www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Moto Guzzi California Vintage 1100 Hvilken ramme har den?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
hanstore



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 45
Bosted: Fjellhamar

InnleggSkrevet: 07-08-2007 11:31    Tittel: Moto Guzzi California Vintage 1100 Hvilken ramme har den? Svar med Sitat

Hei

Lurer på å få en sidevogn tilpasset min California 1100 1996 mod. Men det er vel ikke til å stikke under en stol at sykkelen gjerne skulle vært byttet ut med en Vintage California om "ikke så lenge".
(Den er fin!)

Spørsmålet er om Vintage modellen er bygget på den samme ramma, eller om det er så mye nytt/endret at sidevognsfester uansett ikke vil passe?

Sidevogna er en flexit, som legger seg over sammen med sykkelen i svingene. Derfor er tilpassing til sykkel avansert og dyrt...
Sidevogna har jeg på hånden nå, men lommeboka sier "ikke ny sykkel på et par år".

Er takknemlig for innspill Smile
_________________
Hans Tore Bråten, Fjellhamar
California 1100 1996
V7 Sport 1972
Tempo
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 07-08-2007 21:53    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har sett på bildene på Guzzis hjemmeside, og det er ingen tvil om at det er en tradisjonell Tontiramme. Det ville forundre meg stort om den avviker noe særlig fra Cali 1100 og EV, men det kan jo være små endringer.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Egil Aa (594)



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 47
Bosted: Storforshei

InnleggSkrevet: 07-08-2007 23:39    Tittel: Moto Guzzi California Vintage 1100 Hvilken ramme har den? Svar med Sitat

Hei!
Er helt enig med Tor der. Har studert bildene og også en "ekte" hos Guzzi-forhandleren i Oulu. Bortsett fra det ekstra festet over girkassen (som kom på California 1100), kunne denne ramma vært hentet fra min California II fra 1982 (eller en V7 sport for den saks skyld). Den konstruksjonen var nok forut for sin tid:-) Selv med en slik "gammel" konstruksjon på ramma, får sykkelen meget bra omtale i "Classicbike" nr. 4/2007.
Det jeg ikke skjønner (har ikke fått sjekket det opp enda) er at Vintagen skal ha samme motor som brevaen (?).
Brevaen har jo fått dynamoen tilbake mellom sylindrene. Det har ingen Tontiramme hatt før. V 7 hadde jo dynamoen mellom sylindrene, men jeg har forstått det slik at den måtte flyttes ned på veiva for å kunne føre rammerørene slik de er på Tontiramma.
Siden jeg foreløpig ikke har råd til en Vintage, kan jeg kanskje begynne med å kjøpe en motor fra en slik og montere i min gamle Cal. II? Laughing

Mvh. Egil Aa. (594)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
hanstore



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 45
Bosted: Fjellhamar

InnleggSkrevet: 08-08-2007 08:00    Tittel: Vintage california Svar med Sitat

Takker for svar. Det er vel noen endringer mellom v7 sport og vintage ramma, men jeg har aldri tenkt på at disse er såpass like. Får gå ned i garasjen i kveld og titte litt Smile

Vi får bare begynne å spare til vintage Egil. Det er en flott sykkel.
Jeg fikk ikke med meg classicbike nr 4/07, det er vel neppe i salg nå?
Har du mulighet til å scanne det?

Er det noen Vintage som går i Norge? Vet at motomania "har en". Som de annonserer på finn.no. Men den finnes nok ikke før noen bestiller...
_________________
Hans Tore Bråten, Fjellhamar
California 1100 1996
V7 Sport 1972
Tempo
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 08-08-2007 09:58    Tittel: Svar med Sitat

Det er åpenbart motoren fra EV som er brukt. Dermed sitter også generatoren foran på veivakselen. Den har også den tradisjonelle 5-trinns girkassa. Angående Tontis konstruksjon, kan jeg rapportere at min nye Norge føles mere ustabil i høye hastigheter (autobahn) en noen av Tontisyklene jeg har hatt. Må vel legge til at det var med fulle sidevesker og toppkoffert, men det har jeg da også hatt på de gamle syklene da jeg har vært på tur. Norgen klarte vel også rundt 190 (GPS, 199 på kjørekomputeren), mens de gamle neppe var over 180 reelle kilometer noen gang. Le Mansen har jeg aldri testet på full fart, men den føles fjellstø. Det hjalp litt på Norgen da jeg så bort fra hva som står i instruksjonsboken, og satte bakfjæra på maksimal stramming. Mine tidligere utsagn om at Guzzi nå endelig har fått moderne ramme med moderne kjøreegenskaper blekner faktisk litt. Ikke det at det er dårlig på den nye, men Tontiramma var ekstremt god i sin tid. Vi snakker jo om 35 års forskjell.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Egil Aa (594)



