www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

sidevogn og oljeviskositet - 40, 50 eller 60?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Frank



Ble Medlem: 15 Jun 2006
Innlegg: 47
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: 12-06-2014 10:27    Tittel: sidevogn og oljeviskositet - 40, 50 eller 60? Svar med Sitat

Hei!

Ett oljespørsmål (igjen..). Ber om deres meninger/erfaringer/råd Smile

Robin går med vindkåpe og vindbeskyttelse inni veltebøylene ("fotblekk") OG sidevogn. Her i Valdres er det mange lange & bratte bakker, så jeg regner med at motoren blir "godt varm", spesielt i lav hastighet. Jeg har til nå brukt AGIP/ENI sin 10/60-olje, men den lokale leverandøren er konkurs. Nå bytter jeg oljemerke og tar samtidig en vurdering av hva slags olje jeg MÅ ha til min kjøring. Økonomi er en faktor da jeg ikke har oljefilter (kun sil) og dermed bytter olje temmelig ofte.

Mitt spørsmål: Må jeg ha 10/60-olje? Eller kan jeg bruke 10/40 eller 20/50-oljer? Jeg vet ikke hvor varm motoren egentlig blir, jeg presser ikke motoren i noen særlig grad over lang tid men tenker over at det blir en del lengre stigninger i lav hastighet (grusveier) i det jeg kjører til vanlig.
_________________
Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin" Smile
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 13-06-2014 19:59    Tittel: Svar med Sitat

Bare gå for 20w-50 du, det gjør nok jobben. De nyere motorene går mye magrere og dermed varmere så Robin har det helt fint med -50 olje.
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Kjells



Ble Medlem: 24 Mai 2008
Innlegg: 2
Bosted: Sandefjord

InnleggSkrevet: 02-07-2014 16:42    Tittel: Svar med Sitat

Husk at tykkere olje ikke alltid er løsningen for å få en motor til å gå kaldere innvendig. Jo tykkere olje, desto mindre flow på olja, og høyere oljetemperatur fordi olja frakter varmen saktere ut fra det indre, f.eks lagrene i motoren.

Holder på med gammel luftkjølt VW, der har enkelte målt 5-10 grader høyere oljetemperatur ved å bruke 20W50, kontra 10W40. når det er varmt.
_________________
V7 Sport, CX500, Z1000A2
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 02-07-2014 19:11    Tittel: Svar med Sitat

Tull, vrøvl, pisspreik og forbannet løgn.

Forskjellen mellom en -50 olje og en -40 olje er at -50 oljen beholder viskositeten på høyere temperaturer, ergo beholder oljefilmen mellom bevegelige deler ved høyere temperaturer. Ved høye nok temperaturer vil en -40 olje bli veldig tynn og ikke klare å holde oljefilmen vedlike samt at den blir brutt ned, såkalt "koksing"

Dersom du vil risikere lagerhavari på gamle motorer med litt store klaringer i lagrene må du for all del kjøre en -30 olje for meg.

Edit: Skal du ha en tynnere olje så må du gå for en 0w-50, 10w-50, 15w-50 eller en 10w-60
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group