www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Forslag til vedtektsendring

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Hans Petter



Ble Medlem: 03 Jan 2007
Innlegg: 613
Bosted: Kråkstad

InnleggSkrevet: 20-04-2012 21:04    Tittel: Forslag til vedtektsendring Svar med Sitat

Hei alle!

Etter litt diskusjoner bl.a. her på forumet

http://www.motoguzziforum.no/viewtopic.php?t=1277
http://www.motoguzziforum.no/viewtopic.php?t=1278

har The Auglends og The Strifeldts tillatt seg å foreslå noen endringer i vedtektene ifht årsmøtet på Vårtreffet. Vi tenkte det også var greit at alle her så hva vi hadde tenkt å foreslå og med hvilken begrunnelse.

Kjør GJERNE debatt!

mvh
HansP

-----------------------------------------------------------



Undertegnede foreslår følgende endring i vedtektene for Norsk Moto Guzzi klubb:


4.Kontingent

Kontingententen for hovedmedlemmer inndeles etter følgende matrise:

Hovedmedlemmer med Bicilindrica levert elektronisk blad: kr 150.- pr år.
Hovedmedlemmer med Bicilindrica levert pr post: kr 250.- pr år


Begrunnelse for forslaget:

Det har fremkommet at omtrent hele kontingenten for et hovedmedlem går med til trykking og utsendelse av medlemsmatrikkel og bladet Bicilindrica.
Ved dette forslaget så vil de som ønsker å motta bladet i posten
fortsatt få dette, men betale en større del av totalkostnaden for dette.

Når man kan lage bladet som PDF vil det bli lettere og billigere å gjøre
bladet Bicilindrica bedre og med fargebilder ++,
Disse kan også gjøres tilgjengelige på passordbeskyttet område på vår
nettside. - kanskje også sammen med gamle blader som er scannet og
tilgjengeliggjort som PDF.

Dette vil etter forslagstillernes oppfatning gi en bedre økonomi for
klubben og gi mulighet for økt aktivitet. Det vil også gi mulighet for
et enda bedre produkt i Bicilindrica.



Nytt punkt:

Arrangementstøtte

Det foreslås at arrangørene for NMGK vår - og høsttreff gis en
grunnstøtte fra klubben, noe som må innarbeides i budsjettene.
Vårtreff arrangør får arrangementsstøtte på kr 8000.-
Høsttreff arrangør får arrangementstøtte på kr 4000.-

Begrunnelse for forslaget:

Vi bør får større deltakelse på våre treff, både nasjonalt og
internasjonalt, Da bør vi ha litt mer omfattende treff, med mer aktivitet og PR .



Arrangør må for å få utbetalt arrangementsstøtten legge frem et budsjett som viser balanse.
Ved dette så vil NMGK kunne sette større krav til arrangementenes innhold og standard.

Brukt som styringsinstrument, vil dette også redusere risikoen for at
treffondet må benyttes.

Forslaget foreslås finansieres gjennom de normale kontingenter.
Subsidiært foreslås kontingenten å økes med kr 20 pr hovedmedlem og kr 5 pr familemedlem for å finansiere kostnadsøkningen.



Med vennlig hilsen

Familiene Strifeldt og Auglend
_________________
1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Stein



Ble Medlem: 30 Apr 2009
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord

InnleggSkrevet: 21-04-2012 10:15    Tittel: Svar med Sitat

Dere kan selvfølgelig gjerne stille forslag, men dette ser helt feil ut i mine øyne!

Slik jeg forstår disse forslagene er:
Vi leser ikke papirutgaven av medlemsbladet, så vi vil ha lavere kontingent (100kr), men vi deltar på treff og alle de som ikke deltar på treff kan betale høyere kontingent (20 kr) sammen med oss, for at vi skal ha bedre treff!

Nei, nei, la oss ha lik kontingent og like tilbud til alle!!!
Så kan hver enkelt velge selv hvilke tilbud de vil benytte seg av.

