www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Hvem kan få Guzzi'n min til å gå skikkelig?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Targa750



Ble Medlem: 08 Mar 2006
Innlegg: 8
Bosted: Gran

InnleggSkrevet: 03-05-2007 07:16    Tittel: Hvem kan få Guzzi'n min til å gå skikkelig? Svar med Sitat

Hei!

1991 Targa 750, km 45000, nytt batteri, justert ventiler, (grov)justert forgassere, nye Biltema-coiler og pluggledninger, nye NGK Iridium plugger.
Den er fullt kjørbar, men vil ikke gå helt som den skal. Når den er kald må den ha mye turtall for ikke å kvele seg ved igangkjøring, og når den er varm "lugger" den litt under akselerasjon, dvs draget er veldig ujevnt. Ved brått gasspådrag har den en tendens til å kvele seg, og skyte litt. Så ved pluggskifte at den venstre pluggen var ganske svart, mens den andre var mer brun. Kan det være at den ene sylinderen får for lite bensin? Overhaling/justering av forgassere?
Voltmeteret på instrumentpanelet viser 11-12 volt med lys på, 13-14 volt uten lys.
Vet noen om folk som er gode på slike forgassere/motorer på Østlandet?
Tips mottas med takk!

Mvh Gudbrand


Sist endret av Targa750 den 03-05-2007 08:40, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tor Linnerud



Ble Medlem: 06 Feb 2006
Innlegg: 269
Bosted: Nesøya

InnleggSkrevet: 03-05-2007 08:18    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har opplevd at chokewirene kan ruste/gå tørre. Dersom et chokestempel ikke går ordentlig i retur, så er det ikke usannsynlig at du kan få disse symptomene.

Et annet problem om våren kan være at bensin som har stått i forgasserene og fordampet i løpet av vinteren kan lage avleiringer som forstyrrer gjennomstrømningen. Ofte løser dette seg opp med et eller annet vidundermiddel på flaske, men det kan være nødvendig å ta ut dyser og spredere for å sjekke at de er helt rene.

Ellers vet jeg nesten ikke om jeg tør nevne det, men brente eksosventiler forårsaker også slike symptomer. Det kan du avsløre med en kompresjonstest. En billig hjemmetester er nok, det bør være tilnærmet likt resultat på begge sylindre. Brente ventiler gjør også at du får problemer med tomgangen, har du slike symptomer?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Targa750



Ble Medlem: 08 Mar 2006
Innlegg: 8
Bosted: Gran

InnleggSkrevet: 03-05-2007 08:40    Tittel: Svar med Sitat

Takk for tips, skal sjekke chokewirene og dyser/spredere.
Tomgangen er fin.
Har du tips til verksteder som "kan" slike forgassere?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 04-05-2007 11:54    Tittel: Svar med Sitat

Disse forgasserne er svært enkle. Med litt basiskunnskap (og helst et sett vakumklokker) kommer du langt. De fleste mekanikere burde greie det, hvis de ikke har fordommer mot skumle italiennerinner! Ellers får du ta deg en tur til Oslo;-)

Lars A
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Terje Bredahl



Ble Medlem: 04 Mai 2007
Innlegg: 6
Bosted: Stavanger

InnleggSkrevet: 05-05-2007 15:51    Tittel: Svar med Sitat

Dersom problemene dine vedvarer etter at choke og rusk i forgasserne er sjekket ut av sakent:

Jeg hadde identiske symptomer på min Guzzi, og da skyldtes det at gasswirene ikke var synkronisert, dvs den ene wiren var lengre enn den andre.

Dette kan enkelt sjekkes og justeres ganske bra uten bruk av instrumenter:
1) Forutsetter at forgasserner er synkronisert til å gå likt på tomgang. (Kan sjekkes ved å ta av plugghetten på sylinderne vekselvis for å sjekke om motoren slår like mange slag før den stopper - juster tomgangsskruene slik at dette er likt og tomgangsturtallet som ønsket. Blandeskruen bør/skal være lik innstilt på begge sider, må den være forkjellig innstilt for at motoren skal svive optimalt, kan det tyde på at noe ikke er som det skal være i en av forgasserne)
2) Med motoren stoppet - vri litt på gasshåndtaket.
3) Når du så slakker av på gasshåndtaket, vil stemplene i forgasserne senke seg igjen helt til de treffer tomgangsskruen. Begge stemplene skal treffe denne skruen samtidig, dvs at dersom du hører to "knepp/dunk" like etter hverandre når stemplene senkes, så er ikke gasswirene synkronisert.
3) Juster i såfall strammingen på gasswirene slik at stemplene treffer tomgangsskruen samtidig.

Gjør du dette nøye, vil forgasserne være så bra justert at måleinstrumenter bare vil bekrefte at forgasserne er blitt skikkelig synkronisert.

Andre årsaker kan være slitte deler i en av forgasserne som flotørnålen, feil nivå på flottørene, feil instilling av dysenålen, ... kommer ikke på mer i farten.

Men lykke til Smile
_________________
Mvh.
Terje
Breva 750
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne



Ble Medlem: 11 Mai 2006
Innlegg: 22
Bosted: Tranby

InnleggSkrevet: 17-05-2007 14:42    Tittel: Motorfusking Svar med Sitat

Når pluggene har forskjellig farge er det innlysende at forgasserjusteringen er feil, og det er bedre at pluggene er mørke enn hvite... Hvis de derimot er sorte og våte kan tettingen til innsugsventilene lekke og gi oljeforbruk.

Sjekk om flottørkammeret er rent og bensinfilteret fritt for rust, evn også om du har knekk på bensinslangen.
Forgasserstussene i gummi er forbruksvare og vil på sikt være en kilde for falskluft.

Det orginale luftfilteret bør erstattes med KN filtre, bedre luftgjennomstrømning som gir mer effekt og lavere bensinforbruk. Anbefales ikke på grusveier... Mener å huske at det holder å kun løfte nålene i forgasseren, evn gå opp en størrelse i dyser. Sjekk evn om det gamle luftfilteret er tett.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group