www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Glassblåsing av komplett motor ?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kurtpet



Ble Medlem: 29 Aug 2007
Innlegg: 47

InnleggSkrevet: 03-11-2007 22:49    Tittel: Glassblåsing av komplett motor ? Svar med Sitat

Jeg ble anbefalt av Motomecca å glassblåse hele motoren.
Deretter lakkere motoren på min 1100 sport.
Dvs. seale igjenn alle hull og glassblåse hele motoren komplett etter at den var fjernet fra ramma.
Ser for meg å lage aluminiums blankinger og bruke pakningssilikon på forgasser og eksos uttak.
Og evt bytte ut bolter og muttere som man ikke vil ha glassblåst.


Er det noen som har erfaring med en slik operasjon ?
Vil det ikke være stor risiko for lekkasje inn i motoren ?

Kurt Ove Pettersen
_________________
kop
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Egil Aa (594)



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 47
Bosted: Storforshei

InnleggSkrevet: 03-11-2007 23:47    Tittel: Svar med Sitat

Hei!
Hvis du av en eller annen grunn har hatt løs toppen før sandblåsning, så husk nå for all del å sette på pluggen for den øverste toppbolten Smile
Min bror glemte nettopp det, og det ble en god del ekstra arbeid ut av det Crying or Very sad `
Bortsett fra det ble resultatet meget bra. Han brukte en motorlakk som ble levert av firmaet Gasolin.

Mvh. Egil Aa. (594)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
kurtpet



Ble Medlem: 29 Aug 2007
Innlegg: 47

InnleggSkrevet: 04-11-2007 22:13    Tittel: Svar med Sitat

Vet du om det var motorlakk som ble brukt ?
_________________
kop
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Egil Aa (594)



Ble Medlem: 30 Jan 2006
Innlegg: 47
Bosted: Storforshei

InnleggSkrevet: 04-11-2007 23:52    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

Han brukte en manifoldlakk merke Bill Hirsh. Den finnes i flere farger, deriblandt "aluminium" som han brukte. Koster ca. 230,- for en sprayboks. Finnes også i 1 liters boks for påføring med sprøyte.
Vil bare tilføye at da jeg satt sammen min sykkel i 1992, gjorde jeg bare motoren og girkassen grundig ren. Deretter brukte jeg vanlig aluminiumsmaling som finnes hos de fleste fargehandlere (TIX eller noe slikt). Påførte med pensel(!), deretter "tørket" jeg av med en fille slik at det bare ble en tynn hinne igjen. Altså ingen penselmerker. Kanskje ikke helt profft, men det sitter på den dag i dag, selv rundt eksosutløpet på toppen Very Happy Har vedlikeholdt "litt" her og der i løpet av disse 15 årene. Eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at fargen var litt for "sølvfarget", men pytt pytt! Billig og bra løsning hvis man ønsker det.

Lykke til!

Mvh. Egil Aa. (594)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Birger M



Ble Medlem: 20 Jun 2007
Innlegg: 25
Bosted: Larkollen

InnleggSkrevet: 18-11-2007 14:28    Tittel: Glassblåsing av komplett motor ? Svar med Sitat

Det finnes mange "blåsemetoder" for metaller og alle gir en forskjellig overflatebehandling eller skal en si kornstruktur.

Leverte min tontiramme (Le Mans IV) til Askim MC. Har ikke navnet på firmaet som Askim MC bruker, men ved å ta kontakt med Ole Johnny/Askim MC så kan vel han formidle kommunikasjon videre.

Dette firma bruker en metode som heter "hydroblåsing" (vann) og dette gir en mye finere overflate og dermed muligens lettere å holde rent i ettertid.
Bakdelen med dette er at en må demontere hele motoren i sine enkelte faktorer for å unngå skader på pakninger og at vann trenger inn der det ikke skal.
-------------------------------------
Kontaktinformasjon
Askim Mc/ Askim Mc-import,
Vammaveien 24,
1813 Askim.

Tel: (+47) 69 88 48 28

Innvalg 1 - Verksted/ service/ originaldeler
Innvalg 2 - Import/ spesialdeler/ ombygging/ prosjekter

Fax: (+47) 69 88 48 50
http://www.askimmc.no/
_________________
Birger M
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group