Stein
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 21-04-2012 19:46    Tittel: Svar med Sitat

Hei Stein, kjempefint med nyanserte synspunkter.

hvis du ser litt på de to trådene som HP viser til , så ser du noe av diskusjonen som har gått på forumet. Som du korrekt sier så ønsker vi å løfte temaene til diskusjon. Og disse to forslagene henger nødvendigvis ikke sammen.

vedr. kontingent og medlemsblad i papir eller på web.

Det er et faktum at kostnadene ved å sende ut medlemsmatrikkel og 4 utgaver av Bicilindrica tar det aller meste av hovedmedlemmenes innbetalte kontingent på 150 kroner. jeg stilte ett spørsmål om vi ikke skulle gjøre Bicilindrica til et elektronisk levert blad i PDF. Dette er relativt enkelt og programvare for dette finnes tilgjengengelig, også som freeware.

For meg så er logikken klar - hvis NMGK skal fortsette å sende ut som tidligere så må noe gjøres med kontingenten. - den har forøvrig ikke endret seg nevneverdig de siste årene ( var 120 kroner i 1997 -ref en gammel nettside som ligger på web.)

NMGK bør etter min mening benytte sine ressurser til å rekruttere medlemmer og profilere Guzzistene i motorsykkel miljøene.
Dette er hovedgrunnen til forslaget. - sekundært så gir teknologien muligheter til å lage et mer lesbart blad uten at det behøver å øke kostnadene ved trykking i 4 farge og annet format.

Jeg har fått med meg at en av hovedbegrunnelsene for å etablere klubben nettopp var å lage bladet som et informasjonsmedium - dette var dog før internett ble allemannseie - og vi bør jo følge med i tiden på dette også.

tenk hvilke aktiviteter vi kunne gjøre ved å markedsføre klubben og merket- med de midlene som vi da frigjorde først og fremst av innbetalinger til posten as og trykkeriet.

Når det gjelder treff og arrangørstøtte - så er dette ett innspill til debatten, - jeg har forståelse for Stein's innspill her - og primært bør dette være selvfinansierende , men det er kostbart å arrangere gode treff og jeg er usikker på om treffavgifter på 500 kroner eller mer vil falle i god jord. - når vi opplever litt 120 deltakere på sentralt østlandsområde på vårtreff så synes vi det er grunnlag for ettertanke. Er det slik at vi må gjøre noe mer / eller gi et bedre tilbud ? - jeg vet ikke , men jeg mener vi bør se på hvordan vi gjør dette idag.
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
tomei



Ble Medlem: 26 Apr 2011
Innlegg: 91
Bosted: Nord-Troms

InnleggSkrevet: 22-04-2012 06:26    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er veldig enig med Stein.
Det høres helt feil ut. Jeg synes ting skal være som de er, men er for å heve kontingenten som etter mitt syn er alt for lav.
Jeg synes vi må ha det likt for alle medlemmene. Om noen ønsker å få medlemsbladet på nett, så kan vel de betale for sitt spesielle ønske, i alle fall om det medfører ekstra arbeid. Det er vel mere rettferdig at de som har de spesielle ønskene må betale for det.
Men jeg synes altså at ting bør være likt for alle.

Og når det kun er 120 stykker som møter opp på et treff, så har jeg lite tro på at det kommer flere ved at klubben bruker av pengene til oss andre som ikke kan eller vil komme.
Det er jo ikke bare på Guzzi-treff at det kommer lite folk. Det er jo en trend som er over hele fjøla og som har kommet over flere år nå. Deltagelsen går ned og ned.
Start heller en ide-dugnad i Bicilindrica, og la medlemmene selv komme med forslag. Da vil man få ideer fra hvert enkelt medlem om hva som skal til for at nettopp hann eller henne skal komme på treff.
Og om man klarer å få opp antall medlemmer på treffene, så bør jo forslaget om økonomisk støtte vurderes.

