www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Oljesjekk / oljeskift

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 16-03-2014 01:39    Tittel: Oljesjekk / oljeskift Svar med Sitat

Olje olje olje... et par spørsmål...:

OLJESJEKK - Fra Owner's Manual:

OK, jeg har alltid sjekket på kald motor, hvorfor skal den gå noen minutter først?
Tror jeg velger å ignorere dette, med mindre noen kan gi en god grunn...?

OLJESKIFT - Hvor ofte skifter dere olje og filter, dere med omtrent tilsvarende sykkel?
_________________
- 1986 California II -
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 16-03-2014 22:33    Tittel: Svar med Sitat

Hei - på enkelte Oljetråder på nettet så er det en balanse i de som "heier" på begge fremgangsmåter. - I Guzziology har jeg ikke funnet noe om dette. - Men å starte motoren for å kjøre den varm - for deretter vente i 5-10 min for at olje skal renne ned i bunnpannen igjen høres uhensiktsmessig ut. - da tor jeg at jeg fortsetter å gjøre som nå nemlig å peile på kald motor og heller passet på at jeg ikke hadde for mye olje på motoren - for noen annen årsak kan jeg ikke skjønne kan være årsak til denne prosedyren.
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
adyeko



Ble Medlem: 03 Feb 2006
Innlegg: 159
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 18-03-2014 22:47    Tittel: Svar med Sitat

OK, takk. Jeg tenker som oftest at prosedyrer fra produsenten bør følges... men jeg gjør et unntak her.

Kommer vel til å strekke 3000km skiftintervallet endel også... bruker syntetisk olje, og kjører mest langtur.
_________________
- 1986 California II -
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Eskild



Ble Medlem: 02 Sep 2010
Innlegg: 13

InnleggSkrevet: 02-04-2014 22:31    Tittel: Svar med Sitat

jeg har blitt opplært til og har alltid kjørt oljen varm før skifte.
Dette for at oljen skal renne bedre ut (varm-lav viskositet osv.) når man åpner pluggen. oppfatter dette som rimelig standard, men har egentlig aldri tenkt over om det har så mye for seg.. kanske det renner litt bedre og tar med seg litt mer skit?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 03-04-2014 14:58    Tittel: Svar med Sitat

OJOJOJ.....Oljetråd på gang Smile !!!!

Det er ganske logisk å gjøre oljebytte på varm motor - da er oljen tynnere og renner lettere av - rent praktisk - i tillegg så vil alle eventuelle slaggstoff som kan ha lagt seg til bunns i bunnpannen lettere bli med ut når det har vært sirkulasjon i oljen.

Det denne tråden startet med var hvorvidt man peilet olje ( sjekket oljenivå) på kald eller varm motor Smile

Nå kunne det vært fristende å si noe om hvilken olje som er best ... meeeen jeg skal ikke gjøre det Smile

Snart er det snart ordentlig vår og sesong igjen folkens !!!!
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group