www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Vibrasjoner i bremseskiver framme.

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kurtpet



Ble Medlem: 29 Aug 2007
Innlegg: 47

InnleggSkrevet: 06-06-2014 09:34    Tittel: Vibrasjoner i bremseskiver framme. Svar med Sitat

Jeg får mye vibrasjoner i bremsehåndtaket/styret når frambremsen brukes på min 1100 sport.
Ellers er det ikke noen vibrasjoner i framgaffelen som jeg kan føle.Ingen lekkasje fra gaffel .(ikke opp/ned gaffel)
Noen tips ?

Noen som vet om leverandør av o-ringer til elektriske bensin kran på denne ? ringer med 2.2 mm inv dia ,ca 1.8 mm tykkelse og ca 5.6 mm utv dia.

Kurt Ove Pettersen
_________________
kop
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 06-06-2014 09:42    Tittel: Svar med Sitat

vedr. vibrasjon i brems - tror det er overhengende sannsynlig at du har fått kast i en bremseskive - dette ser du om du løfter sykkelen opp og roterer hjulet - da vil du se om skiven vandrer.
Det er flytende skiver på denne og det skjer en gang i blant at de ikke lenger er helt rette - da får du en ubehagelig opplevelse.

Brembo skivene er dyre - men det finnes hoggere som kan ha den aktuelle skiven i pent brukt utgave.

gutsibits.com
rebootguzzispares.co.uk
teo lamers ( tlm.nl
evnt EBAY.....
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 06-06-2014 09:44    Tittel: Svar med Sitat

for O ringer - en eller annen assortert verktøybutikk de har som oftest dette - er det spesialdimensjoner så prøv Teo lamers eller stein dinse
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 06-06-2014 21:32    Tittel: Svar med Sitat

Før du løper og kjøper nye skiver må du sjekke at de runde "holderene" er løse. Dette er flytende skiver og de runde skivene mellom senteret og selve skiven skal være løse med mulighet for å ta opp ujevnheter i skiven som kommer ved varmekjøring. Etter å ha gjort dette tar du en tur og kjører sykkelen opp i god fart og bremser hardt ned igjen noen ganger. Virker ofte. Skivene vil slå seg skeive (om de er faste) ved oppvarming derfor er de "flytende"
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!


Sist endret av Audun den 06-06-2014 23:52, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 06-06-2014 23:46    Tittel: Svar med Sitat

Litt unyansert forklaring på flytende skiver...her er en forklaring Smile


Fixed and Floating Brake Discs
There are three principal types of motorcycle brake discs: fixed, fully floating & semi floating.
A fixed brake disc is a one piece brake disc. That is, its brake pad contact face and wheel mounting face are all part of the same piece of metal. They are relatively cheap to produce and they perform perfectly well within certain parameters, but if they are subjected to serious heat then they are unable to dilate or expand because they are not floating.
Both fully_floating_brake_discs and semi-floating_brake_discs are constructed in two parts. An aluminium centre part which is fixed to the motorcycle wheel and a stainless rotor part which the brake pads push on.
When the rotor is subjected to serious heat it expands. By allowing it to float separately from the mounting face it is free to expand and shrink again at will without being constrained by its mounting. When this expansion takes place is does so in all directions at once and it will not be constrained. If you prevent this from happening in one direction (by fixing it on its mounting face) it has no choice but to warp, so floating_discs and semi-floating_discs are made in two parts to allow the discs to expand and prevent them from warping. This is mainly a high performance type brake disc.
Bikes of more moderate performance can use fixed brake discs perfectly happily and you will also see that most rear brake discs are fixed. This is because they don’t get used as hard and therefore subjected to as much heat. Even so, most rear brake discs are thicker than front brake discs and this is a compromise because the cooling is not as good as the front discs. They don’t get as hot but don’t cool as well either, so the thicker material helps prevent them from warping.
- See more at: http://www.biketorqueracing.co.uk/btr-tech-station/btr-tech-station-brake-systems/brake-discs/fixed-and-floating-brake-discs#sthash.IZohWwcI.dpuf
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Audun



Ble Medlem: 02 Feb 2006
Innlegg: 236
Bosted: Røldal

InnleggSkrevet: 06-06-2014 23:54    Tittel: Svar med Sitat

eh...Unyansert? Det er jo det jeg sier. (La til edit i parantes, for å tydeliggjøre poenget).
_________________
Bryt middelmådighetens tyrrani!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 07-06-2014 15:49    Tittel: Svar med Sitat

Mitt poeng var - hvis skiven (selve skiven) har blitt skjev - så får man vibrasjoner - det skjer en gang i blant.

kan avklares ved å se om den er rett når hjulet roteres ( sykkel på hovedstøtte.
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
kurtpet