Vennlig hilsen
Tom Eitran
_________________
1972 - Eldorado 850 Police Special
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Henry



Ble Medlem: 24 Mar 2006
Innlegg: 176
Bosted: Måløy

InnleggSkrevet: 22-04-2012 09:25    Tittel: Svar med Sitat

Altså, en ting er i alle fall sikkert. Dersom man skal la alt være som det er så dør klubben ut med medlemmene.
_________________
henry
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hans Petter



Ble Medlem: 03 Jan 2007
Innlegg: 613
Bosted: Kråkstad

InnleggSkrevet: 22-04-2012 11:07    Tittel: Svar med Sitat

Bra innspill, alle!
Jeg heller til det Henry sier. Forslaget er et forsøk på å få i stand en diskusjon om hva som må til for å tiltrekke oss NYE medlemmer. Kall det gjerne et ønske om en moderniseringsprosess. En del av dette handler om å omfordele midlene klubben har til disposisjon til aktiviteter som kan bidra til å rekruttere. Det er ikke sikkert treff nødvendigvis er det vi skal satse på - kan hende er det helt andre tiltak. Men jeg er blant dem som mener det er lite formålstjenlig å bruke praktisk talt alle hovedmedlemskontingentpengene til å sende ut et blad fire ganger i året når det tross alt finnes gode muligheter for å distribuere stoffet elektronisk. Jeg mener: Når hele publikasjonshus går på nett og legger ned papirutgavene, er det trolig grunner til det. At distribusjonen er gratis, at sakene blir mer tilgjengelig, og at folk kan kommentere og diskutere i vilden sky "realtime" hjelper. Kan hende skal et medlemskap i Norsk Moto Guzzi Klubb ha et helt nytt og annet innhold i seg selv? Kanskje skal vi ha som mål å være Verdens Mest Sosiale MC-klubb, med alt det innebærer av aktiviteter (herunder vår- og høsttreff)?
Verken Bjørn eller jeg, som står bak forslaget, har noen endelige svar. Men vi synes det er riktig i alle fall å fremme et konkret forslag som alle kan ta stilling til, og som man kan diskutere videre ut fra.

En ting er i alle fall sikkert: Ingen av oss, uavhengig av om man er for eller mot forslaget, ønsker å se NMGK forvitre og dø hen. Jeg tror vi alle er krefter som jobber i det godes tjeneste. Bare sånn at vi ikke mister det perspektivet når vi drøfter dette...
_________________
1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Stein



Ble Medlem: 30 Apr 2009
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord

InnleggSkrevet: 22-04-2012 21:22    Tittel: Svar med Sitat

Misforstå meg rett, var det vanlig å si en periode. Jeg vil IKKE at alt skal bli ved det gamle, jeg er IKKE i mot å heve kontingenten, jeg er IKKE i mot å slutte med papirutgaven av medlemsbladet og jeg er absolutt IKKE i mot at deler av medlemskontingenten skal brukes på treff! Men jeg er helt uenig i forskjellige satser på medlemskontingenten!!! Det SKAL være en lik medlemskontingent for alle, som gir alle medlemmer muligheter for å delta i alle klubbens aktiviteter.
Det første innlegget mitt i denne tråden, var bare for å vise hvor feil det bærer i vei med disse forslagene, lagt frem på denne måten...

