www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

gass som "henger"

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Trille



Ble Medlem: 07 Jan 2007
Innlegg: 5
Bosted: Bergen

InnleggSkrevet: 02-04-2007 19:39    Tittel: gass som "henger" Svar med Sitat

Min '02 Stone vil ikke "slippe" gassen helt. Med belastning går den ikke så "fælt fort", men uten belastning går det rett i turtallssperre på noen sekunder. Noen tips om hvordan dette angripes best? Har funnet frem noen servicemanuler jeg kjøpte av Haugen Motor. Noen har kanskje noen tips å komme med før jeg går i garasjen og leker mekaniker?
_________________
Tor Mala
Stone '02
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 02-04-2007 20:20    Tittel: Svar med Sitat

Hmm. Du bør gi noen flere opplysninger om symptomene. Når skjer dette? Fra start? Når du har ruset motoren og slipper gassen? Returnerer gassen som den skal? Varm... kald motor?

Noen ting å kikke etter...
Sjekk at gass-håndtaket beveger seg fritt. Kan det være så enkelt at noe henger der?
Sjekk wirene... og armene på innsuget... ingenting i klem? Alt beveger seg fritt?
Tomgangsjusteringen...
Balansen mellom sylindrene neste... kan balanseskruen løsnet og forandret synkroniseringen? Kjenner ikke oppsettet på Stone, men se om ikke der er et stag med justeringshjul mellom insugshusene. (smeller det litt i eksosen?)
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Trille



Ble Medlem: 07 Jan 2007
Innlegg: 5
Bosted: Bergen

InnleggSkrevet: 02-04-2007 21:35    Tittel: Svar med Sitat

Det skjer rett fra start av kald motor. Gasshåndtaket returnerer som det skal (tror jeg, det mangler kanskje litt på en fullstendig retur?) Har prøvd å smøre litt på det jeg kommer til av wire som går fra gasshåndtaket. Har ikke kjørt og/eller fått motoren varm siden jeg ikke vil kjøre med en gass som henger seg opp - eller la en kald motor stå og ruse...

Får finne frem de rette tegningene fra servicehefte, ta meg meg dine råd og deretter skru litt fra hverandre i håp om at jeg finner noe mekanisk som henger igjen en plass.
_________________
Tor Mala
Stone '02
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 02-04-2007 22:15    Tittel: Svar med Sitat

Har sjøl opplevd at gassen kan henge dersom håndtaket har fått seg et kakk slik at gummien på holken tar bort i styret. Rett nok på en annen sykkel en guzzien, men det kan hende det er mulig der også. Måtte dra hele håndtaket ut litt slik at alt beveget seg fritt igjen.

Lytt etter når du slår gassen ned. Kan du høre at mekanismen på innsuget 'klakker' i bunn? Ser det ut til at armene slår seg helt ned?

Sjekk også om 'turtallsøkeren' til kaldstart funker som den skal.... spaken på (venstre?) håndtaket. Kan hende den holder gassen åpen.

Om ikke dette hjelper, er en grundig synkingsfeil det eneste jeg kommer på utover desse banale mekaniske sakene. Om justeringen ligner den som er på min centauro, er det en 'justeringsratt' på staget som forbinder innsugene med hverandre. Noen opplever at låsingen svikter og balansen blir helt vilt. Det kan også gi ukontrollert rusing. Men jeg har mest tro på at noe henger.

Sjekk for all del at wirene funker som de skal før du begynner å svette.
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 03-04-2007 13:43    Tittel: Svar med Sitat

På noen tidligere California 3 e.l. kunne batteriet forskyve seg framover og hindre stagene til spjeldene å returnere helt. Verdt å sjekke.
Lars A
157
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Trille



Ble Medlem: 07 Jan 2007
Innlegg: 5
Bosted: Bergen

InnleggSkrevet: 04-05-2007 19:31    Tittel: okidoki :) Svar med Sitat

Gruet meg fælt til denne jobben. Trillet sykkelen ut av garasjen og var bevæpnet med servicemanualer, fullt verktøyskrin og CRC++... Sjekket batteriet, smurte litt rundtomkring og sjekket det jeg greide å se selv. Wiren virket ikke å henge igjen noen steder... Med en stor porsjon angst ble startknappen presset inn. Trille startet opp så raskt at man ikke skulle tro det var 6-7 måneder siden sist og ikke så mye som en antydning til at gassen hang. En forsiktig kjøretur senere kunne jeg konstatere at Trille var tilbake i godformen.

Kanskje det er CRC'en som i kombinasjonen med lagring i tørr og noenlunde varm garasje som har blidgjort italieneren i vinter? Det var regn i månedsvis i strekk sist høst. Og uten garasjeplass (fikk først garasjeplass da vinteren kom) ble det kanskje rett og slett for vått for Trille?

Nå er det all rusten som skal til pers. Utendørsparkering vinteren 2004/2005 resulterte i ufattelig mye rust og sprukket/avflasset krom på plastdelene. Stag fra girpedaler, metallbøyler og skruer er rustne og stygge. Kan slikt pusses ned og behandles av en amatørmekaniker som meg slik at ting ser presentabelt ut igjen? Vurderer å bruke rustfjerner, pusse/gnikke vekk resten, grunne og deretter spraylakkere med sprayboks. Kan de blanke delene som ikke er så hardt angrepet av rust pusses/gnikkes rustfrie og deretter gis noe beskyttende lag av noe slag.
_________________
Tor Mala
Stone '02
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rolf j



Ble Medlem: 16 Mar 2006
Innlegg: 380

InnleggSkrevet: 04-05-2007 22:35    Tittel: Svar med Sitat

Hei,
Under overvintringer (ikke alle, dessverre) har jeg fulgt et råd jeg i sin tid fikk av noen i et firma som driver med langtidslagring av MC:
Jeg sprayet ned hele sykkelen med CRC. En fryd å ta igjen sykkelen på våren! Av med presenningen, vask sykkelen og all møkk kommer av med CRC'en. Burde være prima beskyttelse mot fukt og rust også skulle jeg tro!

rolf j
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 07-05-2007 08:46    Tittel: Svar med Sitat

Autosol er trolig det beste du kan bruke på krom og blanke metaldeler. De fleste kromrens-greiene du finner sammen med vaske&poler -saker er så lite effektive at de er depresjonsskapande...
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group