Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 08-02-2013 23:41 Tittel: Clip-on til 1100 Sport |
|
|
Hei, vurderer å få tak i et par styrehendler til 1100 Sport Corsa som sitter ca. 15mm høyere opp enn de orginale, det skal ikke mere til før kjørestillingen blir merkbart behageligere.
Ser i et og annet forum at HeliBars nevnes, men har ikke klart å finne ut hvilken type det siktes til. Er det noen som har noe erfaring med dette? _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 09-02-2013 12:58 Tittel: |
|
|
Sjekk siden til Stein dinse - under Guzzi og handle bars.
Der har de tarozzi og verlicci ? Clipons som har oppbygging i forskj. Nivå.
De har 45,50 og 52 mm.dim , husker ikke helt diam på gaffelbena , men det kan du måle
Ikke uvanlig modifikasjon dette.
Mener også v11 clipons passer _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Tor Linnerud
Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 269 Bosted: Nesøya
|
Skrevet: 09-02-2013 19:43 Tittel: |
|
|
I forbindelse med ombyggingen av Elins V11 Rosso Mandello brukte vi styre fra Daes; www.daes-mototec.com Dette er hun veldig fornøyd med. Dyrt - men bra! Mulig de har noe som kan brukes. |
|
Til Toppen |
|
|
Bjørn
Ble Medlem: 17 Feb 2007 Innlegg: 249
|
Skrevet: 10-02-2013 22:42 Tittel: |
|
|
Tor Linnerud skrev: | I forbindelse med ombyggingen av Elins V11 Rosso Mandello brukte vi styre fra Daes; www.daes-mototec.com Dette er hun veldig fornøyd med. Dyrt - men bra! Mulig de har noe som kan brukes. |
Støttar Tor her, har samme sorten på min V11 LeMans, og er kjempefornøgd! http://www.daes-mototec.com/index.php/shop.html |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 25-02-2013 19:37 Tittel: |
|
|
Takk for tipsene. Har sjekket og målt litt i det siste og funnet ut følgende:
For clip-ons der håndtaksrørene er festet i forkant av gaffelrøret så vil hele stasen med tilhørende utstyr befinne seg såpass langt fremme at det blir trolig altfor trangt opp til 1100 Sport-kåpa som er bøyd ganske langt bakover i overkant. Dermed faller ihvertfall 5-6 produsenter av 54mm clip-ons ut av bildet med det samme, bla. disse fra Tarozzi der håndtaksrørene havner ca. 2cm lenger fram enn orginalhåndtakene:
http://www.fastfromthepast.com/servlet/the-808/Clip-dsh-on-Low-Rise-Handlebars/Detail
Den eneste brukbare løsningen ser ut til å være clip-ons der håndtaksrørene festes pekende inn mot gaffelrørende slik at hele stasen flyttes enda litt lenger bakover enn orginalhåndtakene. En bør da gå klar av kåpa med god margin selv om håndtakene heves ganske høyt opp (relativt sett). Disse clip-on typene er også veldig fleksible mhp. individuell tilpasning av håndtakenes vertikale og horisontale vinkler, noe som er kjærkomment på en slik sykkel. Har da funnet følgende typer som skulle passe for både for tykke og tynne lommebøker:
54mm Lenkerstummel-Kit fra DÄS Mototec er spesialtilpasset til 1100 Sport men koster hele €476. Det finnes to varianter som hever hhv. 26 og 45 mm (nr 241-2003 og 241-2002). Dette er trolig de som passer best for 1100 Sport:
http://contentmanager.brainst.com/8118/index23a1.php3?news_id=16519
Disse leveres også av KE Engineering noe billigere til €429 (tror dette er de samme typene som over):
http://www.kc-engineering.de/aid-1131-Universal-Lenkerstummel.html
KE Engineering leverer også BKG 3D Universallenker som skal gjøre samme nytten enda litt billigere til €260 for et basis-sett uten heving, og for inntil €49 ekstra kan en velge seg et par hevestag som finnes i ulike trinn fra 15-80mm. Men disse har en noe utstikkende festeanordning i enden av håndtaksrørene så jeg er usikker om de går klar av styrekrona dersom de monteres lavt:
http://www.kc-engineering.de/aid-1133-BKG-3D-Universallenker-br-Basis-Kit-ohne-Hoeherleger-und-Stopfen-br-br-br.html
Så har Tomazelli et 54mm sett med variabel vinkling som hever 40-50 mm til uslåelige €110, her hos Stein Dinse men med feil bilde:
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Handlebar-Instruments/Clip-ons/Tom-Clip-on-set-Jointed-adjustable-54-22mm::3116.html
BG Cycle har de samme som Stein Dinse med riktig bilde, men med feil informasjon om hvor mye de hever:
http://www.mgcycle.com/product_info.php?products_id=2916l
Det er vel liten tvil om at de dyreste også er de flotteste, men tenkte å prøve Tomazelli da disse helt sikkert gjør jobben bra nok. Kommer også til å bytte til grips med en tanke større diameter enn standard da dette gir en mer behagelig vektfordeling mot håndflatene. Har gode erfaringer med dette fra LeMans III'ern som har varmehåndtak med større diameter. _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
kurtpet
Ble Medlem: 29 Aug 2007 Innlegg: 47
|
Skrevet: 12-04-2013 22:43 Tittel: 1100 sport 95 model |
|
|
Jeg kunne godt tenke meg å heve litt styret på min sykkel.
Vet du om den Tomazelli løsningen du nevner vil passe til min sykkel.?
