Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Thore Bergsaker
Ble Medlem: 17 Jun 2012 Innlegg: 8 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: 26-04-2014 17:30 Tittel: Lysbryter... |
|
|
En irriterende jordingsfeil har oppstått på LeMansen. Lyset virker innimellom, men når jeg kjører så faller det ut. Lyshornet virker, så det må være en jordingsfeil eller kontaktfeil i den røde hovedlysbryteren. Er det noen lure triks for å få ledningene ut av plastboksen de sitter i? Er ellers litt i tvil hvordan jeg får tatt ut selve bryteren. Er det bare å brekke ned plast"leppene" i koplingsboksen og dytte ut bryteren ut så snart ledningene er koplet fra? Ellers så ender det med at jeg klipper ledningene og kopler opp en vanlig vippebryter....thore |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 26-04-2014 18:03 Tittel: |
|
|
Hva slags lysbryter har du - årsmodell /type ? _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Thore Bergsaker
Ble Medlem: 17 Jun 2012 Innlegg: 8 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: 26-04-2014 18:15 Tittel: |
|
|
1978 Lemans II, originale plastbrytere i rødt, gult og grønt... Men jeg tror jeg fikk fikset det. Den hvite plastringen under bryterne er sikkert der for å forhindre falsk jording til styret, og den tapet jeg fast. Tapet litt rundt de ledningene som hadde mest kopper synlig og sprayet litt bremserens i koplingsboksen for hovedbryteren. Ser ut som det holder. Tidligere virket lyset i 5-10 sekunder og sluknet mykt. Sikkert irr på kontaktene. Får ta meg en tur og se om det varer...thore |
|
Til Toppen |
|
|
Thore Bergsaker
Ble Medlem: 17 Jun 2012 Innlegg: 8 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: 26-04-2014 18:44 Tittel: |
|
|
Må nok ha ny bryter, ja. Lykken varte ikke lenge. Hvis du har en mailadresse eller mobnr så kan jeg sende noen bilder av det hele. Egentlig er det bare å få ut den røde hovedbryteren fra boks3n den sitter i men jeg er redd for å brekke for hardt. Mekkevennlig er det ikke...t |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
|
Til Toppen |
|
|
Thore Bergsaker
Ble Medlem: 17 Jun 2012 Innlegg: 8 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: 26-04-2014 22:44 Tittel: |
|
|
Takker. Blir vel en sånn. Thore |
|
Til Toppen |
|
|
Thore Bergsaker
Ble Medlem: 17 Jun 2012 Innlegg: 8 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: 05-08-2014 20:22 Tittel: Lys...igjen... |
|
|
Ganske irriterende etterhvert. Hovedlyset og baklyset på min LM2 lyser i 5-6 sekunder før de fader ut mykere enn den beste dimmebryter, med eller uten motoren i gang. Lyshornet virker, den kan jeg holde inne så lenge jeg vil og det lyser fint. Bremselyset funker også. Sykkelen har en Silent Hektik LiMa kontroller og tenning, men jeg finner bare en sikring. Den er skiftet uten lenger lystid som resultat. Har også skiftet til nytt lysbryter"armatur"på venstre side, da trodde jeg at jeg kom til å se lyset igjen, men nei. Det lukter jordingsfeil av det hele. Før jeg begynner å pelle ledninger og kontakter fra hverandre- er det noen som vet om det finnes termosikringer i disse Silent Hektik apparatene som slår ut lyset? _________________ 78 LM II
75 Laverda 3C, 73 750SF2
84 Ducati 900 SD
71 Norton Commando
96 Triumph Sprint ST & Tiger
94 Honda Africa Twin |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 05-08-2014 21:50 Tittel: S |
|
|
Hei har du prøvd å måle et evnt spenningsfall fremover og bakover på sykkelen - hvis du bruker et måleinstrument og sjekker om det blir mindre volt på ledningene inn på lyspæreholder enn du har på batteriet (12.4 eller deromkring ) blir det lavere så er det kontatproblem ett eller annet sted på veien.
Det kan på alle måter være fornuftig å legge opp to releer for lyset - hvis du har originaloppsett så går det mye strøm gjennom lysbryteren - det gir svakere lys . Med releer vil det bare være styrestrømmen som går der - hovedstrømmen legges rett fra kilden
Du har en stor sannsynlighet for en jordingsfeil / brudd i en ledning til jord - de fleste uhumskheter oppstår i området styrekronen - på to'ern er det vel også en koblingslist/ koblingspunkt der fremme - der kan det være irr/dårlig kontakt osv . Det er skrevet endel om dette både her på forumet og på andre.
Hvis du har en kombi sak fra silent hektik så er rele og sikringer innebygd - det er en type automat sikringer - hadde en slik på en le mans 4 - funket bra det. _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Sist endret av augbjo den 06-08-2014 17:54, endret 1 gang |
|
Til Toppen |
|
|
Thore Bergsaker
Ble Medlem: 17 Jun 2012 Innlegg: 8 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: 06-08-2014 13:16 Tittel: |
|
|
Takk for svar. Jeg har LM1 kåpe og lys så LM2 printplaten er borte. Det er nok automatsikringene i Hektiken som slår ut pga overlast, og da får jeg bare starte med pæra og måle meg bakover. Thore _________________ 78 LM II
75 Laverda 3C, 73 750SF2
84 Ducati 900 SD
71 Norton Commando
96 Triumph Sprint ST & Tiger
94 Honda Africa Twin |
|
Til Toppen |
|
|
|