www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Demontering framgaffel LM3

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
harald750



Ble Medlem: 02 Apr 2007
Innlegg: 28
Bosted: Trysil

InnleggSkrevet: 12-02-2011 16:36    Tittel: Demontering framgaffel LM3 Svar med Sitat

Koser meg med å skifte simmringer i framgaffelen. Leste først i "Haynes" boka mi der det er fine bilder på hvordan han drar ut hele gaffelbenet og så skrur av topbolten. Men ihvertfall på LM3 må toppbolten av først før jeg får dratt ut benet. Greit. Så jeg løsnet toppbolten http://harald750.blogspot.com/
, men den går bare rundt og rundt. Så enten er det defekt gjenge ellers så er den pressa sammen på en kon. På Haynes-bildet ser det slik ut. Trenger et tips på hvordan toppbolten skal løsnes.

Jeg har sett i Guzziologi også og Richardson skriver at jeg skal la gaffelen sitte fast i styrekrona og løsne toppbolten og ta ut innmaten den veien, så løsne umbracoboltenene i bunnen av gaffelbena og ta ut nedre gaffelben. Men de boltene går jo selvfølgelig også bare rundt uten noe å holde mot med, men det klarer jeg vel når toppbolten og innmaten er borte...?

Guzzi forever?
Harald
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
augbjo



Ble Medlem: 30 Apr 2006
Innlegg: 1015
Bosted: Tønsberg

InnleggSkrevet: 12-02-2011 18:08    Tittel: Svar med Sitat

Hvis jeg ikke tar helt feil så skal det være noen spor som gjør at innmaten ikke roterer rundt - helt nederst i gaffelbeinet.

Dette kan ha noe med hvilken type innsats du har i gaffelen. - her finnes det minst tre forskjellige versjoner med og uten luft....

Hvis innsatsen roterer så kan det være fare for at du vil slite med å få det fra hverandre uten fare for å ødelegge innsatsene. ( dvs bruke manuelle argumenter)

Har tatt fra hverandre V7 sport og LM IV gafler , og slet litt med V 7 sporten, men der skulle jeg bytte innsatsene.

På den annen side så er det jo et spørsmål hvor lenge innsatsene har stått i - forgaffelen er det (litt) svake punktet på litt eldre tonti guzzier og forskjell på slitte og nye innsatser fra f.eks FAC or Bitubo
_________________
Bjørn A


98- V10-Centauro Sport "Svanhild"- med Armec SideWinder
71- V7 Sport "Svarten"

Øvrige i stallen
2005 - Breva 750 "Pjusken"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger
Roald



Ble Medlem: 09 Aug 2007
Innlegg: 8
Bosted: Karmøy

InnleggSkrevet: 18-02-2011 00:23    Tittel: Demontering framgaffel LM3 Svar med Sitat

Hvis bildet på bloggen er fra din egen sykkel så er du godt i gang, du trenger nå bare og løsne umbrakoen i bunn, og trekke hele greia opp og ut.
Hvis denne bare går rundt så har du et problem, da må du bore evt frese vekk hodet på umbrakobolten.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
harald750



Ble Medlem: 02 Apr 2007
Innlegg: 28
Bosted: Trysil

InnleggSkrevet: 25-02-2011 17:07    Tittel: Takk og takk Svar med Sitat

Nedre gaffelben er nå frigjort frå sin partner. Takk for tips her og telefon frå Trondheim. Det var rett og slett bare å låse undre gaffelbenet og løsne umbraco bolten. Og husk: Du og jeg kan ta feil (inkl. Haynesboka), men i Mandello er alltid alt rett!

Harald Laughing
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Stein



Ble Medlem: 30 Apr 2009
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord

InnleggSkrevet: 26-02-2011 12:50    Tittel: Dere mener vel unbrako Svar med Sitat

http://no.wikipedia.org/wiki/Unbrakon%C3%B8kkel
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group