Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Frank
Ble Medlem: 15 Jun 2006 Innlegg: 47 Bosted: Valdres
|
Skrevet: 18-08-2006 22:16 Tittel: Styredemper for Loop Frame Guzzier |
|
|
Hei!
Jeg lurer på om noen av dere som kjører loop frame Guzzier bruker ettermontert styredemper, og eventuelt hvilken type / montering. Jeg har akkurat kjørt t/r over Valdresflya, og den noe "røffe" overflaten medførte litt mer bevegelse i styret noen ganger, enn det jeg liker. Jeg har også ved vanlig kjøring på normalt undelag en følelse av at styret "slår" litt lett i sving.
Om noen har tips til eventuell optimal justering av eksisterende styredemping (som vel må være å stramme styrelageret??) så er jeg glad for å høre fra dere! _________________ Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin"
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin" |
|
Til Toppen |
|
|
Tor Linnerud
Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 269 Bosted: Nesøya
|
Skrevet: 19-08-2006 14:59 Tittel: |
|
|
Hei!
Kan ikke si at dette var noe problem den gangen jeg kjørte V7 Spesial. Er du sikker på at styrelageret er stramt nok. Du er jo inne på dette selv. Med sykkelen på hovedstøtta og forhjulet fritt, skal du ikke kunne kjenne bevegelse om du drar gaffelen litt frem og tilbake. Symptomene du beskriver kan minne om løst lager. Slitt fordekk kan også gi slike symptomer. |
|
Til Toppen |
|
|
Arne
Ble Medlem: 11 Mai 2006 Innlegg: 22 Bosted: Tranby
|
Skrevet: 20-08-2006 08:41 Tittel: Styredempere |
|
|
Styredempere hjelper først og fremst mot slag i styret som kommer som en følge av ujamnheter i veibanen som hull & sprekker.
Dersom Guzzin din er ustabil i svinger generelt, så må du huske på at det er gamle og slitte greier du kjører på... Sjekk/bytt dekk, styrelager, svingarmslager, hjullager, dempere bak & foran i nevnte rekkefølge.
Arne |
|
Til Toppen |
|
|
Frank
Ble Medlem: 15 Jun 2006 Innlegg: 47 Bosted: Valdres
|
Skrevet: 21-08-2006 19:56 Tittel: |
|
|
Hei & Takk for tips fra dere begge!
Jeg har sjekka forgaffelen etter det rådet Tor gav, og det er trolig ikke noen slakk i styrelageret, ikke som vi har klart å finne ut av her i alle fall (ikke følbar med fritt framhjul). I forhold til "sjekklista" ellers så står det bra til med dekk og lager, men jeg antar at det alltid vil være en begrensning i den gamle gaffeltypen på hvor godt den kan ta opp ujevnheter (støtdempingseffekten), uansett hvor optimalt den er satt opp. Har noen erfaring med å bruke andre typer olje? Jeg kjører nå på SAE30 gaffelolje.
"Robin" har for det meste eksemplarisk oppførsel, også ved kjøring på svingete veier. V7ene går jo "på skinner" og det synes jeg stemmer ganske bra også for Robin. Problemene med slag i styret dukker bare opp på veier med ujevnheter og sår i veibanen - og det er det dugelig med oppi her! Gjerne i kombinasjon med en sving... Svinger med godt dekke er noe helt annet...
Så konklusjonen så langt må være at en styredemper vil kunne avhjelpe de største styreutslagene på dårlig vei, men ellers ikke "kurerer" slitte deler i fjæring eller opplagring.
Det neste spørsmålet fra meg er da: Hva med sidevognkjøring? Jeg har en '55 Bender sidevogn (ser ut som Steib S350) som jeg ønsker å montere på Robin i løpet av vinteren. Dette blir en kule/klo - montering slik at vognen kan monteres på/av forholdsvis enkelt. Jeg har ikke mye erfaring med sidevognskjøring, men 5 år og ca 10 000km med denne vognen kobla til en DKW RT 350 har gitt noen erfaringer - herunder betydningen av en styredemper (som på DKW er integrert fra fabrikken).
Så både med tanke på veistandarden her oppe og med tanke på sidevognskjøring kommer jeg til å montere en styredemper på Robin. Men har noen av dere konkret erfaring med slik ettermontert demper - modeller eller funksjonalitet?
Det finnes litt på nett, eksempelvis:
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/loopframe_frame.htm#steering_damper_kit
men har noen prøvd seg på montering av slike her i landet? Hva gjør de som kjører sidevogn på Tonti-rammer? _________________ Frank
1973 Moto Guzzi V7 850GT
"Robin"
1957 DKW RT350 S
1954 Bender LV sidevogn på "Robin" |
|
Til Toppen |
|
|
|