

Her er mye god erfaring samlet på en tråd. Selv har jeg hatt Guzzi siden 1975, og Elin siden 1983. Lengste perioden med en sykkel var 19 år. Det var en 80-taller med de håpløse lysbryterene, men det fikset jeg med å bygge om til nyere versjon. Selv har jeg ikke vært i tvil om hva slags sykkel jeg skulle kjøpe etter at jeg så en annonse for V7 Special tidlig på 70-tallet. Nyeste nå er en Norge som jeg fikk rett før påske. En herlig sykkel som etter min mening er fullt på høyde med BMW på alle områder. Eneste ulempen er at du alltid kjører lange omveier for å gjøre kjøreturen så lang som mulig Very Happy Når det gjelder finish, så bare ta en kikk bak de krommede dekslene på en japse. Sønnen i huset har en velholdt Virago, men kikker du nøye etter, så finner du mere rust og dårlig finish der enn på noen av Guzziene jeg har hatt.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Larser'n



Ble Medlem: 03 Mai 2007
Innlegg: 16
Bosted: Bj�rkelangen

InnleggSkrevet: 07-05-2007 20:17    Tittel: Svar med Sitat

Hei Tor.... og til alle dere andre også. Hyggelig at temaet engasjerte! Takk igjen for omtanke og gode råd. Det kan nok bli behov for flere etterhvert (håper ikke, men) Eller for å vinkle det litt anderledes, DELING AV ERFARINGER.

Je har nemlig kjøpt'n !!!!! Uten prøvekjøring. Sølvgrå med full pakke.. Gulp!
Og det er ikke dagligdags for meg å gjøre sånne impulskjøp. Men, en får vel gi etter og være litt spontan et par ganger i livet. Shocked

Om alt går i orden så sitter vi på en Norge allerede neste uke. Vi gleder oss. Og så får vi se da..... om jeg har gjort et riktig valg.


Tor! Ikke noe stygt om Virago'n. Innsiden på deksla mine var like blanke som på utsiden, ...så det atte!



Om min intuisjon stemmer nå , så blir det nom myyyyye kjærlighet framover.

CU all!! Very Happy


PS!
Da gjenstår det vel bare å melde seg inn i klubben?

Hva var opptakskriteriene forresten?? Laughing
_________________
Larser,n
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 07-05-2007 20:34    Tittel: Svar med Sitat

Mest viktig er å melde seg på Vårreff i Olden. Sett av pinsehelgen og heng deg på. Dette må du ikke gå glipp av.
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Elin Vandevjen



Ble Medlem: 05 Feb 2006
Innlegg: 193
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 07-05-2007 20:39    Tittel: Svar med Sitat

Gratulerer, Larser'n! Håper du blir like fornøyd som Tor.
Jeg sender deg en mail ang. medlemskap i Norsk Moto Guzzi Klubb.

Elin
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Hans Petter



Ble Medlem: 03 Jan 2007
Innlegg: 613
Bosted: Kråkstad

InnleggSkrevet: 07-05-2007 21:48    Tittel: Svar med Sitat

Hehe, det var kjapt! Gratulerer med ordentlig flott maskin!
_________________
1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group