Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Frank
Ble Medlem: 15 Jun 2006 Innlegg: 47 Bosted: Valdres
|
Skrevet: 12-06-2014 10:27 Tittel: sidevogn og oljeviskositet - 40, 50 eller 60? |
|
|
Hei!
Ett oljespørsmål (igjen..). Ber om deres meninger/erfaringer/råd
Robin går med vindkåpe og vindbeskyttelse inni veltebøylene ("fotblekk") OG sidevogn. Her i Valdres er det mange lange & bratte bakker, så jeg regner med at motoren blir "godt varm", spesielt i lav hastighet. Jeg har til nå brukt AGIP/ENI sin 10/60-olje, men den lokale leverandøren er konkurs. Nå bytter jeg oljemerke og tar samtidig en vurdering av hva slags olje jeg MÅ ha til min kjøring. Økonomi er en faktor da jeg ikke har oljefilter (kun sil) og dermed bytter olje temmelig ofte.
Mitt spørsmål: Må jeg ha 10/60-olje? Eller kan jeg bruke 10/40 eller 20/50-oljer? Jeg vet ikke hvor varm motoren egentlig blir, jeg presser ikke motoren i noen særlig grad over lang tid men tenker over at det blir en del lengre stigninger i lav hastighet (grusveier) i det jeg kjører til vanlig. _________________ Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin"
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin" |
|
Til Toppen |
|
|
Audun
Ble Medlem: 02 Feb 2006 Innlegg: 236 Bosted: Røldal
|
Skrevet: 13-06-2014 19:59 Tittel: |
|
|
Bare gå for 20w-50 du, det gjør nok jobben. De nyere motorene går mye magrere og dermed varmere så Robin har det helt fint med -50 olje. _________________ Bryt middelmådighetens tyrrani!! |
|
Til Toppen |
|
|
Kjells
Ble Medlem: 24 Mai 2008 Innlegg: 2 Bosted: Sandefjord
|
Skrevet: 02-07-2014 16:42 Tittel: |
|
|
Husk at tykkere olje ikke alltid er løsningen for å få en motor til å gå kaldere innvendig. Jo tykkere olje, desto mindre flow på olja, og høyere oljetemperatur fordi olja frakter varmen saktere ut fra det indre, f.eks lagrene i motoren.
Holder på med gammel luftkjølt VW, der har enkelte målt 5-10 grader høyere oljetemperatur ved å bruke 20W50, kontra 10W40. når det er varmt. _________________ V7 Sport, CX500, Z1000A2 |
|
Til Toppen |
|
|
Audun
Ble Medlem: 02 Feb 2006 Innlegg: 236 Bosted: Røldal
|
Skrevet: 02-07-2014 19:11 Tittel: |
|
|
Tull, vrøvl, pisspreik og forbannet løgn.
Forskjellen mellom en -50 olje og en -40 olje er at -50 oljen beholder viskositeten på høyere temperaturer, ergo beholder oljefilmen mellom bevegelige deler ved høyere temperaturer. Ved høye nok temperaturer vil en -40 olje bli veldig tynn og ikke klare å holde oljefilmen vedlike samt at den blir brutt ned, såkalt "koksing"
Dersom du vil risikere lagerhavari på gamle motorer med litt store klaringer i lagrene må du for all del kjøre en -30 olje for meg.
Edit: Skal du ha en tynnere olje så må du gå for en 0w-50, 10w-50, 15w-50 eller en 10w-60 _________________ Bryt middelmådighetens tyrrani!! |
|
Til Toppen |
|
|
|