Har du evt prøvd disse på din sykkel.
mvh Kurt Ove Pettersen _________________ kop |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 13-04-2013 21:28 Tittel: |
|
|
Har anskaffet Tomazelli 54mm men har ikke fått satt de på ennå. Har sjekket diameteren og de passer til Corsaen. De ser ut akkurat som på dette bildet:
http://www.mgcycle.com/product_info.php?products_id=2916l
De hever 40mm opp men dette kan reduseres ved å senke de lenger ned på gaffelen. De er veldig fleksible og kan vris og vinkles i ulike posisjoner så det burde ikke være problem å få de til å passe. Kjøpte mine fra Stein Dinse, produkt nr 410181154 (obs: bildet til Dinse viser feil versjon).
Skal legge ut bilder når de kommer på. _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 13-04-2013 22:48 Tittel: |
|
|
Det er en annen gaffel på 95 modellen - en marozzi konvensjonell gaffel ( tror jeg )
På corsaen er det WP up side down gaffel og etter all sannsynlighet er det forskjellig diameter på gaffelbena på de to. _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
kurtpet
Ble Medlem: 29 Aug 2007 Innlegg: 47
|
Skrevet: 14-04-2013 19:43 Tittel: Gaffeldiameter 1100 Sport 95 |
|
|
Ja gaffelen min er ikke opp ned.Den har en dia 41,8mm oppe
Vet dere om noe alternativ da. ?
mvh Kurt Ove _________________ kop |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 14-04-2013 21:26 Tittel: |
|
|
Ser ikke ut som Tomaselli har noen i nærheten av 42mm, men KE Engineering har disse som bla. finnes med 41.7mm diameter og hever 45mm:
http://www.kc-engineering.de/aid-1131-Universal-Lenkerstummel.html
De er dyre (koster €429) men skal passe perfekt til 1100 Sport med 54mm gaffel. Forutsatt at gaffel/styre/kåpe er plassert i samme avstand til hverandre på alle 1100 Sport-variantene så bør disse passe like bra til modellen din uten at jeg kan garantere noe som helst. Men du har målt diameteren til 41.8mm mens disse er oppgitt til 41.7mm, kanskje en epost til leverandøren kan gi svar på om de går på 41.8mm også.
Det som er viktig ved heving av håndtakene på 1100 Sport og Daytona-modellene er at håndtaksrørene ikke havner lenger framme på sykkelen for da vil hele stasen ta oppi kåpa, ihvertfall når de heves som jo er hele vitsen. Dette utelukker endel produsenter, f.eks Tarozzi der håndtaksrørene havner ca. 2cm lenger fremme. Derimot må innfestingen av håndtaksrørene kunne plasseres lenger bak for å få bedre klaring til kåpa, noe man kan med både Tomaselli og KE Engineering ved å rotere gaffelklemma bakover. Sjekk også at det ikke er noen utstikkende deler på styrekrona som kommer i veien. Her er noen bilder av hvordan KE Engineering sine er festet, men du har kanskje en annen styrekrone enn vist på disse bildene:
http://contentmanager.brainst.com/8118/index23a1.php3?news_id=16519 _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
kurtpet
Ble Medlem: 29 Aug 2007 Innlegg: 47
|
Skrevet: 15-04-2013 20:40 Tittel: |
|
|
Takk for opplysningen,jeg sendte produsenten spørsmål idag. _________________ kop |
|
Til Toppen |
|
|
kurtpet
Ble Medlem: 29 Aug 2007 Innlegg: 47
|
Skrevet: 18-05-2013 22:34 Tittel: oppnedgaffel ? |
|
|
Ser at jeg må ha oppnedgaffel for å få tak i passende clipon til min 1100 sport 95 mod.
Ser det er en oppned gaffel til salgs til en 97 model i Nederland.
Hva er fordelen med en oppnedgaffel ? _________________ kop |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 19-05-2013 00:41 Tittel: |
|
|
Har nettop prøvd å montere Tomaselli-settene på min Corsa, men støtte på problemer. Pga. Tommasellis festeanordning blir hele stasen enten sittende 3-4 cm lenger ut fra gaffelbena eller i en litt annen vinkling enn før (avhenger av hvordan det monterers), og da blir bremseslangen 7-8 cm for kort. Ser også ut til at waierne og muligens kablingene også kan bli for korte. Dette får evt. bli et vinterprosjekt for min del, ser ut til å trenge litt bedre planlegging enn det jeg har gjort hittil. En annen sak er at gaffelbena må senkes ned for å få tatt bort de gamle settene og dette er litt styr. Måtte av med hjulet tilslutt for å få lirket og vridd gaffelbena de opp på plass igjen.
Kanskje settet fra DÄS Mototec bør vurderes isteden, ser ut til at det inneholder lengre bremseslange og det som ellers trengs å skiftes ut (det er vel grunnen til at de er mye dyrere også):
http://contentmanager.brainst.com/8118/index23a1.php3?news_id=16519 _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 19-05-2013 15:49 Tittel: |
|
|
ouch....
Ja wirer og bremseslange er ikke for lange
tips - centauro clutchwire er lenger -passer rett på.
Du får kjøpt deler for å lage en ny bremseslange fra pumpe og ned til forgreningen - løse deler får du kjøpt ved vinterbro...husker ikke i farten hva sjappa het..... dyrt som fy- men da får du akkurat lengden.
De har den typen koblinger som du kan sette på selv uten å måtte presse det sammen i spesialverktøy. _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 28-06-2013 17:52 Tittel: |
|
|
Spol fram til 06:20 på denne videoen så ser en at selveste Axel Budde fra Kaffeemaschine har montert Tommaselli clip-ons på en maskin han jobber med:
http://www.stern.de/auto/service/motorrad-unikat-im-test-eine-kaffeemaschine-mit-95-ps-2029207.html
Akkurat samme type som jeg har liggende, men kanskje litt mindre gaffeldiameter. _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
|