Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
adyeko
Ble Medlem: 03 Feb 2006 Innlegg: 159 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 16-03-2014 01:39 Tittel: Oljesjekk / oljeskift |
|
|
Olje olje olje... et par spørsmål...:
OLJESJEKK - Fra Owner's Manual:
OK, jeg har alltid sjekket på kald motor, hvorfor skal den gå noen minutter først?
Tror jeg velger å ignorere dette, med mindre noen kan gi en god grunn...?
OLJESKIFT - Hvor ofte skifter dere olje og filter, dere med omtrent tilsvarende sykkel? _________________ - 1986 California II - |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 16-03-2014 22:33 Tittel: |
|
|
Hei - på enkelte Oljetråder på nettet så er det en balanse i de som "heier" på begge fremgangsmåter. - I Guzziology har jeg ikke funnet noe om dette. - Men å starte motoren for å kjøre den varm - for deretter vente i 5-10 min for at olje skal renne ned i bunnpannen igjen høres uhensiktsmessig ut. - da tor jeg at jeg fortsetter å gjøre som nå nemlig å peile på kald motor og heller passet på at jeg ikke hadde for mye olje på motoren - for noen annen årsak kan jeg ikke skjønne kan være årsak til denne prosedyren. _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
adyeko
Ble Medlem: 03 Feb 2006 Innlegg: 159 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 18-03-2014 22:47 Tittel: |
|
|
OK, takk. Jeg tenker som oftest at prosedyrer fra produsenten bør følges... men jeg gjør et unntak her.
Kommer vel til å strekke 3000km skiftintervallet endel også... bruker syntetisk olje, og kjører mest langtur. _________________ - 1986 California II - |
|
Til Toppen |
|
|
Eskild
Ble Medlem: 02 Sep 2010 Innlegg: 13
|
Skrevet: 02-04-2014 22:31 Tittel: |
|
|
jeg har blitt opplært til og har alltid kjørt oljen varm før skifte.
Dette for at oljen skal renne bedre ut (varm-lav viskositet osv.) når man åpner pluggen. oppfatter dette som rimelig standard, men har egentlig aldri tenkt over om det har så mye for seg.. kanske det renner litt bedre og tar med seg litt mer skit? |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 03-04-2014 14:58 Tittel: |
|
|
OJOJOJ.....Oljetråd på gang !!!!
Det er ganske logisk å gjøre oljebytte på varm motor - da er oljen tynnere og renner lettere av - rent praktisk - i tillegg så vil alle eventuelle slaggstoff som kan ha lagt seg til bunns i bunnpannen lettere bli med ut når det har vært sirkulasjon i oljen.
Det denne tråden startet med var hvorvidt man peilet olje ( sjekket oljenivå) på kald eller varm motor
Nå kunne det vært fristende å si noe om hvilken olje som er best ... meeeen jeg skal ikke gjøre det
Snart er det snart ordentlig vår og sesong igjen folkens !!!! _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
|