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 47
Bosted: Storforshei

InnleggSkrevet: 08-08-2007 17:12    Tittel: Moto Guzzi California Vintage 1100 Hvilken ramme har den? Svar med Sitat

Hei igjen, og takk for svar!
Hadde en mistanke om at det var motoren fra EV som var brukt.
Så til Hans Tore. Jeg har scannet artikkelen og sendt den til din PC. Hvis kvaliteten ikke er bra nok, får jeg sende den med høyere oppløsning. Men det vil vel ta sin tid Smile (Den er på 7 sider).
Hvis du sammenligner V7 Sporten med Vintagen, vil du nok finne de største forskjellene (bortsett fra det før nevnte festet) på de nedre rammerørene (Fester for fotbrett og sidestøtte). Bortsett fra det vil jeg tro at det meste er likt.
Har dere forresten studert ramma på den nye Bellagioen? Der kan vi snakke om store forandringer mht både ramme, motor og drivverk, selv om den ved første øyekast kan ligne på en California.
Men det er et annet kapittel Smile

Mvh. Egil Aa. (594)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 08-08-2007 23:13    Tittel: Svar med Sitat

Bellagio ser ut til å være en blanding av gammelt og nytt. Det ser ut til at den har en løsning med generatoren foran på motoren, men den nye sekstrinns girkassa og bakaksel fra Brevafamilien. Motorblokka ser ellers ut til å være av nye typen. Tipper de har valgt denne løsningen for å holde den så lav som mulig. Elin har begynt å fantasere om lav sittehøyde allerede. Nydelig sykkel Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
hanstore



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 45
Bosted: Fjellhamar

InnleggSkrevet: 09-08-2007 08:54    Tittel: Svar med Sitat

1000 takk for mail Egil. De sidene som inneholder tekst må jeg nok be deg sende på nytt i høyere oppløsning. Det ble bare grøt av bokstavene. Ellers så det jo lækkert ut Smile

Bellagio oppgis med salhøyde 780mm. Mao samme som California. Blir den lav nok til Elin? Salen er vel smalere + senkesett??

Er selv på utkikk etter en superlav sykkel til min samboer. Men det må jo være noe italiensk Wink Derfor ser jeg etter monster 620 eller muligens den oppgraderte monster 695. Noen andre forslag?

Mvh Hans Tore
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 09-08-2007 13:24    Tittel: Svar med Sitat

Høyden er nok den samme i utgangspunktet, men salen er smalere. Dessuten virker det som om puten er ganske tykk, og det baner vei for beskjæring lik det vi har gjort på Le Mansen hennes. Vi får studere nærmere når den kommer i forretningene, foreløpig har vi bare sett den så vidt på fabrikken.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Egil Aa (594)



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 47
Bosted: Storforshei

InnleggSkrevet: 09-08-2007 20:03    Tittel: Moto Guzzi California Vintage 1100 Hvilken ramme har den? Svar med Sitat

Hei igjen!
Jeg er ikke så flink med data. Prøvde å sende sidene i fullformat, men det lot seg ikke gjøre. Confused
Men en kollega skal hjelpe meg med å omgjøre sidene med et "Adobe"program, slik at de er sendbare. Men det blir nok ikke før i løpet av helga.
Mht. sykkel med lav sittehøyde: Til Breva 750 finnes det jo et orginalt sete med lavere sittehøyde. Et alternativ eller...?

Mvh. Egil Aa. (594)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Egil Aa (594)



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 47
Bosted: Storforshei

InnleggSkrevet: 09-08-2007 22:44    Tittel: Moto Guzzi California Vintage 1100 Hvilken ramme har den? Svar med Sitat

Hei igjen!
Har prøvd å sende artikkelen igjen. Skal være på din PC nå i "lesbar" utgave.

Mvh. Egil Aa. (594)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
hanstore



Ble Medlem: 08 Feb 2006
Innlegg: 45
Bosted: Fjellhamar

InnleggSkrevet: 10-08-2007 09:39    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk Egil. Nå fyrer du oppunder her... Smile Lækker doning det der. hmmm. Det må nok opprettes et Vintage fond.
_________________
Hans Tore Bråten, Fjellhamar
California 1100 1996
V7 Sport 1972
Tempo
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group