Stein
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hans Petter



Ble Medlem: 03 Jan 2007
Innlegg: 613
Bosted: Kråkstad

InnleggSkrevet: 22-04-2012 21:31    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tenker som så at hvis vi er i en periode der vi trenger å øke rekrutteringen, er jeg usikker på om det er lurt av oss å øke kontingenten - i alle fall betydelig. Da er det kanskje bedre å omfordele midlene vi allerede har til rådighet. Jeg, for eksempel, hadde helst sett at vi hadde lagt ned papirutgaven for godt og bare hatt elektronisk utgave. Det hadde spart klubben for mange penger som vi heller kunne brukt på aktiviteter. Da får alle likt tilbud, og vi har penger å drive rekruttering for.
_________________
1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 22-04-2012 21:48    Tittel: Svar med Sitat

Fin diskusjon med flere nyanser kommer opp, kjempebra Smile

Min tanke med å foreslå to nivå på medlemskontingent kan også forstås slik:
hovedmedlemskap kr 150 pr år . - i denne kontingenten ligger elektronisk levert medlemsblad - og det kan være i 4 farge og A4 format.

De som ønsker medlemsbladet i posten må betale trykking og porto for dette . - Dette foreslås til kr 100 .- ekstra (som er under kostnadene i dag )

Bicilindrica / medlemsbladet står faktisk ikke nevnt i vedtektene - med mindre jeg har glippet veldig i gjennomgangen av disse - men det er riktig å påpeke at medlemsbladet var ønsket som en informasjonskanal til medlemmene når klubben ble stiftet. - men som nevnt tidligere, det var før internett og emailens tidsalder.

Tenk hva vi kan utrette for 50'-70' kroner pr år Smile
Og de eneste som taper på dette er Posten AS og Trykkeriet.
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
tomei



Ble Medlem: 26 Apr 2011
Innlegg: 91
Bosted: Nord-Troms

InnleggSkrevet: 23-04-2012 06:06    Tittel: Svar med Sitat

Meget informativt og godt skrevet Hans Petter.

Om det går på bekostning av klubbens eksistens, så tar selvsagt jeg imot Bicilindrica på nett. Jeg liker det ikke, men jeg kan jo bare skrive den ut slik at jeg kan lese på senga Laughing
Jeg er vel litt gammeldags på den måten, men det er vel typisk norsk å være imot alt nytt.
Om man ønsker å bla i gamle blader, enten det er for å leite etter noe som sto for noen år siden, eller om man bare ønsker å mimre litt, hvor enkelt blir det på nett? Jeg går ofte i min lille bunke med blader og kikker på gamle artikler som folk har skrevet. Og jeg kan faktisk ikke fordra å sitte å bla på en pc og kikke inn i en skjerm.
Jeg har heller ingen tro på at det å få bladet på nett på noen måte gir oss flere medlemmer.
Og om bladets eksistens skal finansiere treff for noen få, så er det i alle fall ett medlem mindre i klubben.

Men jeg kan som sagt være med på å få bladet på nett for å bedre økonomien i klubben. Men jeg må jo si at jeg mye heller ville øke kontingenten for så å kunne få bladet i postkassen.
Men Hans Petter, du mener vel ikke for alvor at du tror en høyere kontingent vil skremme bort nye medlemmer? Hva får du for 200 kr. i dag. En pakke røyk koster vel rundt den summen.

Jeg skaffet ett nytt medlem ved å prate. Om en fjerdedel av dagens medlemmer klarer å gjøre det samme vil det jo bli en grei økning av medlemsmassen.
Om man skal bruke pengene man sparer ved å legge ned bladet til å øke medlemstallet, så er det vel mange måter å gjøre det på.
Og de 8000.- + 4000.- som foreslås til treff, kan f. eks. gi mye markedsføring om man finner at det er en måte å skaffe medlemmer på.
_________________
1972 - Eldorado 850 Police Special
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rebrynju