Ble Medlem: 29 Aug 2007
Innlegg: 47

InnleggSkrevet: 11-06-2014 06:48    Tittel: Svar med Sitat

Takk for nyttig info !
Jeg ser nå at bremseskivene var ovale pga at de ikke fløt fritt i naglingen.
Turnet rundt naglene på skivene en omgang og det hjalp tvert.
Takker !!
Laughing
_________________
kop
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Birger



Ble Medlem: 11 Mai 2006
Innlegg: 6
Bosted: 2040 Kløfta

InnleggSkrevet: 11-08-2014 20:33    Tittel: Svar med Sitat

Oringer og mye annet kan kjøpes fra Otto Olsen. (angrosalg) Gå inn på www.oo.no og finn det du trenger. Bestill det hos Eikmaskin
_________________
Birger Bronkebakken
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Kjell Dalen



Ble Medlem: 04 Sep 2011
Innlegg: 123
Bosted: Ål

InnleggSkrevet: 08-07-2016 23:27    Tittel: Svar med Sitat

Hvor "flytende" skal Brembo-skivene egenlig være? Jeg fikk problemer med tiltagende vibrasjoner under nedbremsing utover vårparten og på slutten var vibrasjonene svært så kraftige ved hard oppbremsing.

Smørte så CRC 5-56 på de små runde ringene som holder skivene på plass og spylte etterpå rent med høytrykksspyler. Dette hjalp utrolig bra og vibrasjonene ble nesten borte men ikke helt.

Har nå tatt av forhjulet pga. et forestående dekkbytte og benyttet samtidig anledningen til å påføre CRC 5-56 igjen samtidig som jeg fikk rotert de små runde ringene litt med en gammel unbrakonøkkel som jeg etter litt filing fikk tilpasset slik at den kunne stappes inn i hullet på ringene for å lirke de litt rundt (man tager hva man haver...).

Alle ringene lot seg rorere, noen ganske lett mens andre var litt trangere. Ingen av ringene var direkte løse selv om de skled litt rundt i selve hullet da jeg lirket og roterte de med unbrakonøkkelen. Selve bremseskiven er heller ikke på noen måte "løs", men dersom en prøver å dytte den sideveis og samtidig tar på siden ved en av ringene så kan en kjenne en liten svak sideveis bevegelse i forhold til den navmonterte indre skiven.

Nå har jeg ikke fått på hjulet igjen og testet bremsene etter den siste "behandlingen", men spørsmålet mitt er om det er normalt at det skal sitte såpass "tett" som det gjør på min, eller skal skiva være såpass "løs" at en enkelt skal kunne lirke den sideveis bare med håndklypa?
_________________
Kjell Dalen

2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
oddms



Ble Medlem: 25 Jun 2011
Innlegg: 20
Bosted: Melhus

InnleggSkrevet: 09-07-2016 09:40    Tittel: Svar med Sitat

På min Stelvio hadde jag samme problem som du beskriver på venstre skive i fjor. Grunnen til den ujevne bremser var at det er en ring i fjærstål på hver ring for at skiven skal holde seg i ro. Tre av disse ringene hadde gått sund og falt av (rust). Jeg skiftet skiven.

Disse ringene er på innsiden av skiven.

I mai i år skjedde det samme med den andre skiven. Fant et tips på nett om å fjerne de resterende "fjær ringer". Jeg gjorde det og bremsene fungerer helt greit. Skiven ble da så flytende at jeg kan bevege den med fingrene. Har nå kjørt ca 7000 km med dette uten problemer, men har bestilt meg en ny skive.

Det eneste jeg har merket er at ved gangfart/trilling rasler det litt i skiven.
_________________
Odd Magnar

Stelvio 1200 8V 2011
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 09-07-2016 10:56    Tittel: Svar med Sitat

På de første versjonene av flytende skiver kunne en få følelsen av at skiten datt av ved kjøring på litt dårlig asfalt , iallefall av lydene de gav fra seg 😳 de nyere har fjærer som tar ned slakk og lyd , men gjør også at de kan sette seg litt , så jeg ville kjørt videre med dette eg Kjell , og passer på å bevege på dette en gang i blandt 😊
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Kjell Dalen



Ble Medlem: 04 Sep 2011
Innlegg: 123
Bosted: Ål

InnleggSkrevet: 09-07-2016 14:06    Tittel: Svar med Sitat

Da er det nok bare å passe på å smøre og lirke litt på ringene iblant så de ikke får anledning til å sette seg for mye fast som du Bjørn sier. Hadde det enda vært sekskanthull til unbrako i ringene istedenfor helt glatte hull så hadde dette vært enda enklere... Smile
_________________
Kjell Dalen

2023 V100 Mandello S
2013 1200 Sport Corsa
2007 Aprilia Tuono 1000 Factory
2007 1200 Sport
1994 California 1100 cafe racer prosjekt
1999 1100 Sport Corsa
1984 Le Mans III
1971 Honda CB450 Cafe Racer
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group