Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
osnes
Ble Medlem: 16 Apr 2007 Innlegg: 48 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 17-06-2023 22:01 Tittel: Lading av batteri under kjøring |
|
|
Jeg har en California 1100EV 1998-modell. Et påmontert voltmeter viser at jeg oppnår i underkant av 13 volt under kjøring. På nettet har jeg lest at ladingen bør være mellom 14,2 og 14,4 volt.
I instruksjonsheftet oppgis at generator gir 350 W ved 5000 r.p.m/min (14 V - 25 A).
Batteriet tappes etter hvert og til slutt starter jo ikke sykkelen. Batteriet er helt nytt (30 Ah). Kan det være børstene som begynner å bli dårlige eller regulatoren ? Jeg har prøvde å sjekken diverse manualer, men finner ikke noe om skifte av børster. Har noen tips her?
Asbjørn Osnes
e-post: as-osnes@onine.no _________________ Asbjørn Osnes medlem nr. 981 |
|
Til Toppen |
|
|
Guzziracer
Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 590 Bosted: Heggedal
|
Skrevet: 01-10-2023 08:49 Tittel: |
|
|
Hei,
Beklager sent svar, er nok ikke så ofte her for tiden. Er det ikke Ducati-dynamo på disse, skulle fungere bra har jeg lest.
Er det det originale voltmeteret på 'dashbordet' du bruker når du referer til nevnte spenning?
Forslag i så fall: Mål med et egnet, løst voltmeter. Stillestående sykkel, hold turtall på ca 4-4500 og les av. Er spenningen fremdeles for lav så spør igjen og/eller søk på nett.
Men apropos: Jeg har aldri hatt et kjøretøy (altså motorisert....) hvor ikke batteriet har hatt nytte av en 'top-up' med separat batterilader av og til.
Mvh Lars Westlund
157 |
|
Til Toppen |
|
|
osnes
Ble Medlem: 16 Apr 2007 Innlegg: 48 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 01-10-2023 15:25 Tittel: |
|
|
Hei!
Nå har jeg satt inn ny stator (Ducati-e) og regulator, så nå fungerer alt. Stator og generator ble kjøpt fra utlandet da det var ukjent leveringstid i vanlige kanaler. _________________ Asbjørn Osnes medlem nr. 981 |
|
Til Toppen |
|
|
|