Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Hans Petter
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 613 Bosted: Kråkstad
|
Skrevet: 06-06-2017 22:00 Tittel: Gaffel til SP3 |
|
|
Jeg lurer på å beefe opp frontpartiet på SP3'n med noen litt grøvre gafler. Har sett andre merkers gafler på Guzzier. Hvordan gjør dere det? _________________ 1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 07-06-2017 10:13 Tittel: |
|
|
Hei
Siden responsen på dette innlegget var heller dårlig kan jeg forsøke meg med et svar. Jeg har gjort samme ombygning for mange år siden(dog ikke på en Guzzi).
Det blir et litt vidt spørsmål i og med at du ikke har en spesifikk gaffel du skal montere.. .
Vanligvis vil du trenge en spesialtilpasset styrekrone(hvis du skal endre diameter på ben/rør i forgaffelen, til f.eks. en oppnedgaffel) - dette kan du få maskinert hos et mekanisk verksted hvis du har/lager tegninger. Du kan ta utgangspunkt i original styrekrone sin styregeometri, såkalt Rake(viktig at vinkler på gaffel/ramme er samme som original(eller innenfor et utprøvd område, f.eks. sammenlignbare modeller(Le mans etc.)). Kan sikker tåle brattere styrevinkel enn originalt på SPen.
Styre-stem kan du ta fra original styrekrone og bruke på den nye krona.
Det lønner seg å få tak i en komplett forgaffel med bremser ++ Da har du det meste av det du trenger for å få bygget om sykkelen. Alle nye deler må selvfølgelig ivareta minst samme statisk og dynamisk kapasitet som de delene du erstatter, det samme gjelder bremser.
Det finnes eksempler på at man freser ut original styrekrone for å få plass til større gaffelben...det ville jeg ikke gjort såfremt du ikke kan dokumentere at redusert tykkelse på krona rundt gaffelbena har tilstrekkelig kapasitet.
Hvis du skal bruke komplett forgaffel med krone fra en annen nyere Guzzi(f.eks V11/1100 sport) er det kanskje mindre jobb? Du må i alle tilfelle sjekke vinkel på ramma sin innfesting på styrehode kontra den sykkelen du henter delene fra.
http://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=gx3U3vSh&id=0F960C374B02964F5AC1F0FC07009598C4F82DE9&thid=OIP.gx3U3vShwSzULK-Yh8M5HQEsDh&q=moto+guzzi+cafe+racer+kit&simid=608013164135580641&selectedIndex=273&ajaxhist=0
Som sagt - spørsmålet er veldig generelt - jeg vet ikke hvor mye mitt svar hjelper...det er helt sikkert noen i klubben som har god erfaring med slik ombygging av Guzzi - det er jo flere som kjører racing.
PS. Jeg er meget godt fornøyd med forgaffelen(WP) på min 1100 sport ie. |
|
Til Toppen |
|
|
Hans Petter
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 613 Bosted: Kråkstad
|
Skrevet: 07-06-2017 15:27 Tittel: |
|
|
Joa, det hjelper - det er i det minste en start. Jeg har hørt man kan sette på det utroligste av styrekroner, bare stammen passer sånn noen lunde med litt kapping osv. Må nok lese meg litt mer opp her, men dette hjalp, som sagt.
Hvordan endte du opp med WP, og hvordan gjorde du det? _________________ 1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 07-06-2017 16:37 Tittel: |
|
|
WP er orginalmontert på de siste årene 1100 sport ble produsert(de med oppnedgaffel). Det er vel den største forbedring jeg har opplevd på en Guzzi.
Det finnes jo ferdigproduserte styrekroner for caferacerprosjekt, men de er som regel noget dyr til Guzzi. Det blir vel en begrenset produksjon.
http://radicalguzzi.com/fahrwerk |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
|
Til Toppen |
|
|
Hans Petter
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 613 Bosted: Kråkstad
|
Skrevet: 07-06-2017 20:57 Tittel: |
|
|
Takk, karer!
Radical Guzzi har mye snacks - men føttigrisen for noen priser!!! _________________ 1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica |
|
Til Toppen |
|
|
Hans Petter
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 613 Bosted: Kråkstad
|
Skrevet: 07-06-2017 20:59 Tittel: |
|
|
Si meg, Ingvar: Er det mulig at WP-opplegget fra en 1100 sport går an å få satt på SP3en relativt utrøblete? _________________ 1990 SPIII
1999 California EV 1100 m/ (planlagt) Dnepr-vogn
2004 Breva 750 (Sølvis)
2015 KTM 690 Dottori Rally Replica |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 07-06-2017 22:53 Tittel: |
|
|
Hei
Heftige priser hos Radical ja!
Hvorvidt 1100 sport gaffel går greit å tilpasse på en SP3 - det må nok sjekkes opp i før jeg kan svare på det. Det er jo forskjellige rammer de står på, tipper 1100 sporten har brattere rake enn SP3. Men, jeg vil tru at det vil være en overkommelig jobb - Guzzi har ikke for vane å gjøre de banebrytende endringene på syklene.
Det finnes jo tegninger av rammene på nettet(jeg har i det minste funnet det tidligere) - så det er jo kanskje den enkleste måten å finne det ut på. Jeg kan jo gjøre litt søkearbeid og se hva jeg finner. Jeg vet jo at WP gaffelen på 1100 sport har vært brukt på Tontiramma av flere byggere.
Jeg ville sendt en lietn e-post til Radical eller en av de andre byggerne. |
|
Til Toppen |
|
|
augbjo
Ble Medlem: 30 Apr 2006 Innlegg: 1015 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: 08-06-2017 07:16 Tittel: |
|
|
De som bygger om fronten ender som oftest opp med 17" forhjul.
