www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

strøm er ikke til å spøke med selv om det "bare" e

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 01-05-2007 23:29    Tittel: strøm er ikke til å spøke med selv om det "bare" e Svar med Sitat

Hei !
Tenkte jeg skulle dele en liten "skrekkhistorie" med likesinnede.
var ute og tok en tur med "svarten" som er en V7 sport.
Etter å hatt en liten stopp så skulle jeg starte opp igjen og mens motoren gikk og jeg gjorde meg klar begynte det å ryke og delvis ta fyr i gasswirene !!! - ja du leser riktig - gasswirene og chokewirene til 36mm'erne var så varme at plasten utenpå smeltet. - etter litt hektisk aktivitet fikk jeg koblet fra batteriet.
Det viste seg at chokekwiren hadde kommet i kontakt med strømkabelen(+) til starteren og strømmen søkte da til jord (-)
chokewiren førte det til forgasserne som jo sitter i gummi og er isolert, videre via gasswirene til gasshåndtaket som jo er av orginal type og alle deler er av metall og rett i styret
En liten bensinlekkasje e.lign der så hadde dette blitt en liten tragedie.

Jeg har nå fått "førstehjelp" fra Rolf J. som velvillig har donert meg et sett nye wire'r - klappchoker er montert og svarten er igjen klar for fight.

Jeg har et sett med "grillede" gass/choke wirer til skrekk og advarsel.

Erfaringen må være å sørge for/sjekke at isolasjonen på strømkabelen til starteren er 100% intakt og at ingenting som kan lede strøm og ikke er forsvarlig isolert ligger i nærheten. Jeg har nå med selvsyn sett at 12 volt kan gjøre j...mye skade.

mvh
Bjørn Auglend
2 x V7 sport
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
lagspiller



Ble Medlem: 23 Mar 2006
Innlegg: 200

InnleggSkrevet: 02-05-2007 14:41    Tittel: Svar med Sitat

Ikke gjør feilen å tro at det er antall volt som gjelder... spørsmålet er hvor mange ampere batteriet leverer - og det er mye strøm i et batteri.

Et bilbatteri kan glatt smelte en skiftenøkkel om den havner på tvers av polene... eller smelte batteripolene. Jeg har sett det siste skje på et par sekunder. Skiftenøkkelen smeltet seg ned gjennom batteripolen som om det var en varm kniv i smør. Blyet lå som en smeltet dam av metal på batterilokket før noen rakk å slå skiftenøkkelen vekk.

20-30 ampere gjennom en tynn wire vil gløde ganske momentant. Husk at de fleste sikringene i skapet hjemme er bare 16 amp. Og hovedinntakssikringene er trolig 36? Et kraftig mc batteri leverer like mange ampere som det - og et bilbatteri kan være opp i 120amp.
_________________
Centauro
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group