www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden www.motoguzziforum.no
Norsk Moto Guzzi Klubb Forum
 
 HjelpHjelp   SkSk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

olj lekkasje motor california

 
Start Nytt Tema   Svar p Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
jarle



Ble Medlem: 17 Jan 2008
Innlegg: 44
Bosted: stfold

InnleggSkrevet: 13-05-2020 16:33    Tittel: olj lekkasje motor california Svar med Sitat

Hei,
Har noen i klubben vært borti slitasje på opplagring av veivaksel?
Har byttet simmring på utgående veiv og gear kasse.
Dette ble gjort for 1,5 år siden , tenke ikke på å sjekke om det var noe slark
på veiva da. Var ingen tydelig slitasje på tappen av veiv.
Nå kommer olje igjen ut av sladre hullet på gearkasse lukter ikke gearolje, så det kommer fra motor.
Sykkelen har snart 150 tusen på telleren

Er det noe jeg har oversett eller kan prøve ut for å finne synderen ?
Har tenkt på å ta bort kula som sitter ved ånderøret for å se å som skjer.
Takker på forhånd for alle tips
Jarle
_________________
1997 California 1100i /75jub
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 585
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 16-05-2020 15:59    Tittel: Svar med Sitat

Synes det er for tidlig å mistenke slitte bærelager, forutsatt at motoren har fått olje som foreskrevet.
Andre kilder til oljelekkasje baki der kan være svetting fra den tykke slangen hvor kuleventilen sitter, oljen kan følge det tykke røret og havne i klutsjhuset. Det tykke røret sitter med en pakning på veivhuset, denne kan mangle/svikte.
'Proppen' som tetter for hullet hvor kammen sitter kan lekke. Pakningen mellom blokka og bakre bærelager kan lekke, men det hadde nok vist seg før 150000...Har også vært ute for at selve godset har vært porøst og svettet olje, men dette hadde også vist seg forlengst ja.
...også kan du ha vært uheldig med montering av simmerringen....

Vil ikke anbefale å fjerne kuleventilen, den har neppe noe med lekkasjen å gjøre men sørger for utlufting av toppene.

Vil gjerne bli oppdatert på dette når du kommer på sporet!
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Caf Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
jarle



Ble Medlem: 17 Jan 2008
Innlegg: 44
Bosted: stfold

InnleggSkrevet: 18-05-2020 15:16    Tittel: Svar med Sitat

Ny pakning på utlufting ble byttet i forbindelse med simmring bytte. Rørte ikke opplagringen av veiven da, så mulig synderen er dårlig tettning der.
Skal ta ut kula på utluftingen å se hva som skjer .
Har nå tappet av ca 4 dl motor olje , nå er det olje midt mellom min og maks på peile pinnen .
Blir å kjøre litt fremover , så kommer det oppdatering etter hvert
Jarle
_________________
1997 California 1100i /75jub
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
jarle



Ble Medlem: 17 Jan 2008
Innlegg: 44
Bosted: stfold

InnleggSkrevet: 21-05-2020 19:06    Tittel: Svar med Sitat

Tappet av 5 dl olje, så nivået er nå mitt imellom max og min.
Kjørte 15 mil idag, både pent og hardt, ingen tegn til olje lekkasje. Har å sjekket etter at sykkelen har stått rolig 4 timer , har papp plate under sykkelen .
Så hva som er årsaken er jo vanskelig å si.
Men regner med at det er noen i klubben som kan ha noen tanker rundt dette.
Jarle
_________________
1997 California 1100i /75jub
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Guzziracer



Ble Medlem: 03 Mar 2006
Innlegg: 585
Bosted: Heggedal

InnleggSkrevet: 23-05-2020 01:07    Tittel: Svar med Sitat

Høres veldig normalt ut etter min erfaring. Hvis du fyller olje opp til maks (3,3l. mener jeg å huske), så 'justeres' dette ganske raskt ned til midt på pinnen hvor det stabiliserer seg. Om dette henger sammen med at oljenivået kommer for nær veiva er én teori.
Oljen burde allikevel ikke ha funnet veien ut gjennom klutsjhuset, så hvordan det har foregått blir jo spekulasjoner. Ihvertfall til neste gang du skrur dette fra hverandre, og det er det vel ingen grunn til å forhaste seg med så lenge det er tørt under sykkelen!
_________________
Mvh.
Lars W.
Heggedal
157
-94 Quota 1064 "The Mighty Q"
-87 T5 med Almstedt vogn
-03 V11 Caf Sport med Furax GT vogn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar p Tema    www.motoguzziforum.no Forum Hovedsiden -> Fritt fram Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
G Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare p temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group