Ble Medlem: 21 Mar 2007
Innlegg: 7

InnleggSkrevet: 23-04-2012 09:53    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror at om kontigenten økes til 250-300,- og dem som vil ha bladet på trykk får det og dem som vil ha det på mail/web får det så vil det tåles økonomisk, dette med tanke på hva vi ellers bruker på mc.
Da kan heller dem som får bladet på annen måte enn trykk sponse de kronene på klubben som får bedre økonomi.
når det gjelder treff så synes jeg at alle som drar på treff kan betale det treffet koster, har klubben råd til å sponse litt så kan heller det komme i fradrag og vurderes pr. treff.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 23-04-2012 14:07    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror at en kontingentøkning for å drifte klubben og klubbaktivitetene er veien å gå. Vi bør være forsiktig med å dele/skille ut aktivitetene og dermed fyre opp under en debatt som kretser rundt 'what's in it for me'. Det vil sjølsagt alltid være noe som ligger i bunn når man vurderer medlemskap i en klubb, men den gamle 'kollektiv-tanken' om at alle bidrar, alle betaler likt og man bruker det man vil av klubbtilbudene er en sunn måte å tenke som klubbmedlem.

Med det som bakgrunn vil jeg tone flagg i denne saken.
Jeg mener at en økning i kontingenten er den rette veien å gå, dersom det er behov for mer peng til å drive klubbaktiviteter. Om pengebehovet gjelder bladet eller treff er knekkende likegyldig. Vi deler kostnadene ut på alle som vil være medlem i klubben. Punktum.

Hva gjelder de andre forslag - blad som pdf, mer i treff-støtte.... og alt annet som kommer opp av forslag... det drøfter vi ut ifra tanken om hva medlemmene definerer som 'klubb-interesser'. 'Tilleggskostnadene' for å benytte klubbtilbud bør holdes lavest mulig. Det betyr at, dersom medlemmene vil delta på treff eller få bladet på en slik eller sånn måte, bør det meste av kostnadene ligge i kontingenten. Det bygger fellesskapsfølelsen og gir best 'kollektiv' virkning. Det vil også holde kostnadene nede for de som har lyst til å stille opp og prøve ut klubben før de vurderer medlemskap. Det er den rette måten å tiltrekke nye medlemmer.

Det verste som kan skje klubben er differensiert betaling basert på en slags 'a la carte' prinsipp...
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ketil Sletten



Ble Medlem: 10 Aug 2007
Innlegg: 106
Bosted: Drammen

InnleggSkrevet: 27-04-2012 17:06    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kan godt lese bladet elektronisk, og betale minst det samme i kontigent.
_________________
Hilsen Ketil


v11 Scura R 2005
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Bjørn



Ble Medlem: 17 Feb 2007
Innlegg: 249

InnleggSkrevet: 30-04-2012 13:10    Tittel: Svar med Sitat

Spreke forslag, -og vanskeleg å finna svar som er rett for alle.
Synes det er fint å liggja i godstolen med ei papirutgåve av Bicilindrica, men samtidig saknar eg dei flott fargebileta eg veit kunne ha vore der om artiklane var i pdf... Hadde også vore fint å kunna kommentera ein artikkel, stilla spørsmål, osv. Dette kan ein sjølvsagt gjera på forumet etter å ha lese ei papirutgåve, men blir det gjort?! Litt ja takk, begge deler, altså, men det kostar jo ekstra...
Kontingenten? Betalar gjerne litt meir dersom det trengs, men er skeptisk til sterk auke i kontingenten. Kan bety litt for "tvilarar"...
Støtte til treff? Tja, for meg ville det ikkje vera avgjerande, dersom eg ellers såg råd for å arrangera eit. Men dette veit de som har vore arrangørar mest om. I alle fall synes eg at politikken til NMGK med å spreia treffa geografisk utover i alle fall Sør-Norge er bra. Sommartreff litt lenger nord, hadde også vore spennande...
Artig om vi vart ein gjeng på Norgestreffet i Lofoten i sommar... Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Elin Vandevjen



Ble Medlem: 05 Feb 2006
Innlegg: 193
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 20-05-2012 22:44    Tittel: Svar med Sitat

Saklisten til årsmøtet inkl innkomne forslag er nå lagt ut på hjemmesiden www.motoguzzi.no

Elin
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group