Du har jo 40 mm gaffel - med den brede styrekronen. - det finnes gafler ( fra Ducati som kan brukes - de er ca 41 mm i diam. - Rolf J - kjører race med en slik. - det er vel det enkleste - og som kan gi bedre fjæring - og fortsatt se "ganske originalt ut" - Den vanligste ombyggingen er Gixxer gaffel og hjul - Reimar har ett slikt oppsett på sin tonti guzzi. - men det krever som nevnt 17" forhjul _________________ Bjørn A
98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"
Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken" |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 09-06-2017 14:53 Tittel: |
|
|
Interessant tråd - pøs gjerne på med mere info og erfaringer! Har nettopp hentet meg en 1994 California som jeg tenkte å gå løs på til høsten.
Har lagt merke til at fronten på California Tonti-modellene står høyere enn på de mer sportlige Tonti-modellene, altså hele sykkelen er vippet litt oppover i lengderetningen. På bildene ser dette ut til å skyldes lengre gafler.
Med lengre gafler blir det også en større rake-vinkel gitt at ingenting annet er endret. Større rake-vinkel gir en mer retningsstabil sykkel som ikke er fullt så leken i svingene, passer greit til en cruiser.
Spørsmålet mitt i denne forbindese er om vinkelen på rammas fastsveisede styrekronehals er lik på alle Tonti-modellene slik at rake-vinkelen på en California enkelt kan gjøres like bratt som på de sportslige modellene ved å slippe styrekrona litt lenger ned på gaffelbenene?
Eller er vinkelen på styrekronehalsen forskjellig slik at en evt. ytterligere justering av rake-vinkelen må gjøres med styrekronas øvre/nedre triangel? Jeg vet at alle California-modellene samt Le Mans IV og V og noen andre modeller (T5, 1000 S og muligens SP 3) har 3-4 cm lengre styrekronehals enn f.eks Le Mans III og tidligere modeller, men dette har jo i utgangspunktet ingenting med selve vinkelen på styrekronehalsen å gjøre.
Er det noen som har kjennskap til dette? Har ikke klart å finne data om dette noe sted. _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 09-06-2017 20:36 Tittel: |
|
|
Hei
Fant et regneark(excel) på fransk med tekniske data over meste av V2 Guzzi sine V2 modeller - der står blant anne Rake(Chasse) og andre geometriske data(under Dimensions). Jeg er ingen kløpper på Fransk, så det går i google transelate.
http://guzzitek.org/tableaux_guides/
Dokument:
RepertoireTechniqueGuzzi.xls
Da kan man i det minste finne eksisterende data.
Planlegger selv et caferacerprosjekt når garasje/verksted står ferdig oppført. |
|
Til Toppen |
|
|
Kjell Dalen
Ble Medlem: 04 Sep 2011 Innlegg: 123 Bosted: Ål
|
Skrevet: 10-06-2017 10:38 Tittel: |
|
|
Du verden, her var det litt av hvert. Her er noen nøkkeltall:
Alle gamle Tonti-modeller har rake 28° (V7 SPORT, 750 S, 1000 SP, 850 LE MANS, 850 LE MANS II, 850 LE MANS III, LE MANS IV, 850 T5, SP II, SP III, 1000 S).
Likeså har CALIFORNIA II, CALIFORNIA III, CALIFORNIA EV og CALIFORNIA CLASSIC 2006-2008 også rake 28°. For CALIFORNIA 1100 er rake ikke oppgitt.
CALIFORNIA STONE er oppgitt med rake 28° og 29°30 (hva nå det måtte bety). CALIFORNIA ALUMINIUM og CALIFORNIA TITANIUM har rake 29°30. CALIFORNIA TOURING og CALIFORNIA VINTAGE har rake 29°.
Av andre interessante modeller så har DAYTONA, DAYTONA RS, 1100 SPORT og V10 CENTAURO rake 26° mens alle V11 har rake 25°.
Litt merkelig at en rekke California-modeller oppgis med samme rake som de mer sportslige Tonti-modellene mens STONE oppgis med både rake 28° og 29°30 og etpar andre igjen med 29°30 og tilslutt TOURING og VINTAGE med 29°. Er nesten tilbøyelig til å tro at vinkelen på styrekronehalsen er lik på samtlige Tonti-modeller og at litt større rake på noen av California-modellene skyldes litt lengre gafler, uansett litt merkelig at det er forskjeller i rake mellom nyere California-modellene fra samme tidsperiode. _________________ Kjell Dalen
2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer |
|
Til Toppen |
|
|
Ingvar Tautra
Ble Medlem: 15 Sep 2014 Innlegg: 77
|
Skrevet: 10-06-2017 13:35 Tittel: |
|
|
Mye data samlet på et ark - veldig greit å ha!
Når det står 29°30 antar jeg man mener 29 grader og 30 minutter hvor 30 minutter er det samme som 0,5 grader.
Lengre gaffel gir jo slakere Rake, men sykkelen ville jo blitt veldig høy i fronten? Det stemmer jo bra hvis Californiaen er høyere enn f.eks. Le Mans.
Har hørt rykter om at det er forskjell på vinkelen på styrekronehalsen mellom typisk Le Mans og California. Det har jeg ingen grunnlag for å si er rett eller ikke. Kan bare være noens gjetninger.
Man kan jo også endre Rake med å bruke en en annen gaffelkrone som har en vinkel på gaffelen i forhold til styrkronebolt, men det er normalt ikke tilfelle på fabrikknye sykler. Det er vel helst noe som brukes ved ombygging(choppere).
[/img][img][/img] |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
|
Til Toppen |
|
|
|