www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Silent-Hektik Ign./skifte av Dynamoens magn. polaritet.

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Stig-Gunnar Jensen



Ble Medlem: 11 Jul 2006
Innlegg: 13
Bosted: Svelvik

InnleggSkrevet: 21-08-2006 11:49    Tittel: Silent-Hektik Ign./skifte av Dynamoens magn. polaritet. Svar med Sitat

Skal/holder på og bytte ut et defekt Pirahna tennings system med et Silent-Hektik PowerBlock Ignition System, men så har det desverre stoppet opp litt for meg.

Medfølgende montasje beskrivelsen er kun på tysk - teknisk tysk..., engelsk monteringsbeskrivelse eksisterer muligens ikke?

> Som en første ting skal man, etter det jeg kan skjønne, sjekke den magnetiske poleringen i Bosc-Lima dynamoen med et kompass. Her skal nordnålen peke ut fra rotor (og dermed sørsiden på nålen inn mot dynamo). Stemmer ikke dette må man, trur jeg Confused , bytte om polariten på dynamoen, med å skifte om ledningene til kullstiften (DF og D-), eller bytte til en dynamo med rett polaritet... Min dynamo har magnetisk sørpol,
så da må den endres til magnetisk nordpol. Letteste måte å få dette til er vel å lodde om ledningnene fra kullstiftene til DF til D- visa versa. Vet ikke hvor viktig dette er Confused , men det står nå i mont. beskrivelsen.
Når dette stemmer skal man ha høyre stempel i topp og så sette Silent-Hektik rotoren som monteres ytterst på aksling i en bestemt posisjon over den påmonterte magnetiske sensoren =>

http://www.silent-hektik.com/MG_Bosch.htm

Hmmm.... ble litt detaljert dette Very Happy, er det noen i forumet som har montert et slikt anlegg, eller har noe tips ang. dette, så er jeg veldig takknemlig for svar Very Happy .
_________________
Stikkan
MG Breva 750ie - 2008 mod.
MG V50 III Polizia - 1983 mod.


Sist endret av Stig-Gunnar Jensen den 13-09-2006 08:08, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 590
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 22-08-2006 09:53    Tittel: Svar med Sitat

Spurte en kompis som har montért dette anlegget på en stor Guzzi:
<sitat>
PS. er ikke medlem i Guzzi-klubben, så jeg får ikke svart tennings-mannen
men egentlig tror jeg han er på rett vei så det er bare og fullføre. Etter
montering justeres tenningen på normal måte med stroboskop. Tenningen kan
IKKE justeres statisk da det bare gir gnist når motoren roterer med en viss
fart, dvs at det ikke er gnist hvis man roterer den for hånd med skralle
el.lign. Riktig fortenningskurve velges ved å skru dekslet over 'black
box'en av og vri på en bryter på innsiden. Forøvrig er det et suverent
anlegg og motoren hans kommer til å gå og STARTE mye bedre. (Har samme
anlegg på SF'en, det ble en ny motor)
</sitat>

Lykke til...
mvh
Lars A
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Stig-Gunnar Jensen



Ble Medlem: 11 Jul 2006
Innlegg: 13
Bosted: Svelvik

InnleggSkrevet: 13-09-2006 08:44    Tittel: Svar med Sitat

Silent-Hektik tennings systemet er nå på plass og fungerer utmerket.
Starter lett og all fusking/putring jeg tidligere har hatt ved pådrag er historie.

> Det med å lodde om / bytte om ledningene til kullstiftene fra DF til D-, visa versa (for skifting av dynamoen magnetiske polaritet) var ingen suksess. Regulatoren skjønte lite, resulat: ingen ladding. Loddet tilbake og laddingen var OK.

- Silent-Hektik's kontroll boks som er mellom sensoren på dynamoen og koil, valgte jeg å plassere foran batteri, ved setefeste. Har da god tilgang til denne i tilfelle jeg vil stille om fortenningskurvene (16 valg), og ikke minst at den er i god avstand fra koil og plugg kabler. Anbefalt avstand er min. 10cm. fra koilene.

Både kontroll boks, sensor med rotor + ledning kablage, virker solid og bra utført. Inne i kontroll boksen er det plassert en lys diode for sjekk av funksjonalitet og innstilling. Ex.: Når tenning slåes på så lyser dioden grønt i ca. 2 sek, og går deretter over til å blinke med tilsvarende antall gang etter bryterens pos. (i mitt tilfelle 14 gang = bryter innstilling for California 2 som er D ). Dette fortsetter den med helt til rotor settes i bevegelse. Lys dioden slukker, og vil ved normal drift blinke for annen hver omdreiing. Morsomt Very Happy .
_________________
Stikkan
MG Breva 750ie - 2008 mod.
MG V50 III Polizia - 1983 mod.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group